• fem i familjen

Sanningen om Gömda! "Mia" har lurat alla, inklusive myndigheterna!

Alltså jag blir helt upprörd, har precis läst ut "Mia-sanningen om Gömda" och kan inte förstå hur jag kunde ha sympati för Mia där i, hon (och Liza Marklund) har ljugit om i princip allt! Var helt förtvivlad och arg när jag läste Gömda och Asyl, hur vårt samhälle inte kunde skydda den mordhotade familjen.

Men allt var en lögn, det fanns aldrig något hot mot Mia eller hennes barn!
    I verkligheten är det Mia som är en fullblods-psykopat som rövar bort dottern, överger sin äldsta son utan att höra av sig, ljuger om "mannen med svarta ögonen", ljuger sig till skattebetalarnas pengar, manipulerar sin omgivning och är en allmänt äcklig, egoistisk och sjuk människa.

I själva verket är det hennes karl som är jagad efter att ha försökt köra ihjäl "mannen med de svarta ögonen" av ren svartsjuka. Mia väljer alltså att rymma med gärningsmannen, ljuga för myndigheter och säga att hon är förföljd och dödshotad och därmed överge äldsta sitt barn! Vad är det för en mor???

Hon har inte skyddat sina barn för fem öre, tvärtom gjort dem illa genom sitt egoistiska agerande och allt detta för en man (och sjuklig uppmärksamhet) och hon har VALT att gömma sig fast hon egentligen aldrig har behövt det!!!

Dessutom har hon och Liza Marklund ljugit om en kvinna i boken Asyl, de ljuger om att kvinnan driver en verksamhet för utsatta kvinnor och barn, att hon lurar till sig pengar och struntar i att skydda kvinnorna. Denna påhittade historia återkommer i Liza Marklunds bok "Paradiset".
    Detta kom med i Expressen och kvinnan blev polisanmäld.
    På riktigt blev hon rentvådd och det framkommer att hon själv haft en helvetes liv och lever gömd, hon har därefter skrivit sanningen i boken "Vingklippt".

Men Liza Marklund fortsätter ljuga och de enda som verkligen har skadat andra människor i denna historia är Mia och Liza Marklund. De är avskyvärda och jag kommer aldrig mer läsa Liza Marklunds böcker! Ett svin är vad hon är!

• Svar på tråden Sanningen om Gömda! "Mia" har lurat alla, inklusive myndigheterna!
  • Annemone

Ok..men det är gamla nyheter

• Miew

Att Gömda inte stämmer har ju varit känt ett tag, dock så har jag hela tiden vetat om det då jag kommer från "Mias" hemstad och känner hennes äldsta son och exman.

Det är tragiskt att Liza kunde gå på det här så lätt, lite ordentligt bakrundskoll hade ju inte skadat, då hade Gömda aldrig blivit av. Och faktiskt i orginalutgåvan så står det BASERAD på en sann historia, men när det trycktes fler så försvann det och det står SANN historia, så förlaget har en del av skulden där.

Läser inte heller Liza Marklund, men det är för att jag inte gillar hur hon skriver.

Viggo & Gry & Veras mamma
  • Anova

Det har varit en del smutskastning på forumet angående detta.. Sök på google på exepelvis familjeliv, gömda och Liza Marklund så får du en hel del kommentarer kring boken. (Sökmotorn på FL stäcker sig bara ett halvår tillbaka i tiden, därför använd google).

*`*?.¸☆ ♥ ☆¸.?*´*God jul och Gott nytt år*`*?.¸☆ ♥ ☆¸.?*`*
  • Annemone

TS..du skriver

fem i familjen skrev 2011-12-14 12:37:50 följande:
    I verkligheten är det Mia som är en fullblods-psykopat som rövar bort dottern,

De är avskyvärda och jag kommer aldrig mer läsa Liza Marklunds böcker! Ett svin är vad hon är!
    Har du lst hennes sjukjournal så du vet hennes diagnos?
  • fem i familjen
    Annemone skrev 2011-12-14 12:49:38 följande:
    TS..du skriverHar du lst hennes sjukjournal så du vet hennes diagnos?

Nej, men man kan inte vara något annat om man utsätter människor och framförallt sina barn för detta helt utan anledning! Helt empatilöst och genom-psykopatiskt.
  • Annemone
    fem i familjen skrev 2011-12-14 12:55:26 följande:
    Nej, men man kan inte vara något annat om man utsätter människor och framförallt sina barn för detta helt utan anledning! Helt empatilöst och genom-psykopatiskt.
    Bra att du vet hela sanningen och inte bara går på tidningsskriverier
  • fem i familjen
    Anova skrev 2011-12-14 12:46:16 följande:
    Det har varit en del smutskastning på forumet angående detta.. Sök på google på exepelvis familjeliv, gömda och Liza Marklund så får du en hel del kommentarer kring boken. (Sökmotorn på FL stäcker sig bara ett halvår tillbaka i tiden, därför använd google).
    Ok, har som sagt precis läst boken,men ska googla på det!
    Det är ju skönt att veta att det som står i Gömda och Asyl inte stämmer, var helt upprörd att samhället vände familjen ryggen när jag läste detta.Förstod inte hur detta kunde ske i Sverige.Skönt att det var en lögn.

Men att "Mia" utsatt sin två yngsta barn för denna jobbiga (och helt onödiga) flykt och övergett sitt äldsta barn gör mig mörkrädd, det känns värre än den påhittade historien hon drog i ovannämnda böcker!
    En normal mamma gör inte så mot sina barn... 
  • DuTrorAttDuVet

men vänta nu här - det enda du läst är böckerna och en artikel i expressen, så... Om du läst denna boken först och SEN asyl och gömda, hade du då vetat att asyl och gömda var på riktigt? :P
    Jag säger inte att du har fel, men det låter kul nämr du säger att du vet för att du läst en bok :D 

• fem i familjen
    DuTrorAttDuVet skrev 2011-12-14 15:23:30 följande:
    men vänta nu här - det enda du läst är böckerna och en artikel i expressen, så... Om du läst denna boken först och SEN asyl och gömda, hade du då vetat att asyl och gömda var på riktigt? :P
    Jag säger inte att du har fel, men det låter kul nämr du säger att du vet för att du läst en bok :D 
    Gömda och Asyl har inga trovärdiga källor. Det har däremot "Mia-sanningen om Gömda".
    Författaren har gott i Mias fotspår, dragit fram riktiga fakta i ljuset, pekat på motsägningar i Mias berättelser,intervjuvat både Mia och många av de berörda i böckerna Gömda och Asyl (däribland Mias äldsta son). Så JA, boken och källorna är väldigt trovärdiga.
    Många saker som kommer fram i boken får Mias utsagor att falla på sin egen orimlighet.
    Det känns nämligen väääldigt osannolikt att alla berörda (som trätt fram med namn och bild) slagit sig ihop i någon slags konspiratorisk kupp mot Mia.
  • DuTrorAttDuVet

jag hoppas du inte tog illa upp, jag menade bara att det såg kul ut i skrift :/ Är boken bra? Har faktiskt tänkt läsa den länge men inte orkat då jag inte kollat upp exakt vad den handlar om/hur den är skriven o så...

• Cherrry

det har vart känt sedan länge att böckerna inte är sanna. och hur man kan lämna ett barn är helt sjukt. Hon brukar ju vara i sin hemstad för att hälsa på sina föräldrar o syskon. Så hon återvänder med mellan rum hem till sverige.

• fem i familjen
    DuTrorAttDuVet skrev 2011-12-14 15:47:57 följande:
    jag hoppas du inte tog illa upp, jag menade bara att det såg kul ut i skrift :/ Är boken bra? Har faktiskt tänkt läsa den länge men inte orkat då jag inte kollat upp exakt vad den handlar om/hur den är skriven o så...
    Nej då, dina påståenden hade ju stämt om det inte hade funnits några trovärdiga källor i "Mia -sanningen om Gömda".
    Mina åsikter är att den är väldigt intressant och helt klart läsvärd eftersom den avslöjar lögnerna i Gömda och Asyl, dock är det ingen bok man läser utan att ha läst nämnda böcker först.
  • Sweet life

Gamla nyheter... Det är ju flera år sen detta kom upp!!

Att det egentligen är pga. "Anders" som familjen får uppehållstillstånd i USA och inte pga. "mias" exman bla....

• fem i familjen
    Sweet life skrev 2011-12-14 16:51:33 följande:
    Gamla nyheter... Det är ju flera år sen detta kom upp!!

Att det egentligen är pga. "Anders" som familjen får uppehållstillstånd i USA och inte pga. "mias" exman bla....
    Jag vet, men för mig blev det aktuellt nu eftersom jag läste ut boken idag.
  • Inima

Jag tror faktiskt inte att Mia har ljugit om precis allting. Kanske brett på lite mer för att väcka tankar och få myndigheter att fatta att det är såhär det ser ut.

Att myndigheterna står handfallna när det kommer till att skydda kvinnor och barn som lever med en hotbild emot sig är ju ingen hemlighet faktiskt.    

Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • Heffa

Fast även om Mias historia inte är sann så är det ganska naivt att tro att det inte händer i Sverige. Sveriges skyddsnät är långt ifrån felfritt.

• fem i familjen
    Inima skrev 2011-12-14 18:11:25 följande:
    Jag tror faktiskt inte att Mia har ljugit om precis allting. Kanske brett på lite mer för att väcka tankar och få myndigheter att fatta att det är såhär det ser ut.

Att myndigheterna står handfallna när det kommer till att skydda kvinnor och barn som lever med en hotbild emot sig är ju ingen hemlighet faktiskt.    

Hon har inte ljugit om precis allting, "mannen med de svarta ögonen" har misshandlat henne och straffats för det.

Dock levde hon inte under dödshot så att hon var tvungen att fly och gömma sig med två av barnen och överge det äldsta. 
    Det är helt sjukt att hon utsatt sina barn för detta utan anledning, det är liksom ingen "liten lögn" som man kan ha överseende med, hon har genom sitt egoistiska handlande förstört barnens liv! 
    Det är inte på något sätt försvarsbart. 
  • Annemone
    fem i familjen skrev 2011-12-15 11:04:13 följande:
    Hon har inte ljugit om precis allting, "mannen med de svarta ögonen" har misshandlat henne och straffats för det.

Dock levde hon inte under dödshot så att hon var tvungen att fly och gömma sig med två av barnen och överge det äldsta. 
    Det är helt sjukt att hon utsatt sina barn för detta utan anledning, det är liksom ingen "liten lögn" som man kan ha överseende med, hon har genom sitt egoistiska handlande förstört barnens liv! 
    Det är inte på något sätt försvarsbart. 
    Hur skall du gå vidare nu då?
  • fem i familjen
    Heffa skrev 2011-12-14 23:05:20 följande:
    Fast även om Mias historia inte är sann så är det ganska naivt att tro att det inte händer i Sverige. Sveriges skyddsnät är långt ifrån felfritt.
    Det är klart att det finns fall där kvinnor (och män) blir misshandlade, dödshotade och till och med dödade för att skyddsnätet inte fungerar. Jag tror inte för en sekund att Sveriges skyddsnät är felfritt.

Men det ska inte Mias barn lastas för, det är inte rimligt eller försvarsbart att deras liv ska förstöras på detta vis för att få fram att sveriges skyddsnät inte alltid fungerar för misshandlade kvinnor.  

Att Sveriges skyddsnät inte alltid fungerar är uppenbart i detta fall: det har misslyckats med att skydda dessa barn från sin mor.
Svar på tråden Sanningen om Gömda! "Mia" har lurat alla, inklusive myndigheterna!