• ARealFriend

Hur fan rockar man rockring?!

Jag har fått en rockring och ska nu börja träna med den. Det är en casall 1,2kg med vågor på insidan (som ger blåmärken, aj! men skit i det)
    Jag har kollat på massa tutorials och jag tycker att jag gör som de säger, men ringen sitter inte uppe tillräckligt länge för att jag ska lyckas göra rörelserna, den åker ner med en gång.
    Jag kan inte ens göra ett varv. Och när jag väl känner att jag får in knycken så åker den UPPÅT?! och stannar när den slår i pattarna (haha)
    Men alltså, jag kan inte för mitt liv förstå hur jag ska få den att
    1. stanna i midjan
    2. snurra den

Jag VET att man ska stå med ett ben framför det andra, vagga fram och tillbaka. Skjuta fram när ringen är på magen och bak när den är vid ryggen. Men det funkar inte i praktiken.
    Jag övar och övar och övar men det funkar inte.
    Andra dagen lyckades jag jätte länge typ (vad jag uppskattar) är 25-30 sekunder. Men nu har jag helt tappat det. Jag förstår inte hur jag ska HINNA BÖRJA göra de "rätta" rörelserna innan den faller till marken. Det känns som om bara jag får snurr på den så går det, men den faller till golvet direkt.
    Kommer jag kunna lära mej eller är jag totalt hopplös, är det någon mening att fortsätta när jag nu de senaste tre-fyra dagarna inte fått någon som helst framgång.

Någon som också hade svårt från början men lyckades mästra denna teknik, hur lång tid tog det i så fall och hur länge kan du rocka? Vad gör man åt blåmärkerna, blir det bättre?

EXTREMT TACKSAM FÖR SVAR!

• Svar på tråden Hur fan rockar man rockring?!
  • zygoma girl

Kan du inte köpa en vanlig, lätt, lekrockring för 25 kr tills du fått in tekniken? Jag tror bara du kan öva och öva så du får in "knycket" och roterar kroppen rätt i förhållande till ringen.

• ARealFriend

Det roliga är att det tydligen (efter mina spaningar på google) är svårare att rocka med en lätt plastring än en tung. Vilket kanske låter konstigt, men så är det tydligen, så tror snarare att det blir svårare för mej att öva på en såndär "leksaksring" som du menar.

• coolchick

Hahaha Jag hade också skitstora problem med min när jag skulle börja. Det gick bara inte, och jag blev svinarg och tyckte jag hade kastat pengar i sjön

Vet inte riktigt vad jag gjorde, men plötsligt lossnade det efter lite träning. Ta ordentligt med fart på ringen när du startar, så kommer du automatiskt in i rätt takt.
    Nu kan jag köra obegränsat, och i olika hastigheter. Och kroppen vänjer sig även vid det efter ett tag, så man får inte lika ont när man har kört ett tag Glad 

Svar på tråden Hur fan rockar man rockring?!