Hjälp! Grupparbeten; gruppmedlem som inte gör sin del
Hej! (Förlåt för att detta kommer bli långt )
Har problem med mina studier och behöver lite tröst. Jag är så ledsen och känner mig så ledsen.
Jag läser lärarprogrammet och är på sluttampen. Nu har vi återigen en kurs med grupparbeten.
Jag hamnade i en grupp med två andra. En av dem arbetar vid sidan av studierna och inför första uppgiften kunde hon bara delta över datorn på våra studiegruppstillfällen vilket var okej, hon var sen och bidrog väl inte lika mycket som oss andra, men jag såg mellan fingrarna på det eftersom hon hade mycket runt ikring sig och berättade att hon var förkyld.
Men in för andra uppgiften delade vi upp olika områden mellan oss och hade ett par som vi alla skulle bidra med. Hon skickade inte in en enda kommentar till vår webbplatform under veckan (kan erkänna att vi andra diskuterade dåligt, men ändå, vi hade några inlägg var). Jag och den andra gruppmedlemmen fick ett ryck och arbetade igenom uppgifterna och lade ut dem på nätet 4 dagar innan inlämning och hoppades att den tredje skulle göra något men inte. Eftersom texten var så gott som färdig passade jag på att vara ledig 1 dag den helgen, så jag kan erkänna att jag inte var inne och läste meddelanden på 1 och ett halvt dygn.
Gruppmedlem nr 3 skickar några meddelanden under dagarna som följer (helgen). Först talar hon om att hån är på gång med ett stycke för arbetet, sedan frågar hon efter texten, men den låg ju där i mappen! På samma sätt som första gången. Sedan talar hon om att hon jobbar med arbetet.
Min andra gruppmedlem är riktigt förbannad och vill egentligen att vi ska utesluta medlem nr 3 helt. Hon försöker få mig att skicka in uppgiften 3 dagar förtidig för att utesluta nr 3 och sedan kontaktar också kursledaren via mejl och ger sin version. Jag är konflikträdd och avskyr när folk är osams med mig. Alltså fdrar jag på inlämnadet av uppgiften för att ge nr 3 en chans och så försöker jag få tag på vår kursledare dagen för inlämningen för att diskutera bristerna på kommunikation och samarbete i vår grupp men hon svarar inte i telefon eller på mejl.
Samma dag som vi ska skicka in texten, nio timmar innan meddelar nr 3 att hon sitter med arbetet och att hon kommer skicka in det en timme innan inlämning. Jag läser detta 5 timmar senare, alltså fyra timmar innan inlämning och meddelar henne genast över webplattformen att hon ska skicka sin text till oss (även om den inte är färdig) så att vi två andra i gruppen har en chans att läsa och komma med synpunkter. Jag väntar tills det är en timme kvar till att skicka in arbetet, sedan skickar jag in det arbete som jag och min andra gruppmedlem varit med på och som vi lade upp 4 dagar innan inlämning på nätet (alltså det som bara två av oss arbetat med, men som alla haft en chans att ha synpunkter på i 4 dagar). 2 minuter innan deadline skickar hon in vår text dit hon infogat några meningar och ett stycke.
Dagen därpå möter jag vår kursledare och får en pratstund med henne. Jag förklarar varför jag skickade in texten och det därefter kommit ytterligare en text från en annan gruppmedlem. Min förklaring var att jag inte haft möjlighet att läsa den tredje gruppmedlemmens text och därför inte kunde ta ansvar för vad hon kunde ha skrivit. Jag fick frågan om hur samarbetet sett ut och jag svarade att jag tyckte att kursledaren skulle gå in på webplattformen och själv bilda sig en uppfattning. Men jag redogjorde för hur vi setts, när och vad vi gjorde upp när vi fördelade arbetet och för vem som sedan gjorde det. Jag sa vad jag tyckte (samma som ovan). Det var inte ett dugg roligt.
Sent samma kväll skickar jag ett meddelande till medlem nr 3 där jag berättar att jag mått dåligt över att behöva prata med kursledaren men varför jag gjor det. Att jag dels vill ge henne en möjlighet att förbereda sig om kursledaren inte hört av sig än, men också att hon ska veta att jag inte tycker illa om henne och att jag är ledsen över det här.
I kväll sitter jag och gråter (fast att jag också vet att jag inte gjort något fel). Fått ett riktigt argt och anklagande svar från gruppmedlem 3 och hon verkar tro att det är JAG som varit drivande i att anmäla henne och hon är fly förbannad och vänder det helt till att vara mitt fel. Jag pratade inte med kursledaren förrän ett dygn efter den andra gruppmedlemmen och främst för att jag mådde dåligt av situationen. Givetvis kunde jag då ha ljugit om hur inaktiv jag tyckte hon var, men det gjorde jag inte, så det får jag väl ta på mig.
Nu kommer jag snart att behöva träffa hela klassen igen och jag fruktar den utpekade gruppmedlemmens ilska. Vad ska jag göra? Ska jag skriva till henne igen (och riskera att hon blir ännu argare?) Låta det vara tills vi ses och då riskera ... vad? Hjälp! Funderar nästan på att hoppa av kursen.