• Anonym

Skatteverket utreder folkbokföring, vad händer med BVC?

För att göra en kort historia lång så har jag flyttat med min son. Vi bodde tidigare 25 mil från hans pappa och bor nu 60 mil ifrån hans pappa, inget umgänge har skett mellan far och son på 2 ½ års tid  (sonen är nu 4 år) eftersom pappan inte varit/är intresserad så därför valde jag att flytta när jag fick ett bra jobberbjudande.

Vi har dock gemensam vårdnad och då jag inte har fått tag i pappan på 10 månaders tid så kunde jag inte heller be om hans underskrift för att sonen ska folkbokföras här. Detta har resulterat i att Skatteverket just nu inväntar hans underskrift alternativt att han motsäger sig flytten, jag är övertygad om att han gör det sistnämnda.

Jag förstår att sonen, om han blir akut sjuk, har rätt till vård även här trots att han inte står skriven i vår nya stad. Men hur blir det med BVC? Kan jag få honom inskriven där och få hans journaler skickade till nya BVC eller måste jag invänta Skatteverkets beslut och folkbokföringen? (Min son kommer givetvis skrivas hos mig då han har varit folkbokförd med mig sedan födseln och inte sovit hos sin far sedan juli 2009)

• Svar på tråden Skatteverket utreder folkbokföring, vad händer med BVC?
  • Anonym

Ja godkänner han inte så lär du få problem med bvc dagis tandläkare osv osv osv det även om han nu skulle bli skriven hos dig så har du de problemen

• Anonym

Jag hade ringt till BVC på nya orten och fråga. I annat fall kan du säkert göra kontrollerna på plats och de skickar resultateten tillbaka till BVC där du bodde förut.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-13 15:10:55 följande:
    Ja godkänner han inte så lär du få problem med bvc dagis tandläkare osv osv osv det även om han nu skulle bli skriven hos dig så har du de problemen
    När han väl är skriven hos mig så tror jag inte att det blir några större problem. Jag flyttade 25 mil bort utan pappans godkännande för flera år sedan och jag har inte haft några som helst problem med tandläkare, dagis, BVC, vårdcentral osv..
    Anonym skrev 2011-12-13 15:13:10 följande:
    Jag hade ringt till BVC på nya orten och fråga. I annat fall kan du säkert göra kontrollerna på plats och de skickar resultateten tillbaka till BVC där du bodde förut.
    Tack för ditt svar! Det lät som en god och genomförbar idé. Jag ska kontakta BVC gällande detta.
  • Anonym

Jag rättar mig själv där, pappan skrev faktiskt under flyttanmälan/att sonen skulle folkbokföras hos mig då men har sedan dess varit frånvarande och jag har inte kunnat få hans underskrift på några papper alls. Detta till trots har allting flutit på fint...

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-13 15:18:20 följande:
    Jag rättar mig själv där, pappan skrev faktiskt under flyttanmälan/att sonen skulle folkbokföras hos mig då men har sedan dess varit frånvarande och jag har inte kunnat få hans underskrift på några papper alls. Detta till trots har allting flutit på fint...
    Men skrev han på då kanske han skriver på nu också. Nu har han ju inget att tjäna på att du inte flyttar. Det hade han ju då.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-13 15:21:34 följande:
    Men skrev han på då kanske han skriver på nu också. Nu har han ju inget att tjäna på att du inte flyttar. Det hade han ju då.
    Då skrev han på högst motvilligt men den här gången tvivlar jag på att han skriver under. Vi har varit uppe i tingsrätten i umgängestvist under 2 års tid, med "avslut" i våras. Han stämde mig på umgänge och hävdade att jag utövade umgängessabotage, vi fick då ett juridiskt bindande umgängesschema reglerat i tingsrätten. Pappan bröt detta men ytterligare fyra beslut om umgänge fattades i TR, pappan bröt dem alla.

Kontentan av detta är alltså att han inte är intresserad av att träffa sonen, bara intresserad av att sätta käppar i hjulet för mig. Hade han haft något intresse i vår son så hade han följt de umgängesscheman som lades upp i TR men han bröt alltså fem umgängesbeslut, trots att det var HAN som stämde mig för att få ett bättre umgänge.
  • Anonym

Det behöver inte bli problem alls med bvc och tandläkare osv om din son inte är skriven hos dig. Jag går på bvc i en annan kommun än vi är skriva i. Tandvård kan du välja själv, jag hatar folktandvården här så jag bytte till en privat praktik som jag själv går till, ingen skillnad kostnadsmässigt för det är fortfarande gratis för barn.

Det kan ju dock bli problem med underhåll från FK om din son inte är skriven på samma adress som du 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-13 15:26:01 följande:
    Då skrev han på högst motvilligt men den här gången tvivlar jag på att han skriver under. Vi har varit uppe i tingsrätten i umgängestvist under 2 års tid, med "avslut" i våras. Han stämde mig på umgänge och hävdade att jag utövade umgängessabotage, vi fick då ett juridiskt bindande umgängesschema reglerat i tingsrätten. Pappan bröt detta men ytterligare fyra beslut om umgänge fattades i TR, pappan bröt dem alla.

Kontentan av detta är alltså att han inte är intresserad av att träffa sonen, bara intresserad av att sätta käppar i hjulet för mig. Hade han haft något intresse i vår son så hade han följt de umgängesscheman som lades upp i TR men han bröt alltså fem umgängesbeslut, trots att det var HAN som stämde mig för att få ett bättre umgänge.

På vilket sätt bröt han umgängesschemat?

Vilket umgänge har han idag enligt dom?

• Anonym

Han bröt umgänget genom att inte komma på umgängestillfällena. Det här skedde alltså inte en gång utan FEM olika beslut/domar.

Det senaste beslutet som vi fick för 10 månader sen är, liksom de andra, otroligt detaljerat och var utformat för just den tiden. Nu har det gått ytterligare nästan 1 år sen det beslutet fattades och således är det inte aktuellt längre utan måste uppdateras för sonens bästa. Pappan är som sagt dock fortfarande frånvarande med vilje så någon ny MUF i TR är inte aktuellt i nuläget.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-14 00:45:31 följande:
    Han bröt umgänget genom att inte komma på umgängestillfällena. Det här skedde alltså inte en gång utan FEM olika beslut/domar.

Det senaste beslutet som vi fick för 10 månader sen är, liksom de andra, otroligt detaljerat och var utformat för just den tiden. Nu har det gått ytterligare nästan 1 år sen det beslutet fattades och således är det inte aktuellt längre utan måste uppdateras för sonens bästa. Pappan är som sagt dock fortfarande frånvarande med vilje så någon ny MUF i TR är inte aktuellt i nuläget.
    Domar från tingsrätten gäller till ev ny dom faller så den är aktuell. har han möjlighet att hämta barnet?
  • Anonym

Nej, det står reglerat i domen att detta inte gäller tills vidare. I och med att sonen blivit äldre och ännu längre tid har gått utan att han haft kontakt med sin far så behöver upptrappningen av umgänge utökas mer nu.

Om pappan har möjlighet att hämta honom?... Snälla du, sonen är 4 år och har inte sett sin pappa på 2,5 år. Tror du att pappan bara kan hämta honom? Det är inte förenligt med sonens bästa att slussas iväg till en för honom främmande människa och detta är såväl jag, som lagman, min advokat och pappans advokat HELT överens om.

Nu undanber jag mig frågor gällande detta då det är irrelevant, min fråga gällde inte detta och jag behöver inte ha råd gällande umgänge.

• malose

Sjukvård borde inte vara något problem oavstt var han är skriven i och med det fria vårdvalet, du har rätt i att söka vård var du än är i landet, det är bara rese kostander som du inte har rätt till. Hoppas att det löser sig för er och att sonen tillslut blir skriven hos dej, på din nya adress.

• Anonym

Ansök om enskild vårdnad om sonen så löser du alla problem för framtiden med underskrifter på papper! Det låter inte som pojkens bästa att ni har delad vårdnad då ni inte kan samarbete runt sonen.
    Om ni fortsätter ha gemensamvårdnad är det här nog bara första problemet med underskrifter, du kommer få fortsatta problem tills sonen fyller 18.

• Anonym (mantalsskrivning)

Myndigheten som sköter mantalsskrivningen kommer vid en utredning att finna att grabben har sin huvudsakliga nattvila hos dej och sannolikt därmed skriva honom på den adress du har. De gör så när eftersök om vart någon har sin huvudsakliga nattvila för att skriva personen på rätt adress. Med huvudsakliga nattvila menas 4 av 7 nätter. Hoppas att allt går bra.

• Anonym (FK)

Försäkringskassa skickar underhållet till den som har den faktiska vårdnaden.

• Anonym (99)
    Anonym skrev 2011-12-13 15:26:01 följande:

Har du skickat med domen till Skatteverket? Med domen plus vittnen från tex förskolan om att det alltid är du som hämtar/lämnar ska det inte vara något problem att få Skatteverket att skriva barnet hos dig.

När det gäller att få in barnet på förskolan på den nya orten behöver du inte pappans underskrift. Skolverket har ett pm i frågan där de skriver att boendeföräldern ensam får bestämma över förskoleplacering (om det inte är en speciell tex religiös inriktning på förskolan). http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.73499!Menu/article/attachment/gemensam%2520vardnad.skolplacering%2520NYTTdoc.pdf Detta gäller alla kommuner i landet.
  • Anonym

du kan få bli inskriven på bvc. Jag fick mitt barns papper skickade fr den ena staden till den andra även om pappan vägrade skriva på, men de krävde så småningom att jag skulle få igenom adressändrigen då de är tvungna att lista hans besök. men de var ändå snälla att ta emot oss, och han fick sina kontroller, vaccin och dylikt. Prata bara med din bvc och den du hade innan så löser det sig

Svar på tråden Skatteverket utreder folkbokföring, vad händer med BVC?