Tvätta bort katthår?
Försvinner katthår i tvättmaskinen eller är det risk att man "förorenar" nästa tvätt man tvättar efteråt?
Har fått ärva en massa barnkläder, men tyvärr har den familjen katter o jag är allergisk.
Försvinner katthår i tvättmaskinen eller är det risk att man "förorenar" nästa tvätt man tvättar efteråt?
Har fått ärva en massa barnkläder, men tyvärr har den familjen katter o jag är allergisk.
Snälla, vet nå'n?
du kan ta sån där skumtvättlappar gula å tvätta med kläderna då fastnar det mesta där
Tack, bra tips, fast jag har inga hemma o ville tvätta nu. Kanske bäst att vänta då.
släng i en vanlig svamp (tvättsvamp) i maskinen med kläderna eller kör en tom maskin med en svamp när kläderna är tvättade. den suger åt sig håren, funkar iaf på hästhår och mina katter
De flesta håren går ju ut i filtrena. Men är det verkligen så mycket hår åp kläderna??
Om i så fall, kanske du skall Ta sån där klädrulle innan?? Men om man räknar i hemmet så tar det 5 år o få bort allt....vet ej tiden för kläder??
Cornette: tack för tipset! Kan jag ta en så'n där kökssvamp? Eller den kanske sliter på kläderna?
Har faktiskt aldrig använt med kökssvamp, brukar ta dem jag har i stallet, de blir nämligen så gott som nya så jag slipper köpa fler
Cornette: okej, tack!
*puff*
Fler tips, någon?
Det är ju inte håren som framkallar allergn utan hudflagor från djuren... Vet ej hur det påverkar ditt tvättande men kan vara bra att veta! En del flagor sitter förståss i håren men inte alla!
Jag är allergisk och min sambos mor har katt. När han har varit där får han slänga kläderna i tvätten direkt. Har inte haft några problem, så det måste funka. Vi delar inte upp tvätten efter "katthårsplagg" eller så...
Tack! Ska prova tricket med tvättsvampen, tror jag!
Snova: jag nös som en tokig efter att ha kollat igenom kläderna, så det är nog både hår o hudflagor!
snova,
det stämmer inte riktigt... alla allergiker är olika och reagerar på olika ämnen. _en del_ reagerar på hudflagor, andra inte. själv är jag allergisk mot pälsfetter och maken mot urinämnen, och det sitter inte i huden. det är alltså anledningen till att vi kan ha katt.
poängen är alltså att eftersom man oftast är allergisk mot olika saker finns det ingen universiell sanning med rätt svar om vad det är som gör att man reagerar.
min sambo är superallergisk.. men efter att jag har tvättat kläder med djurhår på har han aldrig känt av allergi från dom oavsett om det funnits något hår kvar eller inte.
Oki!
Har just varit o handlat, men hittade ingen tvättsvamp! Det fanns bara så'na med skrubbyta, eller med bilschampo! Kom på när jag satt i bilen på väg hem att jag borde kollar badavdelningen också! *suck* Tror jag tvättar dem som de är nu, så får vi se om håren försvinner ändå.
Nu var jag smart! Hittade en bit skumgummi som jag stoppade i maskinen tillsammans med plaggen, det borde väl funka?! Ja, det visar sig...