Hjälp. Min ena katt känner sig utanför och får ingen chans..
att vara med och leka.. det är så att jag har två katter, runt sex månader båda två. Det är en hona och en hane. De gillar varandra och myser ihop m.m , de kan ligga och brottas som kattungar gör och de jagar varandra när de leker själva.
Problemet som är väldigt jobbigt att se är att när jag ska underhålla dem och leka med dom, så vill honan verkligen vara med , hon vill jaga råttan för det tycker hon är det roligaste som finns, MEN varje gång jag börjar leka så springer den lille hanen fram före hela tiden och tar över hela leken, han är mycket mer "på" och tar över varenda gång, honan är mer försiktig av sig och vill ligga o lura en stund innan hon kommer igång.
Det blir att hon sitter och tittar på, ligger och lurar lite, men när hon ska fram och ta råttan så är alltid han där före.
Kanske låter löjligt men jag tycker så synd om henne som aldrig får chansen.. hon ger upp och går och lägger sig i ett hörn och tittar och ser ledsen ut :( den andre kan jaga råttan i timmar.
Men jag vill få in henne i leken utan att den andre alltid ska ta över så hon inte får någon chans att vara med nån gång, innan jag skaffade hanen så älskade hon att leka och jaga både råttor och snören . Min fråga är hur fasen leker man med två samtidigt så båda får springa av sig och ha roligt tillsammans ??? finns det några bra kattlekar ???
vad ska jag göra ?? snälla kattvänner ge mig råd.. tycker så synd om min lilla hona som älskar att leka egentligen :(
igår var jag så dum så jag var tvungen att stänga in hanen i sovrummet och lekte med den andre i hela lägenheten så hon fick chansen och då sprang hon runt o hade jätte roligt , men då börjar han jama förtvivlat och vill komma ut såklart. så fort jag släppte ut han så flyger han på och tar över som vanligt och hon tittar på igen :(