• Anonym (Frågande)

Ska man, eller ska man inte, diska teflonbelagd stekpanna med diskmedel?

Min man och jag har tjafsat om detta länge nu. Han hävdar att man ALLTID ska ha diskmedel när man diskar teflonbelagda stekpannor.
    Jag å andra sidan lärde mig på hemkunskapen i skolan att man ALDRIG ska ha diskmedel när man rengör en sådan stekpanna då diskmedlet förstör teflonbeläggningen.

Så, hur är det?
    Vad gäller?
    Vem har fel? 

• Svar på tråden Ska man, eller ska man inte, diska teflonbelagd stekpanna med diskmedel?
  • Laurora

Alltså det är ju gjutjärnspannorna man inte får diska med diskmedel, teflonet förstörs ju inte av diskmedel.

• Kimona

Aldrig diskmedel i gjutjärnspanna men i teflonpanna kan man ha diskmedel

• 201201232

Du kan väl diska med bara vatten om du vill, men det tar längre tid att få rent jämfört med om du använder diskmedel. Det finns inte någon anledning att inte använda diskmedel till en teflonpanna (förutsätter handdiskmedel, maskindiskmedel är dåligt för beläggningen).

• Kya

Man ska diska med diskmedel.
    det är gjutjärnspannor du ska inte använda diskmedel i. 

Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Sweet life

Du kan göra som du vill, men ja du kan använda diskmedel i en tefolnpanna... Vi kör iof våra i diskmaskinen oftast eller diskar under hett vatten utan diskmedel..

• Hallonmumsan

Man kan däremot förstöra pannan utan diskmedel för det är viktigt att en sån panna blir riktigt ren. Den ska diskas när den kallnat så teflonet inte är mjukt. Gjutjärn däremot ska diskas utan.

• Sweet life

Det man aldrig ska göra med stekpanna är ju att ta en het panna och sköja ur i kallvatten.. Då slår den sig och blir skev... När jag flytta in här slängde jag ut alla stekpannor och köpte nya, för att exfrun hade som regel att man var tvungen att skölja ur med kallt vatten... Hål i huvet...

• Veladis

Gjutjärn - inget diskmedel!
    Teflon - går oftast att diska i maskin t om. Men inte kallt vatten i varm panna! 

• Anonym (Frågande)

Men nej, så jag har fel?
    Hur ska jag berätta detta för honom? Skäms 

• Sweet life
    Anonym (Frågande) skrev 2011-12-13 18:34:43 följande:
    Men nej, så jag har fel?
    Säg bara att du haft fel. Kan hända alla...
  • Laurora
    Anonym (Frågande) skrev 2011-12-13 18:34:43 följande:
    Men nej, så jag har fel?

tysta ner det
  • Anonym (Frågande)
    Laurora skrev 2011-12-13 18:35:53 följande:
    tysta ner det
    Typ låtsas som att det regnar och plötsligt diska pannorna med diskmedel?
  • Anonym (My)
    Sweet life skrev 2011-12-13 18:32:56 följande:
    Det man aldrig ska göra med stekpanna är ju att ta en het panna och sköja ur i kallvatten.. Då slår den sig och blir skev... När jag flytta in här slängde jag ut alla stekpannor och köpte nya, för att exfrun hade som regel att man var tvungen att skölja ur med kallt vatten... Hål i huvet...

Hahaha jag har hål i huvudet jag oxå! :) Senast idag när jag skulle steka i flera pannor så fick jag upp den som är skev, och jag har ju alltid varit så snabb att diska ur den, oftast innan man ens börjar äta :) Nu vet jag varför den är så jäkla skev! Tack!
  • JeanneDArc

"men suuuck, jajaja vi gör väl som du vill då" Nää bara skojade haha

• Sweet life
    Anonym (My) skrev 2011-12-13 18:37:10 följande:
    Hahaha jag har hål i huvudet jag oxå! :) Senast idag när jag skulle steka i flera pannor så fick jag upp den som är skev, och jag har ju alltid varit så snabb att diska ur den, oftast innan man ens börjar äta :) Nu vet jag varför den är så jäkla skev! Tack!
    Haha så lite så..
    Ja, men det kan du fortsätta med. MEN med hett vatten!
  • Laurora
    Anonym (Frågande) skrev 2011-12-13 18:36:29 följande:
    Typ låtsas som att det regnar och plötsligt diska pannorna med diskmedel?

Japp exakt så. Sssshhhhhhh lycka till
Svar på tråden Ska man, eller ska man inte, diska teflonbelagd stekpanna med diskmedel?