Min dotter vägrar ta flaskan!! Hjälp tack..
Min dotter är 2½ månad gammal och jag började med flaskan lite då och då redan vid 4 veckors ålder för att hon skulle "vänja" sig vid den inför framtiden och om pappan skulle behöva mata. Från början gick det okej, hon tog den och åt men hon åt aldrig upp allt...men nöjd vart hon iaf.
Nu har gått upp lite lite i vikt några gånger så BVC och jag vill att hon ska äta ersättning nån gång per dag för att gå upp bra i vikt. Men senaste 1-2 veckan så vägrar hon ta flaskan! Hon blir bara arg och skriker och verkar inte veta hur hon ska göra...ibland tar hon nått sugtag och jag hör även att hon sväljer mycket luft...så hon skriker. Men jag har provat olika flaskor för att motverka det.. MAM, Dr Browns (efter tips från BVC och barnens hus) och en annan mer vanlig flaska.. men inget duger eller hjälper. Hon brukar oxå "tugga" på den eller hålla på med nappen med tungan...som om att hon inte fattar riktigt hur hon ska göra..
Nu får jag mata henne med sked eller ur en liten "medicinspruta" för att få i henne mat...hon blir inte riktigt mätt av amningen för jag känner att det är mycket mindre mjölk i dom, vilket antagligen är orsaken till att hon inte gått upp som hon ska ibland.
Jag har även provat att mata ur en pipmugg idag och det gick väl hyffsat..men det rann nog för fort så jag måste prova med ett mindre hål tror jag...
Men jaa...vad ska man göra i ett sånt här fall?? Jag får nästan panik över detta och mår dåligt =( Första dottern tog alla flaskor utan problem...så jag vet inte alls vad jag ska göra! Hon måste ju äta!
Ge gärna ALLA tips ni har!! Eller om nån varit med om liknande, vad gjorde ni??