• Anonym

    Hjälp! Grupparbeten; gruppmedlem som inte gör sin del

    Hej! (Förlåt för att detta kommer bli långt )

    Har problem med mina studier och behöver lite tröst. Jag är så ledsen och känner mig så ledsen.

    Jag läser lärarprogrammet och är på sluttampen. Nu har vi återigen en kurs med grupparbeten.

    Jag hamnade i en grupp med två andra. En av dem arbetar vid sidan av studierna och inför första uppgiften kunde hon bara delta över datorn på våra studiegruppstillfällen vilket var okej, hon var sen och bidrog väl inte lika mycket som oss andra, men jag såg mellan fingrarna på det eftersom hon hade mycket runt ikring sig och berättade att hon var förkyld. 

    Men in för andra uppgiften delade vi upp olika områden mellan oss och hade ett par som vi alla skulle bidra med. Hon skickade inte in en enda kommentar till vår webbplatform under veckan (kan erkänna att vi andra diskuterade dåligt, men ändå, vi hade några inlägg var). Jag och den andra gruppmedlemmen fick ett ryck och arbetade igenom uppgifterna och lade ut dem på nätet  4 dagar innan inlämning och hoppades att den tredje skulle göra något men inte. Eftersom texten var så gott som färdig passade jag på att vara ledig 1 dag den helgen, så jag kan erkänna att jag inte var inne och läste meddelanden på 1 och ett halvt dygn. 

    Gruppmedlem nr 3 skickar några meddelanden under dagarna som följer (helgen). Först talar hon om att hån är på gång med ett stycke för arbetet, sedan frågar hon efter texten, men  den låg ju där i mappen! På samma sätt som första gången. Sedan talar hon om att hon jobbar med arbetet.

    Min andra gruppmedlem är riktigt förbannad och vill egentligen att vi ska utesluta medlem nr 3 helt. Hon försöker få mig att skicka in uppgiften 3 dagar förtidig för att utesluta nr 3 och sedan kontaktar också kursledaren via mejl och ger sin version. Jag är konflikträdd och avskyr när folk är osams med mig. Alltså fdrar jag på inlämnadet av uppgiften för att ge nr 3 en chans och så försöker jag få tag på vår kursledare dagen för inlämningen för att diskutera bristerna på kommunikation och samarbete i vår grupp men hon svarar inte i telefon eller på mejl.   

    Samma dag som vi ska skicka in texten, nio timmar innan meddelar nr 3 att hon sitter med arbetet och att hon kommer skicka in det en timme innan inlämning. Jag läser detta 5 timmar senare, alltså fyra timmar innan inlämning och meddelar henne genast över webplattformen att hon ska skicka sin text till oss (även om den inte är färdig) så att vi två andra i gruppen har en chans att läsa och komma med synpunkter. Jag väntar tills det är en timme kvar till att skicka in arbetet, sedan skickar jag in det arbete som jag och min andra gruppmedlem varit med på och som vi lade upp 4 dagar innan inlämning på nätet (alltså det som bara två av oss arbetat med, men som alla haft en chans att ha synpunkter på i 4 dagar). 2 minuter innan deadline skickar hon in vår text dit hon infogat några meningar och ett stycke.  

    Dagen därpå möter jag vår kursledare och får en pratstund med henne. Jag förklarar varför jag skickade in texten och det därefter kommit ytterligare en text från en annan gruppmedlem. Min förklaring var att jag inte haft möjlighet att läsa den tredje gruppmedlemmens text och därför inte kunde ta ansvar för vad hon kunde ha skrivit. Jag fick frågan om hur samarbetet sett ut och jag svarade att jag tyckte att kursledaren skulle gå in på webplattformen och själv bilda sig en uppfattning. Men jag redogjorde för hur vi setts, när och vad vi gjorde upp när vi fördelade arbetet och för vem som sedan gjorde det. Jag sa vad jag tyckte (samma som ovan). Det var inte ett dugg roligt.  

    Sent samma kväll skickar jag ett meddelande till medlem nr 3 där jag berättar att jag mått dåligt över att behöva prata med kursledaren men varför jag gjor det. Att jag dels vill ge henne en möjlighet att förbereda sig om kursledaren inte hört av sig än, men också att hon ska veta att jag inte tycker illa om henne och att jag är ledsen över det här.

    I kväll sitter jag och gråter (fast att jag också vet att jag inte gjort något fel). Fått ett riktigt argt och anklagande svar från gruppmedlem 3 och hon verkar tro att det är JAG som varit drivande i att anmäla henne och hon är fly förbannad och vänder det helt till att vara mitt fel. Jag pratade inte med kursledaren förrän ett dygn efter den andra gruppmedlemmen och främst för att jag mådde dåligt av situationen. Givetvis kunde jag då ha ljugit om hur inaktiv jag tyckte hon var, men det gjorde jag inte, så det får jag väl ta på mig.

    Nu kommer jag snart att behöva träffa hela klassen igen och jag fruktar den utpekade gruppmedlemmens ilska. Vad ska jag göra? Ska jag skriva till henne igen (och riskera att hon blir ännu argare?) Låta det vara tills vi ses och då riskera ... vad? Hjälp! Funderar nästan på att hoppa av kursen.

  • Svar på tråden Hjälp! Grupparbeten; gruppmedlem som inte gör sin del
  • Jennyyysvärld

    STÅ PÅ DIG!!!

    Läser oxå till lärare och det värsta jag vet är när männsikor inte kan dra sityt strå till stacken!
    Jag säger alltid det i början av ett grupparbete att det finns inga ursäkter till att skita i saker! Jag tar inte studielån för att gå en utbildning där mina arbeten är lite lätt ihopslängda för jag "orkar" inte dra mitts trå till stacken!

    Det är HON som ska skämmas INTE DU!!
    Jag skulle vara rasande om jag var du och absolut inte varit sen med att säga till henne att hennes dåliga deltagande i gruppen är under all kritik!!

    Jag håller på dej!!  Å det borde du oxå göra :)))

    STYRKEKRAAAM Solig

  • Snöankan

    Ett problem med grupparbeten är ju lite om man har olika ambitionsnivå också. Nu kanske den här medlemmen bara hängde med och inte gjorde något alls men andra gånger så kan det ju vara så att en i gruppen inte är intresserad av att t.ex. lägga ner det arbete som krävs för ett VG och då är det ju svårt att den ska göra mer än vad som krävs för ett G.

    Jag har varit med om att jag haft gruppmedlemmar som varit arga på mig för att jag inte gjort mer. Vid just det tillfället så irriterade det mig väldigt mycket för de ville ha VG och jag ville inte lägga ner den tiden som krävdes för det. Problemet där var att jag var mycket duktigare än dom så de skulle aldrig klara ett VG utan min hjälp. Det blev jättemycket skitsnack om vilken dålig kompis jag var som inte ställde upp mer. Min del av arbetet var precis lika bra som deras men de tyckte att det som räknades var tiden man la ner och eftersom att jag gjorde allt på en fjärdedel av den tiden de behövde så var det dåligt av mig. 

    När jag haft kursare som inte gjort något alls så har jag struntat i det, det har varit nya grupper till varje arbete så det har inte hunnit störa mig. Har också varit med om att jag vill ha VG men min gruppkamrat inte velat det. då har jag helt enkelt sagt att om han gör sin del på G-nivå så gör jag om den VG-nivå för att jag inte känner att jag kan kräva att han ska prestera mer än vad han bryr sig om att få.  

  • Anonym

    Tack!

    Gråter nästan igen när jag läser ditt svar.

    Det är så jag har försökt säga till mig själv. Att nu i slutet av vår utbildning (när vi inte är på grundnivå) borde inte folk få smita undan (och jag kanske är snäll men accepterar det en gång men inte två direkt efter varandra).

    Försöker tänka att hon är arg eftersom hon innerst inne vet att hon gjort fel. men jag hatar att ha blivit syndabocken inför henne eftersom jag ville vara snäll och förklara mig för henne.

    Tillsaken hör att jag har en bakgrund som mobbad och är dels känslig för att bli påhoppad, men också väldigt mån om att ingen ska känna sig utelämnad eller felbehandlad. Jag kontaktade henne för att vara snäll, inget annat och så blev det så fel!

  • Jennyyysvärld

    Jag har aldrig krävt att någon ska göra mer än ett G.. Bara man drar sitt strå till stacken.

    Sen handlar det ju om att när man har träffar att man faktiskt dyker upp å inte "alltid" missar..
    Sedan hur mycket tid hemma man lägger ner bryr jag mig inte om bara man gör sitt bästa :)

    Det är detta beteende om att bara strunta i det som jag inte gillar!
    Jag gillar inte tex att vänta till sista veckan att sätta igång.. Jag vet att i ett grupparbete får man ge och ta men slapphet tycker jag inte är OK. Inte på högskolenivå!!

  • requiem

    Absolut att hon får skylla sig själv, innerst inne vet hon nog att hon har gjort minst av alla. Men nästa gång borde du kanske reda ut "konflikten" öga mot öga i tidigt skede och ge personen i fråga en ärlig chans att förbättra sig innan du pratar med kursansvarige. Hon trodde väl att det var OK att glida på en räkmacka när ni aldrig sa  ifrån och stoppade "slappandet" från första början... Att kommunikationen ska funka i en grupp är alla gruppmedlemmars ansvar, och konflikter & irritation blir det nästan alltid eftersom alla medlemmar oftast prioriterar arbetet olika högt. 


  • Polly S

    du gjorde rätt som informerade kursledaren, och denne agerade därefter.
    jag är glad att höra att ngt hände och att man inte kan glida igenom utbildningen -så nonchalanta kollegor vill då inte jag ha i framtiden.

  • Mylla

    Jag blir mest bekymrad över att du blir så ledsen för detta. Man kan inte gå genom livet utan att någon nån gång blir arg på en, då utplånas man. När du blir lärare kommer du säkert få träffa föräldrar som är ilskna och orättvisa också.

    Ni är inte överens om hur och när uppgiften skulle göras tydligen. Ni kanske inte passar för att jobba ihop?
    Det kan säkert vara bra om du förklarar tydligt vad det var som inte var ok. Be inte om ursäkt för att du tycker det. Jag tycker inte heller det verkar ok att ha en sån dålig planering med ett grupparbete.

  • Anonym

    Tack för era svar.

    Jag informerade inte kursledaren först, den andra gruppmedlemmen hade redan kontaktat kursledaren dagen före mig. Jag var lite rädd att hon hade talat för oss båda (för hon var jättearg) och då ville jag ha en chans att ge min sida av saken, jag som inte var lika arg, så att säga).

    Mitt samtal hos kursledaren rörde ju inte så mycket hon (3e gruppmedlemmen) arbetsinsats som att jag var orolig för vårt grupparbete där det kunde finnas textpartier som jag aldrig fått en chans att läsa eller ha synpunkter på.  

  • Anonym

    Skitsvår situation..

    På min utbildning hade vi det problemet under första två åren. Gruppindelningarna var inte frivilliga utan vi blev indelade. Det gjorde att personer med helt skilda amibionsnivåer tvingades samarbeta.

    Jag som har stark drivkraft och vill ha saker & ting gjort illa kvickt för att kunna lämna in arbetet och gå vidare med livet skulle alltså samsas med personer som var helt inriktade på att jag "som är så duktig" skulle göra hela arbetet på egen hand. Jag gjorde också alla arbeten på egen hand de två första åren eftersom jag är mån om mina betyg och faktiskt vill lära mig någonting under studietiden. Men det fungerade inte, de andras slapphet höll på att ta musten ur mig, jag var hela tiden ensam med ansvaret för allting och förväntades agera gruppledare + göra arbetet. Det var ett evigt tjafsande om när vi skulle ses, någon var alltid bakis, hade inte lust, ville inte... till slut lessnade jag alltid och gjorde allt själv. Finns folk som gått snart hela utbildningen och fortfarande inte kan någonting, de är chockerande okunniga och skämmer ut sig med sin okunskap.

    Nu tredje året har lärarna äntligen insett problemet, att det är enstaka personer som driver hela klassen framåt... nu får vi själva välja grupper. De slappa oambitiösa vill alltid arbeta med mig eftersom jag får arbetet gjort.. men jag säger nej, vi har olika ambitionsnivåer och samarbetet fungerar inte, jag slår mig istället samman med en annan tjej som är väldigt ambitiös och villig att dra sin strå till stacken. Så himla skönt att slippa lata blodsugare!!! 

    Jag tycker TS är väldigt modig som vågade påtala problemet! Önskar jag haft samma mod!! Den tredje tjejen är väl bara förbannad över att hennes drömtillvaro där klasskamrater gör arbetet och hon håvar in bra betyg utan ansträngning plötsligt försvann.. 

  • Svedski

    Har skummat inläggen, men det är skitjobbigt med den typen av grupparbeten (de som inte riktigt funkar alltså (vilket ändå brukar vara de flesta...)). Jag skulle kontaktat gruppmedlem nr 2, berätta att du också pratat med kursledaren samt med gruppmedlem 3 som nu är skitsur på dig. Då lär du ha gruppmedlem nr 2 på din sida iaf om nr 3 nu skulle börja anklaga dig inför andra.

    Jag har haft ett projekt under hösten som har gått rätt bra (tycker jag iaf), och redan när det drogs igång snackade läraren om hur grupper mm brukar fungera, fällor man faller i, problem inom gruppen osv. Han sa även att om vi upplevde att någon i gruppen surfade på de andras arbete så skulle vi höra av oss och de skulle ta hänsyn till det.

    Men visst, även när min pojkvän gick sista året på skolan (KTH) så hade han ett grupparbete där han och en annan kille fick skriva om ALLT som en tredje snubbe hade skrivit. Det var inte läsbart. Det är alltid nån som slinker genom...

Svar på tråden Hjälp! Grupparbeten; gruppmedlem som inte gör sin del