• Caspiansmamma

ipren,hur farligt?

ja har ätit ipren i ca 2 veckor nu ( en om dan ) o ja undrar om ja kan ha skadat bebisen??
    veckorna mellen 16 o 18 tog ja det..
    hjääääälp  

• Svar på tråden ipren,hur farligt?
  • Den allsmäktige

Ipren (NSAID-preparat) ökar risken gör blödningar och kan göra så att ductus arteriosus i fostrets hjärta stängs förtidigt.

• Sweet life

Är det inte så att det hämmar prostaglandinutsöndringe  också?

Så här säger fass om ipren och graviditet:

Hämning av prostaglandinsyntesen kan påverka graviditeten och/eller embryonal/ /fosterutveckling på ett negativt sätt. Data från epidemiologiska studier tyder på en ökad risk för missfall, samt risk för gastroschisis och hjärtmissbildning efter intag av en prostaglandinsynteshämmare under tidig graviditet. Den absoluta risken för kardiovaskulär missbildning ökade från mindre än 1% till ca 1,5%. Risken tros öka med högre dos samt med behandlingens längd. Hos djur har tillförsel av prostaglandinsynteshämmare visats leda till ökad förekomst av pre- och postimplantationsförluster samt embryo/fetal död. Ökad förekomst av flera missbildningar, inklusive kardiovaskulära, har dessutom rapporterats hos djur som exponerats för en prostaglandinsynteshämmare under den organbildande perioden. Under den första och andra trimestern av graviditeten ska Ipren användas endast då det är absolut nödvändigt. Om Ipren används av en kvinna som försöker bli gravid, eller tas under den första och andra trimestern av graviditeten bör dosen vara så låg och behandlingstiden så kort som möjligt.

Under tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta fostret för:

- Kardiopulmonell toxicitet (för tidig slutning av ductus arteriosus och pulmonell hypertension)

- Störd njurfunktion, som kan leda till njursvikt och därmed minskad mängd fostervatten.

Modern och fostret, vid graviditetens slut, för:

- Ökad blödningstid.

- Hämning av uteruskontraktioner, vilket kan leda till försenad/förlängd förlossning.

Ovanstående medför att Ipren är kontraindicerat under tredje trimestern av graviditeten.

• Caspiansmamma

tack så mycket..ja har rul på freda o ja hoppas ja inte ställt till de!!
    ja tog ju inte mycke..o inte så länge..Skäms 

• Sweet life
    Caspiansmamma skrev 2011-12-14 17:21:42 följande:
    tack så mycket..ja har rul på freda o ja hoppas ja inte ställt till de!!
    ja tog ju inte mycke..o inte så länge..Skäms 
    Inte för att döma. Men varför läste du inte bipacksedeln innan du började äta dem?
  • Ruggugglan
    Sweet life skrev 2011-12-14 17:23:10 följande:
    Inte för att döma. Men varför läste du inte bipacksedeln innan du började äta dem?
    Funderade på samma sak.
  • Majsan242

Utdrag från janus:
    Bedömning Ibuprofen skall inte användas mot slutet av graviditeten. I tidig graviditet tycks den generella risken för missbildning inte vara ökad vid användning av NSAID men ett iakttaget samband med hjärtfel manar till försiktighet. Om ibuprofen använts i tidig graviditet finns av detta skäl ingen anledning att diskutera ett avbrytande av graviditeten. Vid användning av ibuprofen i gel torde riskerna vara väsentligt lägre än vid behandling med orala preparat, men viss försiktighet bör iakttas.  http://www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.xml?searchID=0&searchText=520&contenttype=text/html

• Coyote

En Ipren om dagen i två veckor är ganska länge. Berätta det när du gör ultraljudet, de ska ju inte ätas mer än tio dagar väl?

• Den allsmäktige

Att man inte ska äta Ipren när man är gravid är väl något alla känner till?

• alma s

Hoppas det går bra för dig, och att det inte är någon fara! Ta inte åt dig av dömande kommentarer. Jag kan inte minnas att varken läk eller bm sagt något om Ipren... Har nog mer bara snubblat över den infon, så jag kan inte hålla med om att det är allmänt känt med riskerna. Håller tummarna för dig Ts

• Sweet life
    alma s skrev 2011-12-14 22:19:37 följande:
    Hoppas det går bra för dig, och att det inte är någon fara! Ta inte åt dig av dömande kommentarer. Jag kan inte minnas att varken läk eller bm sagt något om Ipren... Har nog mer bara snubblat över den infon, så jag kan inte hålla med om att det är allmänt känt med riskerna. Håller tummarna för dig Ts
    Det var det första barnmorskan sa till mig när jag ringde för inskrivning. Det och att äta folsyra samt kolla upp kostråden...
  • Caspiansmamma
    Sweet life skrev 2011-12-14 17:23:10 följande:
    ja vet, jätteklantigt..tänkte mej inte för..men allt såg iaf bra ut o ja tar inte mer ipren nu!

• Caspiansmamma
    Den allsmäktige skrev 2011-12-14 21:58:19 följande:
    Att man inte ska äta Ipren när man är gravid är väl något alla känner till?
    Jag tog en dum chansning..idiotisk närmare! Fast ja tycker nog d e värre me dom som röker..för DET är väl oxå nåt man känner till som gravid??
  • Sweet life
    Caspiansmamma skrev 2012-01-27 14:06:03 följande:
    Jag tog en dum chansning..idiotisk närmare! Fast ja tycker nog d e värre me dom som röker..för DET är väl oxå nåt man känner till som gravid??
    Fast Ipren kan skada mer än en cigraett tyvärr....
  • Gavlejenny86

Hej!

Min barnmorska rekommenderade att jag/man skulle äta Alvedon iställer för Iren.

Hoppas det har gått bra trots att du ätit Ipren istället för Alvedon.

• EightySix

Jag läser ALLTID förteckningen över ALLA läkemedel. Jag tycker du ska göra detsamma. Hade sån hosta nu i förkylningar o så. Jag fick cocilliana utskrivet. Det kunde man ta, med morfinprep. MEN jag kan inte ta noskapin o alla "vanliga" meds! Jag blev lite chockad. Men jag läser, på allt! Ipren/ibumetin är No no! När manär gravid. Skönt att allt stog rätt till ändå!

Svar på tråden ipren,hur farligt?