• Farytopia

Balansplatta till 8-åring. Var hittar jag det?

Jag har blivit rekommenderad av skolläkaren att skaffa en balansplatta till min dotter på 8 år, hon är mjuk i fotlederna.
    Jag köpte en på intersport men den är stenhård och på tok för svår för oss vuxna oxå.
    Är det någon som har ett bra tips på var man kan hitta det till barn??Gärna lite mjukare......
    Jag vill minnas att för ca 20 år sen fanns det såna med en boll på vardera sida om platta liksom o den va lite mjukare men finns det inte såna längre?? Hittar bara med en boll på ena sidan plattan.

Väldigt tacksam för hjälp  

• Svar på tråden Balansplatta till 8-åring. Var hittar jag det?
  • solskina
    http://www.varsam.se/shop/

Dom har olika varianter.

Vi har en vanlig som finns på sjukgymnastiken och gymmet.
    Spelar ingen roll som vuxen eller barn.

Det är svårt i början för alla men målet är inte att balansera utan att musklerna ska vibrera när man försöker få balansen. Det är ju då muskeln tränar upp sig. Kan man stå still måste man göra  det svårare.
    Jag står idag på ett ben och studsar en boll mot en vägg. Då får mina muskler träna.        
  • Kodia

Kan hon inte hålla i sig lite i något? Eller så kanske den blir stabilare om ni ställer den på något mjukt, eller kanske i en badring...?

• Tangent

Tränade på balansplatta efter att jag hade skadat knät. Den var jättesvårt i början då stod jag nära en vägg, men när jag tränat ett tag gick det mycket bättre. 

• Flickan och kråkan

Är det att den är för hård eller att ni inte kommit på tekniken ännu? Jag tränade mycket med balansboll när jag spelade fotboll - skadade vrister väldigt ofta. Tyckte att det var dödens enkelt. Testade nu som alldeles väldigt otränad sådär 20 år senare och hjälp vad svårt det var. Först hade jag inte tekniken alls. Försökte hitta balansen med helt fel kroppsdelar. Sedan upptäckte jag att det ju är just vristerna man ska arbeta med.....och då blev det rätt enkelt men rejält jobbigt (otränade jag ). 

Svar på tråden Balansplatta till 8-åring. Var hittar jag det?