• MAM88

Vilken dator till studer? Tips mottages GÄRNA!

Nu behöver jag tips och råd!

Jag ska börja studera till gymnasielärare vt12 och behöver nu tips då jag behöver köpa en dator inför starten.
    Då jag inte har en aning om vad jag ska ha så tar jag gärna emot tips! Här nedan kommer lite punkter på vad jag ska ha datorn till och vad som önskas.

-Max.pris 10 000
    -Studier
    -Lätt att ta med sig
    -Relativt liten 
    - Gärna siffertangentbord till höger

Datorn ska alltså främst vara till studier under mina 5år.

Oerhört tacksam för hjälp!     

• Svar på tråden Vilken dator till studer? Tips mottages GÄRNA!
  • sportpappa

Så länge du inte tänker använda datorn till grafikintensiva spel så fungerar vilken dator som helst.

Kom ihåg att använda studentrabatten från Mecenat.

Om jag hade den budgeten hade jag nog gått på en MacBook Air eller MacBook Pro 13". Små och portabla under 10000 kr. Dock ingen numpad (siffertangentbord). Jag har själv en MacBook Pro 13" som min bärbara programmeringsdator och den fungerar jättebra. Skärmen är möjligtvis lite liten, men det går ju att koppla in en större när man är hemma.

HP har flera modeller med numpad, men de blir ganska stora eftersom tangentbordet blir så brett och då blir ju skärmen minst lika bred.

• DataProffs1

Om du vill ha en bärbar dator som skall hålla i 5 år så rekommenderar jag att du tittar på de stora leverantörernas  företagsutbud..
    Datorerna som riktar sig till företag har en helt annan kvalitetsklass än de för privatpersoner..

Kolla på Dell.se, HP.se osv. 
    Dell har ju sin Latitude serie t.ex.     Motsvarande finns för andra märken..
    Tänk dock på att INTE välja en liten (typ13-14Tums) skärm  Det blir bara ansträngande att arbeta på under längre stunder.. (Du arbetar ju på datorn på platser som du inte släpat en skärm till)

Helst även en med SSD-hårddisk, Drar mindre ström och är inte lika känslig för datorflytt medan hårddisken arbetar = Färre diskkrascher!   

Fördelen med en "företagsdator" är att du kan köpa till en docka.. som du har hemma och snäpper in din bärbara. Du får då ström, tangentbord och mus samt strömförsörjning UTAN massa krångel med lösa sladdar och kopplande var eviga gång! Med en docka så blir din bärbara som en stationär.. Glad För de stunder du jobbar länge vid datorn, Då är det svårt att slå en fast arbetsplats..

Den BÄSTA och SÄKRASTE installationguiden för Windows 7 finns på www.WinGuider.se//page5.html
  • Sweet life

Jag läser till gymnasielärare och köpte mig en Macbook pro 13 tummare... Bästa inköpet ever och använder den vid varje föreläsning till att skriva anteckningar osv...

• MAM88

Tack för alla era svar!

Jag vill förtydliga en sak, jag ska studera på distans över internet alltså kommer jag använda denna dator hela tiden till alla skolarbeten

Jag har funderat på mac men de känns inte som om man får lika mycket dator för pengarna? 
    Vad är det för skillnad på macbook pro eller air?

Är så tacksam för all hjälp         

• Sweet life
    MAM88 skrev 2011-12-16 15:16:44 följande:
    Tack för alla era svar!

Jag vill förtydliga en sak, jag ska studera på distans över internet alltså kommer jag använda denna dator hela tiden till alla skolarbeten

Jag har funderat på mac men de känns inte som om man får lika mycket dator för pengarna? 
    Vad är det för skillnad på macbook pro eller air?

Är så tacksam för all hjälp         
    Du får MER dator för pengarna... Du får en dator som fungerar, behövs inga virusprogram eller annat meck... Pro har oftast bättre processor och större minne... Air väger mindre och är tunnare...
  • MAM88
    Sweet life skrev 2011-12-16 15:18:05 följande:
    Du får MER dator för pengarna... Du får en dator som fungerar, behövs inga virusprogram eller annat meck... Pro har oftast bättre processor och större minne... Air väger mindre och är tunnare...

Tack:)

Okej inga virusprogram?

Åh jag är så dålig men vill inte gå till en butik, känner att de kommer lura en bara.

Vilken hade du valt om du skulle ha den som en studentdator att ha hemma och ta med när du reser?     
  • Sweet life
    MAM88 skrev 2011-12-16 15:21:19 följande:
    Tack:)

Okej inga virusprogram?

Åh jag är så dålig men vill inte gå till en butik, känner att de kommer lura en bara.

Vilken hade du valt om du skulle ha den som en studentdator att ha hemma och ta med när du reser?     
    Nej, det finns inga virus till Mac... Jag har kört på min 13 tums macbook Pro i ett år nu och har pendlat 3 timmar varje dag till skolan.. Batteriet håller ju i ca 8-10 timmar vilket gör att det funkar en heldag utan laddare. Med en PC har jag aldrig klarat mig utan laddare längre än 3-4 timmar...

Jag är sjukt nöjd och definitivt värt varenda krona! Kolla på hemsidan och jämför de olika modellerna med varandra..
  • Tonx

Säger också MacBook! Bästa jag någonsin köpt och jag är hellre utan dator än kör en PC igen. 
    Som sagt, du får MYCKET mer dator för pengarna. Har haft min ett bra tag nu och det har aldrig varit minsta problem.

Ett extra plus är OS är så jäkla härligt att köra i. Aldrig mer Windows. 

• MAM88

Tack vad ni är snälla!

Ska in och titta på Mac PRO och air nu i helgen och se vilken som känns bäst:)

Svar på tråden Vilken dator till studer? Tips mottages GÄRNA!