• Lapplandspärlan

Julsås?!

Vad brukar ni ha för sås på julbordet?

Min farmor har alltid vanlig brunsås men det känns lite tråkigt.
    Vi har rödbetsallad (ingen sås men lite blött iaf) och gravlaxsås men skulle vilja ha ngt mer. Ngt som passar till allt. En varm sås som inte känns så alldaglig Försöker googla och försöker hitta på själv med det var inte så enkelt som jag trodde så nu behöver jag hjälp!

Så har ni nån julig VARM sås på lager så dela gärna med er    

• Svar på tråden Julsås?!
  • sjöberg75

Vi har alltid vanlig Bechamelsås, samma som man brukar ha till ex lutfisk, gott att lägga på mald kryddpeppar på oxå efter egen smak. Passar till prinskorv, skinka, sill... & allt annat till julbordet.

Grodan beräknas vara hos oss 11 dec-11
  • Lapplandspärlan

aah, smart. kryddpeppar är ju juligt! Den ska jag testa här nån dag och se om vi gillar Tack för tipset.

• Lapplandspärlan

Det låter ju super gott, älskar ingefära!

• No ordinary love

Stuvad grönkål tycker jag är super på julbordet, smaksätt med muskot blir verkligen supergott.

• Watchbitch
    No ordinary love skrev 2011-12-13 20:14:32 följande:
    Stuvad grönkål tycker jag är super på julbordet, smaksätt med muskot blir verkligen supergott.
    Jepp, lätt det bästa!!!
  • Lapplandspärlan

Tack för alla förslagen. Blir att testköra så småningom ngn som har fler förslag?

• Pikachu01

vad har ni såsen till? Jag menar är inte julmaten kladdig och fet som den är?
    Inget påhopp bara undrar :) 

• MamaPapa

Vi brukar ha äppelmos på julbordet.

Annars kan lingonsylt passa. Eller, som här i england där jag bor, tranbärssås med portvin (cranberry sauce) - du kan googla fram recept. De gör också en vit tjockare sås med rivet bröd i (låter lite konstigt men är gott). Bread sauce heter den. 

• Lapplandspärlan

Jätte tack alla nu har lite att klura på och testa!

Madde79 - hemma hos oss brukar julbordet inte vara särkilt fettigt, det enda är egentligen potatisgratängen

• smöla

God varm enkel sås,
    Fräs krossad grönpeppar 10 korn samt enbär 5 korn i lite smör.
    Häll på grädde 5 dl och 2 köttbuljong. Låt koka ihop. Tillsätt  ev en skvätt konjak och red av med maizena

Enkel kall sås
    riv en bit ingefära ca 3 msk
    blanda i 5 dl cf
    blanda i 4 msk honung
    Riv skalet av en lime och blanda i samt pressa i juicen.
    smaka av med salt
    ev majonäs om man vill det. 

Svar på tråden Julsås?!