• Nuttis79

Ont i svanskotan/rumpan sen jag blev gravid

Ja detta låter kanske knäppt...men ibland när jag tar ett steg eller så kan jag känna en strålande smärta från svanken eller i närheten....det har varit så i ett par veckor och jag hade inte inte detta bekymmer innan jag blev gravid....någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Ont i svanskotan/rumpan sen jag blev gravid
  • Cannelle

Jag har också ont i svanskotan, kan inte sova på rygg utan måste ligga på sidan. Jag har funderat på om jag skulle gå till en sjukgymnast men vet inte om de kan göra så  mycket...

• Nuttis79
    Cannelle skrev 2011-12-13 18:46:21 följande:
    Jag har också ont i svanskotan, kan inte sova på rygg utan måste ligga på sidan. Jag har funderat på om jag skulle gå till en sjukgymnast men vet inte om de kan göra så  mycket...
    Vad skumt...men har det med ligamenten åså att göra tro? Jag är så dålig på kroppens anatomi men jag har även haft lite smärta vid höften å då sa min kompis att det är ligamenten som tänjs ut eller något...
  • Coyote

Ont i svanken är jättevanligt, särskilt som nygravid. Det kan stråla ner i benen och uppåt ryggen, är det väldigt besvärande så ring barnmorskan!

• Nuttis79
    Coyote skrev 2011-12-13 19:20:58 följande:
    Ont i svanken är jättevanligt, särskilt som nygravid. Det kan stråla ner i benen och uppåt ryggen, är det väldigt besvärande så ring barnmorskan!
    För mig strålar det ibland neråt benen....är i vecka 14 har väl haft det såhär då och då i kanske 4 veckor iaf..
  • candydarling

precis samma här! Sedan från ungefär v.12 (är i v.26 nu) har jag haft skitont och tyvärr har det bara blivit värre. Värst är det när man har suttit stilla på en stol/soffa en stund. Sitter jag för länge har jag svårt att gå efteråt och kan inte ens ligga på sidan för att det gör så ont.

Känner inte igen den strålande känslan du beskriver men just rumpan och svanskotan har jag jätte ont i.

• Bullen i ugnen

Strålar det ned mot rumpan så kan det vara ischias ( falsk ischias). Har själv fått det under graviditeten. Kan ju vara vanlig foglossning också

• Nuttis79
    FruFoxy skrev 2011-12-13 20:40:16 följande:
    Låter som foglossning.
    Oj da foglossning är väl inte bra?
  • FruFoxy

det är ingen fara men kan göra ont. Du kan Googla lite så kan du få tips på hur man kan göra för att lindra. Det försvinner i regel efter förlossningen.

Svar på tråden Ont i svanskotan/rumpan sen jag blev gravid