• MissEve

Värmer ni samma mat 2 ggr??

Min son krånglar med maten dom senaste veckorna, har alltid ätit bra tidigare. Han vägrar äta vissa måltider. Idag har han ätit frukost, välling och macka kl 7 (det mesta av mackan hamnar på golvet). Lite yoghurt med frukt till mellis runt 10 sen fick han lunch runt 12.30, hans favvomat dessutom men han vägrade ta en enda sked. Han är inte sjuk och är glad och pigg för övrigt. Busar för fullt i sitt rum just nu! (-:

Hade en kompis här på lunch med barn i samma ålder och jag beklagade mig för henne om det här och sa att det är så trist att behöva slänga mat var och varannan dag. Hade lagat lax, potatis och broccoli till honom. Då sa hon varför ska du slänga, ge den maten till honom lite senare. Men jag har ju värmt maten och jag värmer aldrig mat två ggr, inte till mig själv och inte till sonen. Vet inte exakt varför, har för mig att det inte är bra bara.
    Hur som helst, hon sa att hon ofta gör så. Då blir jag nyfiken hur gör ni andra???

En annan fråga jag kom på nu till er som har barn som har krånglat med mat. Min son är 1 år, 2 månader och enligt bvc är det dumt att erbjuda annan mat eller bara något annat som smörgås, frukt osv när han vägrar äta den maten han blivit erbjuden. Bvc sköterskan tyckte att han skulle få vänta till nästa måltid då, möjligtvis att han skulle få nästa måltid lite tidigare än vanligt. Men det känns så dumt att låta honom vara utan mat så länge.. Vad säger ni om det? 

• Svar på tråden Värmer ni samma mat 2 ggr??
  • FinastE2010

Min son krånglar också med maten rätt ofta nu, tror det har med tänderna att göra, hur som helst så gör jag precis som du, slänger maten.. Kommer inte ihåg varför man inte ska värma 2 ggr, men blir väl kanske bakterier och så om de redan varit där "och petat"..

Himla tråkigt när man ibland lagat supergod mat och bara får slänga för han inte vill för tillfället.

• Dixy

Jag värmer inte samma mat två ggr. Värmer hellre lite i taget så det inte blir så mkt att kasta bort om de inte vill ha. Det har med bakterietillväxten i maten att göra tror jag.

Är du säker på att han inte har ont i halsen eller så eftersom han inte ens vill ha sin favoritmat? Eller så är han bara inne i en så´n här period just nu... 

• MissEve
    FinastE2010 skrev 2011-12-13 13:35:57 följande:
    Min son krånglar också med maten rätt ofta nu, tror det har med tänderna att göra, hur som helst så gör jag precis som du, slänger maten.. Kommer inte ihåg varför man inte ska värma 2 ggr, men blir väl kanske bakterier och så om de redan varit där "och petat"..

Himla tråkigt när man ibland lagat supergod mat och bara får slänga för han inte vill för tillfället.
    Dixy skrev 2011-12-13 13:39:01 följande:
    Jag värmer inte samma mat två ggr. Värmer hellre lite i taget så det inte blir så mkt att kasta bort om de inte vill ha. Det har med bakterietillväxten i maten att göra tror jag.

Är du säker på att han inte har ont i halsen eller så eftersom han inte ens vill ha sin favoritmat? Eller så är han bara inne i en så´n här period just nu... 
    Tack för svar. Tror mest det är en sån period. Han verkar inte ha ont någonstans och sömnen är inte påverkad eller något annat. Det är inte så att han vägrar äta flera dagar. Oftast är det en av måltiderna, sen äter han bra nästa. Någon dag vill han inte äta varken lunch eller middag men oftast är det inte så. Mackor och frukt äter han alltid om man erbjuder det och dricker alltid upp sin välling. Han är inte underviktig så det är ingen fara så men precis som du sa Fridlyst, det är sååå tråkigt att slänga mat man har lagt ner tid på att göra. Eller slänga en burk mat man har köpt.. Dom är inte billiga direkt.

Men hur gör du Fridlyst när ditt barn inte vill äta. Erbjuder du något annat?
  • Tallen

Värmer två gånger och ger det som sedan är över till våra hundar

• pigglet

Lagar maten 1 gång, värmer den 1 gång (typ rester alltså), sedan slängs det.
    Lägg bara upp en mini-portion på tallriken när du värmer, typ 1/8 potatis och 1 köttbulle, så slipper du slänga så mycket. 

• xXMaLoXx

Det är ju inte helt långsökt att han bara använder sin förmåga att styra och ställa lite. Det är inte mycket de små kan påverka, men sömn och mat brukar vara två områden som de faktiskt upptäcker att de kan mecka lite med.

När våran son har såna perioder, så tar vi bort maten om han inte äter och sen får han vänta tills nästa måltid. Han far inte illa av att det går den tiden mellan han äter, i synnerhet inte när det är han själv som väljer bort en måltid. Detta gäller ju givetvis inte om vi vet att det är något "fel" som gör att han inte vill äta, som sjukdom eller tänder. Då kan man rucka lite på det, för att försöka få i dem mat. Är han sjuk så får han äta lite när och hur han vill.

Vi värmer maten en gång, sen slänger vi. Vet vi att han är inne i en krångelperiod, så lägger vi inte upp så mycket på tallriken. Äter han och vill ha mer, så hämtar vi mer och värmer.

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • colanappen

jag lagar + värmer = 2 ggr

vill min son(21/2) inte äta maten får han gå från bordet sen ger jag honom ngt annat lite senare... alltså får han inte ngt annat direkt. oftast är det middagen han är ointresserad av och de väntar jag till strax innan han ska sova med att ge ngt annat

• Happymom

Man ska inte värma mat två gånger därför att:

-Det bildas bakterier i varm mat. (På restauranger får inte varm mat serveras efter att det var 2 h sen den lagades). Kyls den dör inte bakterierna utan "vilar/utvecklas långsammare". Vid nästa uppvärmning vidtas processen där den slutade och lite till (efter som den inte tillagas i så hög temp att de dör).
    -Saliv som förts ner i maten via besticken bildar ännu mer bakterier.

• SailorGirl

Värmer en gång, lite i taget. Vill inte riskera matförgiftning. Dottern får äta det hon vill av maten, sen erbjuds frukt och till sist - om hon ätit dåligt - smörgåsrån.

Hon är inte stor i maten, men jag var inte heller det som barn. Dottern växer som hon ska, har energi som få och provar all mat, alltså oroar jag mig inte.

Äts det dåligt en dag äts det mer nästa. Krånglar tänderna, t.ex. märker vi det på att hon blir bitig och på dåligt humör: Då blir det välling när det är som värst. Man får vara så god och lita på att ens barn vet bäst vad som är en lagom stor portion och respektera det. Själv uppskattar man ju inte trugande när man redan är proppmätt, så varför skulle barn?

Men, som sagt: Värmer bara en gång. Har man haft bestick i maten som dessförinnan varit i munnen, så ska man aldrig värma den igen.

• Alaioa

oftast lagar jag en gång oc kan värma på det om sonen matvägrat men det är klart att det har hänt att jag värmt 2 gånger om han inte ätit nåt av maten. så blodigt är det nog inte och jag sparar ju inte den maten i flera dagar utan han får den någon timme senare igen

• Emeliie89

Ja här värmer vi mat två gånger. Min son är och har alltid varit en matvägrare såom vi inte värmde om mat så skulle det slängas väldigt mycket i onödan.

Att ge något annat när barnet vägrar äta maten som serveras är det dummaste man kan göra för det gör att barnet lär sig att det alltid kommer annan godare mat om man vägrar äta den som ställs fram. Vilket bara leder till mer matvägran. Spelar ingen roll om barnet får vänta tills nästa måltid, det är inte farligt och i längden är det bra för då lär barnet sig att äta det som bjuds.

Sen beror det ju mycket på hur ofta du ger mat. Alltså, äter inte min son ställer jag bort maten och när han blir hungrig (även om det blir innan nästa måltid) så ställer jag fram samma mat. Han har nu lärt sig att det kommer ingen godare mat om man vägrar äta. Det har hjälpt jättemycket mot hans matvägran :) 

Svar på tråden Värmer ni samma mat 2 ggr??