• Anonym

    Nationellt ID-kort / Skatteverkets ID?

    Är lite borta från utvecklingen efter att inte ha skaffat något nytt plastkort på många år.

    Jag har läst mig till på resp myndighets webbsida  att man kan resa i Schengen-länderna på polisens nationella ID-kort och att man kan identifiera sig på apotek m m med Skatteverkets. Båda har tydligen dessutom chip så att man kan använda dem för verifiering via dator.

    Men jag får inte klart för mig om polisens nationella ID-kort gäller som legitimation i affärer, på bank, apotek etc. Gör det det? Körkort har jag inte skaffat mig så det är inget alternativ för närvarande.

  • Svar på tråden Nationellt ID-kort / Skatteverkets ID?
  • Anonym
    kimi90 skrev 2011-12-14 12:32:13 följande:
    Nationellt id kort är din legitimation Som du Visar upp när du måste.

    Polisens ID-kort (det nationella ID-kortet)  funkar alltså som "fullt fungerande" legitimation i alla vanliga sammanhang som kräver leg?
  • carita02
    Anonym skrev 2011-12-14 12:36:13 följande:
    Polisens ID-kort (det nationella ID-kortet)  funkar alltså som "fullt fungerande" legitimation i alla vanliga sammanhang som kräver leg?
    Absolut.
  • Anonym

    tack för svar. Vore försmädligt att lägga tid på att gå till passexpeditionen och få veta där att det inte funkade som jag tänkt.

  • kimi90

    Japp. När min leg tog slut så sökte jag nationellt id oss polisen efter som det va billigare och man kunde åka i visa länder och ha det som leg. Bättre att slå två flugor i en smäll;)

  • Anonym

    Polisens ID-kort är bättre än Skatteverkets ID-kort. Ett pass är också en legitimationshandling.

    Man ska alltid ha minst 2 st olika legitimationer. Detta för att om giltighetstiden går ut på den ena så har man den andra som man kan använda under tiden man väntar på att det andra nya ID-kortets görs. Det är också bra att ha två ID-kort ifall det ena blir stulet eller borttappat.

    Så det bästa vore om du gjorde ett pass och även ett nationellt ID-kort. Polisens passexpeditioner kom att ha stängt mellan jul och trettonhelgen pga uppdatering av datasystemet. Så se till att åka nästa vecka och ansök om ID-kort.     

  • Anonym

    Vad kostar det och var tar man foto till idkortet? Hur gör man helt enkelt

  • Anonym

    400 kr kostar det och kortet tas där av dom av säkerhetsskäl :-P

Svar på tråden Nationellt ID-kort / Skatteverkets ID?