• Anonym (orolig)

    6-åring som slåss och inte lyssnar på fröknar

    Vår son började förskoleklassen bland helt nya barn. Han är född sent på året men väldigt försekommen när det gäller alfabet, stavning, räkning etc.  Vi trodde därför han var mogen för att börja f-klass. Även fröknarna på dagis tyckte han var mogen för f-klass. Sedan han började skolan har det varit klagomål om hans beteende varje vecka. Han kommer i bråk med de andra barnen, har svårt att få kompisar, han lyssnar inte på lärarna och har svårt för att sitta still. Vi förstår ingenting. På dagis fungerade alllt bra, han trivdes bra och vi fick aldrig några klagomål. Hemma är han en mysig och mjuk kille som respekterar oss och sina småsyskon. Även ute bland andra människor uppför han sig gott. Varför regredierar han i skolans värld? Vi vet inte hur vi ska lösa detta? Är detta vanligt förekommande hos 6-åringar? Vi hör inte att de andra föräldrarna får klagomål på sina barn.

  • Svar på tråden 6-åring som slåss och inte lyssnar på fröknar
  • Litet My

    6 årstrots?

    Finns massor att söka om det på internet tex.
    Är det något annat som är nytt i förskoleklassen? Mer barn, rörigare osv?

    Har de inte en plan för hur de skall göra med sonen, att bar klaga hos föräldrarna är knappast konstruktivt, finns det någon handlingsplan?

  • Anonym (orolig)
    Lilla My21 skrev 2011-12-13 23:24:14 följande:
    6 årstrots?

    Finns massor att söka om det på internet tex.
    Är det något annat som är nytt i förskoleklassen? Mer barn, rörigare osv?

    Har de inte en plan för hur de skall göra med sonen, att bar klaga hos föräldrarna är knappast konstruktivt, finns det någon handlingsplan?
    Ja, mycket nytt, många barn och flera fröknar. Nej, de har inte presenterat någon handlingsplan. De bara kommenterar vad som hänt vid hämtning och det gör oss ledsna var och varannan dag. Vår son upplever att han inte är accepterad av de andra pojkarna och då vill han väl "hämnas" på sitt sätt. Fröknarna och mannen och jag har talat med honom om att han inte får några vänner om han slåss. Men inget hjälper. Idag hade några andra killar slagits också men det känns som om det mest är vår son som får klagomål.  När vi frågade vår son varför han inte kan vara snäll i skolan sa han att han inte vet varför. Han vet inte varför han gör som han gör. Antagligen är det impulsstyrt beteende men hur löser man det. Det verkar som om allt vi säger går in genom ena örat och ut genom andra. Det är så sorgligt att han måste göra så i skolan när han är så fin annars.
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2011-12-13 23:34:22 följande:
    Ja, mycket nytt, många barn och flera fröknar. Nej, de har inte presenterat någon handlingsplan. De bara kommenterar vad som hänt vid hämtning och det gör oss ledsna var och varannan dag. Vår son upplever att han inte är accepterad av de andra pojkarna och då vill han väl "hämnas" på sitt sätt. Fröknarna och mannen och jag har talat med honom om att han inte får några vänner om han slåss. Men inget hjälper. Idag hade några andra killar slagits också men det känns som om det mest är vår son som får klagomål.  När vi frågade vår son varför han inte kan vara snäll i skolan sa han att han inte vet varför. Han vet inte varför han gör som han gör. Antagligen är det impulsstyrt beteende men hur löser man det. Det verkar som om allt vi säger går in genom ena örat och ut genom andra. Det är så sorgligt att han måste göra så i skolan när han är så fin annars.
    Såt åt lärarna att boka ett möte och ta fram en handlingsplan direkt. Det handlar nog inte om att vara snäll, han verkar ha hamnat i en ond cirkel som bara blir värre om han är utanför och enbart får negativ uppmärksamhet. Släpp sådant hemma, överös pojken med positiv uppmärksamhet för att stärka hans självförtroende. Ta upp det med lärarna också, ska de ta upp negativt ska de inte göra det framför honom eller de andra barnen/föräldrarna, samt när de tar upp det med dig så ska ta de upp det positiva också. 

     
  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2011-12-14 12:38:33 följande:
    Såt åt lärarna att boka ett möte och ta fram en handlingsplan direkt. Det handlar nog inte om att vara snäll, han verkar ha hamnat i en ond cirkel som bara blir värre om han är utanför och enbart får negativ uppmärksamhet. Släpp sådant hemma, överös pojken med positiv uppmärksamhet för att stärka hans självförtroende. Ta upp det med lärarna också, ska de ta upp negativt ska de inte göra det framför honom eller de andra barnen/föräldrarna, samt när de tar upp det med dig så ska ta de upp det positiva också. 

     
    Tack så hemskt mycket för ditt inlägg. Det är precis så som vi önskade att det vore.

    Lärarna "förstör" ofta genom att dra upp det negativa vid hämtningarna (inför sonen). Sonen blir ledsen och arg och vi blir ledsna och besvikna på sonen vilket innebär att kvällen är förstörd.

    Vi ska göra som du beskrivit. Ta kontakt med lärarna och be dem om ett möte där vi kan ventilera vad som skett och komma med förslag på åtgärder.
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2011-12-14 13:29:40 följande:
    Tack så hemskt mycket för ditt inlägg. Det är precis så som vi önskade att det vore.

    Lärarna "förstör" ofta genom att dra upp det negativa vid hämtningarna (inför sonen). Sonen blir ledsen och arg och vi blir ledsna och besvikna på sonen vilket innebär att kvällen är förstörd.

    Vi ska göra som du beskrivit. Ta kontakt med lärarna och be dem om ett möte där vi kan ventilera vad som skett och komma med förslag på åtgärder.
    Hej!

    Hur har det gått för er?  
  • Anonym (orolig)

    Peppar, peppar har det gått framåt i positiv riktning. Sonen har blivit mer accepterad och fått fler kamrater i klassen. Pedagogerna har stöttat oss mycket genom att på olika sätt ge sonenen bekräftelse inför övriga barn i klassen. Sonen har blivit tryggare och gladare. Vi är väldigt tacksamma att det vände så snabbt utan att vi behövde vidta några specifika åtgärder. Vi har anammat det som framförts i inläggen i denna tråd, dvs överöst honom med positiv uppmärksamhet och det verkar ha haft god effekt. Vi är så tacksamma för hjälpen här!

  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2011-12-21 22:16:25 följande:
    Peppar, peppar har det gått framåt i positiv riktning. Sonen har blivit mer accepterad och fått fler kamrater i klassen. Pedagogerna har stöttat oss mycket genom att på olika sätt ge sonenen bekräftelse inför övriga barn i klassen. Sonen har blivit tryggare och gladare. Vi är väldigt tacksamma att det vände så snabbt utan att vi behövde vidta några specifika åtgärder. Vi har anammat det som framförts i inläggen i denna tråd, dvs överöst honom med positiv uppmärksamhet och det verkar ha haft god effekt. Vi är så tacksamma för hjälpen här!
    Vad skönt! Det är jättejobbigt att fastna i den negativa spiralen och det blir bara värre när lärarna och fritidspersonalen tar upp allt hela tiden och framför sonen. Då blir man som förälder nedstämd direkt och det är klart att sonen märker och känner av det vilket gör att han mår sämre. Hoppas att det fortsätter så här positivt! Önskar er en härlig jul{#emotions_dlg.flower}
  • Litet My
    Anonym (orolig) skrev 2011-12-21 22:16:25 följande:
    Peppar, peppar har det gått framåt i positiv riktning. Sonen har blivit mer accepterad och fått fler kamrater i klassen. Pedagogerna har stöttat oss mycket genom att på olika sätt ge sonenen bekräftelse inför övriga barn i klassen. Sonen har blivit tryggare och gladare. Vi är väldigt tacksamma att det vände så snabbt utan att vi behövde vidta några specifika åtgärder. Vi har anammat det som framförts i inläggen i denna tråd, dvs överöst honom med positiv uppmärksamhet och det verkar ha haft god effekt. Vi är så tacksamma för hjälpen här!
    Vad skönt att höra...sällan man får höra "hur det gick sedan" på FL...

    God Jul föresten....
Svar på tråden 6-åring som slåss och inte lyssnar på fröknar