Amningste - vart köper man ingridienserna??
Vart köper man ingridienserna när man vill göra sitt eget amningste?? ICA?? Hälsobutiken?? Nätet??
Tacksam för svar
//Helen
Vart köper man ingridienserna när man vill göra sitt eget amningste?? ICA?? Hälsobutiken?? Nätet??
Tacksam för svar
//Helen
googla på hallonbladste få hittar du webbuik!
Hallonbladste finns billigt på internet, du kan också köpa i välsorterade tebutiker. Men det beror ju lite på vad du menar för ingredienser. Jag tycker ju dock att internet är kanon till det mesta.
Hallonbladste har jag för mig är förberedande för förlossingen (för att stärka livmodern) och också bra precis efter när livmodern ska dra ihop sig igen.
Amningsteet jag har druckit har jag gjort på anis och fänkål (köpt i mataffärens kryddhylla). Det är de klassiska brödkryddorna som ska minska gaser hos bebisen och också öka mjölkmängden. Om inte annat så funkar det för att man ser till att dricka en liter extra om dagen .
Hallonbladste är dock det enda te som har bevisad effekt på oxytocinhalterna i kroppen vilket är vad som också ökar mjölkproduktionen. Det ska även finnas någon sorts nässpray som ger samma effekt har jag hört. Däremot är ju de vanligaste ingredienserna i klassiska "amningsteer" tex fänkål, kamomill och bockhornsklöver. Huruvida det har effekt eller ej vet man ju dock inte.
Oxytocinsprayen ska man vara lite försiktig med har jag för mig. Den ökar för det första inte mjölkproduktionen utan utdrivningsreflexen (sa de när jag fick den i alla fall). Om man använder den för mycket är det lätt hänt att kroppens egna nivåer sjunker.
Jaha, det kan ha varit jag som missuppfattat det där med sprayen. Har ingen koll på den utan jag har bara hört talas om att det finns en sån. Låter ju dock inte så bra, kanske därför den inte är så vanlig om den riskerar att störa kroppens egen balans?
Amningste brukar bestå av anis och fänkålsfrö. Det går att hitta i kryddhyllan i de flesta mataffärer.