• Jenny054

Frågor om adoptioner i Sverige.

Jag kan ingenting om detta och frågar då jag är nyfiken helt enkelt.

Jag har förstått att det kostar en del pengar att adoptera.
    Det fattar jag, men jag undrar om mammam som adopterar bort sitt barn får några pengar?
    Hur mycket?

Kan man adoptera svenska barn?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Frågor om adoptioner i Sverige.
  • mn73

Nej, mamman får inga pengar för att hon adopterar bort sitt barn. Det skulle i så fall vara frågan om barnhandel.

Pengarna man betalar för adoptionen går bland annat till barnets vård och uppehälle i ursprungslandet, advokatkostnader, adoptionsorganisationens utgifter, översättningar, familjens resa för att hämta barnet.

Det är möjligt att adoptera ett svenskt barn. Men väldigt få svenska barn är tillgängliga för adoption.

• en glad

Det är i Sverige och i de kontakter Sverige samarbetar med olagligt att köpa ett barn av de biologiska föräldrarna.

Det finns ett fåtal svenskfödda barn för adoption, men det finns ingen kö för dem som är intresserade att adoptera ett sådant ban...

• Jennie med ie

Det tiotal doptioner som sker inom landet varje år består till största delen av s.k anhörigadoption, t ex där en frälder adopterar den andre förälderns barn eller där föräldrarna avlidit och en släkting får adoptera barnet. I övriga fall så är det par som antingen hållt på med utredningen eller som väntat på barnbesked som blivit kontaktade och tillfrågade av sin kommun för att de passat in på de krav de hade på ett visst barns nya föräldrar. I Sverige är det också möjligt för bioföräldrarna att ha önskemål på de som adopterar barnet.

• en glad

Nej, Jennie styvbarnsadoptioner är det flera (ca 100) per år.... De 15-20 "vanliga" adoptioner som genomförs är mammor/föräldrar som av olika skäl inte vill behålla sitt barn själva. Familjehemsplacerade barn och föräldralösa barn i Sverige (där föräldrarna avlidit) adopteras (tyvärr) sällan. De blir familjehemsplacerade barn...

Däremot är det rätt att de flesta svenska adoptioner är öppna, dvs de biologiska föräldrarna får delta i urvalet av adoptivföräldrar och de får veta "allt" om varandra...

• Jennie med ie

en glad, inte enligt min info. Men det kan eg. kvitta det viktiga här är att det inte finns nån form av kö eller liknande för att adoptera inhemskt.

• Batip

Enligt socialstyrlesen gjordes 2004, 190 yttranden om nationell adoption 71 % var sk styvbarnsadoption, ytterligare några var placerade i familjehem innan de adopterades och
    cirka 20 barn var spädbarn som adopterades bort direkt av de biologiska föräldrarna.
    Skickade med länken, ifall jag räknat helt tokigt Har läst på sidorna 14 och 15

www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/C03D2626-DC5E-48BF-8176-33DA92FA4572/3654/2005446.pdf

• en glad

Jo, Batip vi har samma referens och ung samma siffror så det är klart att de stämmer!!! Dessutom står sig siffrorna över åren...
    Det är ett samhällsproblem att så få familjehemsplacerade barn blir adopterade. OM de adopteras sker det först i vuxen ålder.....

• Wubbie

Beror detta på att ersättningen för familjehemsplacerade barn upphör då barnet fyller 18 år?

• Jennie med ie

Eller så spelar det roll att man i myndig ålder själv har nåt att säga till om saken... ang adoptionen alltså.

Men i Sverige har vi ju ett sådant skyddnät att ingen egentligen _måste_ lämna sitt barn för adoption.

• en glad

Wubbie, det är säkert en väsentlig orsak.
    En annan är att vi i Sverige inte tar barn från föräldrar och tvångsadopterar bort dem (som man gör i öststaterna tex). Säger alltså de biologiska föräldrarna nej till att familjehemsföräldrarna adopterar blir det ingen adoption... (förrän "barnet" alltså blir myndigt och kan bestämma själv att det vill bli adopterat).

Svar på tråden Frågor om adoptioner i Sverige.