• Lite Av Varje

När vänder ni era barn framåt i bilen?

Undrar eftersom jag har märkt att de flesta på mitt barns dagis med barn i samma ålder som mitt (3 år) numera sitter framåtvända i bilen. Många har suttit så länge verkar det som.
    Jag bara undrar hur ni gör eftersom jag hade för mig att åtminstonde till fyra år bör man sitta bakåtvänd. Eller hur är det egentligen? Handlar det om längden?
    Det kanske är bekvämlighetssjäl?
    Vårt barn har ganska mycket benutrymme trots att hon sitter bakåtvänd och därför har jag aldrig sett detta som ett problem eller tänkt på att vända henne än.
    Undrar hur ni på FL gör?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När vänder ni era barn framåt i bilen?
  • cicci85

Mina sitter bakåt tills de väger 25 kg, ettan va 5 år och tvåan la va lika gammal! De sitter ju bra och bekvämt så länge så jag ser ingen anledning att vända innan man måste, de åker ju såå mycket säkrare bakåtvända :)

• Mela78

Både 4,5 och snart 3 åringarna sitter bakåtvända. Förskolekompisar, släkt och vänner har vänt sina barn redan vid 3 års ålder. Barnen får sitta bakåtvända åtminstone så länge de är under 4 år och sedan tills de inte sitter bra bakåtvända längre.

• Tant Green

Jag ville vända för att i vår bil funkade det bara att ha barnstolen bakom passagerarsätet och det gjorde att åtminstone jag som är kort inte såg någonting höger bak (förutom i backspegeln). Döda vinkeln var verkligen stendöd! Jag var livrädd varje gång jag skulle svänga höger, eller byta fil, och längtade hela tiden tills dottern fyllde 4 år så att vi "fick" vända henne. Jag inser ju att inget magiskt hände just på 4-årsdagen, men vi ville inte vända innan, men inte heller vänta längre.

• pigglet

Oj, finns många liknande trådar - flera omröstningar också. Och vet du - det spelar ingen roll vad resultatet blir. Fakta är det samma i vilket fall:

Barn ska sitta bakåtvända så länge de kan, minst till 4-5 års ålder. Det beror på att nacken inte klarar den tyngd som huvudet får vid en kolllision, utan barnet bryter nacken och dör eller får allvarliga skador. Bakåtvänd har barnet 5 gånger så stor chans att klara sig!
    Stolen är urvuxen när öronen når övre kanten eller när viktgränsen passeras. Bakåtvända stolar finns till 25 kg, britax twoway är den med längst ryggstöd (den kan nog de flesta sitta i tills de är 6 år längdmässigt).   

• jådåsåatt

Dottern är 5 och ett halv och jag har precis vänt henne eftersom hon grät varje gång hon skulle sätta sig för att hon inte fick plats.
    Att hon skulle sitta bakåt tills hon väger 25 kg är inget alternativ, hon väger 15 nu så det lär ta några år.

• Lite Av Varje

tack för era svar! Det blir nog att dottern får sitta bakåt till 4-5 om benen tillåter! Det har nog med att göra vilken bil och vilken slags stol man har med, för jag har märkt att det skiljer väldigt mycket. Självklart är säkerheten jätteviktig! Jag har hört 6 år någonstans - varifrån kommer detta?? Är det bara något hittepå?

• Lite Av Varje

Många skriver om kilo - beror vändningen mest på vikten?
    Har längden eller åldern ingen inverkan?

Tänkte fråga en sak till: Har ni samma barnstol när ni vänder (alltså en tung) eller byter ni till en lättare bilkudde?
    Har hört någonstans att barnstolen inte får vara tung om den är framåtvänd eftersom barnet får hela tyngden på sig - stämmer detta eller är det någon myt?

• Lapplandspärlan

Vi kommer att vända dottern när hon fyller 4. Hon sitter redan alldeles för trångt och blir ofta ledsen då det är obehagligt. Men vill inte vända henne före 4 år.

• Lite Av Varje
    pigglet skrev 2011-12-13 20:40:05 följande:
    Stolen är urvuxen när öronen når övre kanten eller när viktgränsen passeras. Bakåtvända stolar finns till 25 kg, britax twoway är den med längst ryggstöd (den kan nog de flesta sitta i tills de är 6 år längdmässigt).   
    Ojdå! Här fanns ju svaret! Tack! :)
  • cicci85
    Lite Av Varje skrev 2011-12-13 20:46:34 följande:
    Många skriver om kilo - beror vändningen mest på vikten?

Har längden eller åldern ingen inverkan?

Tänkte fråga en sak till: Har ni samma barnstol när ni vänder (alltså en tung) eller byter ni till en lättare bilkudde?

Har hört någonstans att barnstolen inte får vara tung om den är framåtvänd eftersom barnet får hela tyngden på sig - stämmer detta eller är det någon myt?

Det viltigaste är åldern, vänta så länge som möjligt... men för att sitta i bältesstol måste de väga 15 kg... vi köper bältesstoö när det är dags, använder ingen kombistol framåt! Det finns bara godkända stolar bakåt till 25 kg, därför många skriver vikten antar jag...
Svar på tråden När vänder ni era barn framåt i bilen?