• Blondie85

Min dotter vägrar ta flaskan!! Hjälp tack..

Min dotter är 2½ månad gammal och jag började med flaskan lite då och då redan vid 4 veckors ålder för att hon skulle "vänja" sig vid den inför framtiden och om pappan skulle behöva mata. Från början gick det okej, hon tog den och åt men hon åt aldrig upp allt...men nöjd vart hon iaf.
    Nu har gått upp lite lite i vikt några gånger så BVC och jag vill att hon ska äta ersättning nån gång per dag för att gå upp bra i vikt. Men senaste 1-2 veckan så vägrar hon ta flaskan! Hon blir bara arg och skriker och verkar inte veta hur hon ska göra...ibland tar hon nått sugtag och jag hör även att hon sväljer mycket luft...så hon skriker. Men jag har provat olika flaskor för att motverka det.. MAM, Dr Browns (efter tips från BVC och barnens hus) och en annan mer vanlig flaska.. men inget duger eller hjälper. Hon brukar oxå "tugga" på den eller hålla på med nappen med tungan...som om att hon inte fattar riktigt hur hon ska göra..

Nu får jag mata henne med sked eller ur en liten "medicinspruta" för att få i henne mat...hon blir inte riktigt mätt av amningen för jag känner att det är mycket mindre mjölk i dom, vilket antagligen är orsaken till att hon inte gått upp som hon ska ibland.
    Jag har även provat att mata ur en pipmugg idag och det gick väl hyffsat..men det rann nog för fort så jag måste prova med ett mindre hål tror jag...

Men jaa...vad ska man göra i ett sånt här fall?? Jag får nästan panik över detta och mår dåligt =( Första dottern tog alla flaskor utan problem...så jag vet inte alls vad jag ska göra! Hon måste ju äta!

Ge gärna ALLA tips ni har!! Eller om nån varit med om liknande, vad gjorde ni?? 

* Amanda 2009-02-07 * Evelina 2011-10-01 * www.maddoxx.blogg.se
  • Svar på tråden Min dotter vägrar ta flaskan!! Hjälp tack..
  • Nesss

Det finns ju en kopp man kan köpa på apoteket, aningen svårt innan man fått in snittsen på att mata med den, men de kanske är ett alternativ då?

• Pickeli

Amma amma amma! Så ofta och mycket du kan! Då kommer din mjölk anpassa sig och öka efter hennes behov. Pumpa gärna mellan gångerna! Se till att äta och dricka ordentligt så din kropp kan producera mjölk!

Mata med sked eller pipmugg, testa bröstmjölk i flaskan och se om det blir någon skillnad!

Det var mina bästa tips :) lycka till!!

• Blondie85
    Nesss skrev 2011-12-14 14:34:50 följande:

Det finns ju en kopp man kan köpa på apoteket, aningen svårt innan man fått in snittsen på att mata med den, men de kanske är ett alternativ då?

Tack för tipset, ska kolla upp!
    Pickeli skrev 2011-12-14 15:26:07 följande:
    Amma amma amma! Så ofta och mycket du kan! Då kommer din mjölk anpassa sig och öka efter hennes behov. Pumpa gärna mellan gångerna! Se till att äta och dricka ordentligt så din kropp kan producera mjölk!

Mata med sked eller pipmugg, testa bröstmjölk i flaskan och se om det blir någon skillnad!

Det var mina bästa tips :) lycka till!!

Tack för tipsen, men nu är det väl kanske så oxå att hon ändå inte går upp bra i vikt av min mjölk. Hon gick upp lite dåligt även när jag VET att jag hade jättemycket mjölk, då hon åt hela tiden. Så jag tror tyvärr inte att det hjälper...och nu har ju BVC sagt att jag ska ge lite ersättning och det vill jag göra oxå.
    Jag har testat med bröstmjölk i flaskan...hjälper inte...det är själva flaskan (nappen) hon hatar av nån anledning just nu... men ja, tack för tipsen iaf =)

* Amanda 2009-02-07 * Evelina 2011-10-01 * www.maddoxx.blogg.se
  • Ellas och Alvins mamma

Jag hade problem att få min dotter att ta flaskan. Provade hur många olika som helst. Märkte att hon bara tog den som var mest lik formen på min bröstvårta. Vilket var mam. Hon avskydde de anatomiskt formade typ nuk. Nu har ju du testat mam, men kanske testa typ nuk som är annan form på nappen?

• thegoddess

Prova gärna att lägga henne i tex sängen där det är lite mörkare och tystare. Prova även olika temp på ersättningen. Min dotter gör så och tuggar när det bara är aningen för varmt.
    Hur ofta matar du henne? Hon kanske behöver äta ers mindre ofta än du ammar tex.
    Bytt storlek på nappen? Det kanske kommer för lite.
    Hoppas det ordnar sig.

Svar på tråden Min dotter vägrar ta flaskan!! Hjälp tack..