• Medusan

Katt som borde vara utekatt men inte kan vara det just nu, vad gör jag?

Jag lever ihop med två svarta kattdamer. Den ena av dem har varit utekatt i perioder och föredrar nog helt klart att få gå ut när hon känner för det. Just nu bor vi i en lägenhet på andra våningen där det är svårt, för att inte säga omöjligt, att ha henne som utekatt.

Hon visar en del tecken på att hon är missnöjd med detta, bland annat så slickar hon av en massa päls på magen, vilket både jag och veterinären tror beror på att hon är understimulerad och missnöjd, dock så är inte min sambo lika övertygad om det eftersom att hon haft sådana tendenser även när hon varit ute. Det är inte så att hon mår dåligt hela tiden, men bara det faktum att hon mår lite dåligt får mig att tycka jättesynd om henne.

Jag har funderat på att sätta en planka på sidan av balkongen men har insett att det nog inte kommer gå här där jag bor. Har också funderat på att hissa upp och ner henne i en korg från balkongen, men sambon tror inte heller att det kommer funka.

Hon blir helt galen när man försöker sätta på henne sele också, men det kanske man kan komma över om man gör det gång på gång? Vi har också testat feliway, men det har inte hjälpt så mycket tyvärr.

Förhoppningsvis kommer vi inte bo kvar här så länge och när vi flyttar ska vi se till att bo där hon får vara ute, men vad kan man göra tills dess.

Har ni några tips på lösningar?

• Svar på tråden Katt som borde vara utekatt men inte kan vara det just nu, vad gör jag?
  • siamesen

Träna och träna och träna med selen..hon vänjer sig sa smaningom.

• LilleSkutt

Vi har en planka ner från vår ballkong, du funkar för oss! Vi trodde att den var för brant från början, men det gick bra!

Om det inte är möjligt, så tycker jag, för kattens skull, att ni ska försöka hitta ett tillfälligt hem till katten! Det skulle jag har gjort ! Hoppas det ordnar sig!

• turia

ja det finns ju antidepressiva för katter- veterinärn har inte rekommenderat det?
    Jo en katt som inte får gå ut längre kan bli rätt så nedstämd.

O det verkar bök med en korg...
    o området kanske inte e så kattvänligt??

• Medusan

Jo, jag har också tänkt att vi borde ge oss fan på att få det att funka med selen. Hon lär ju uppskatta det efter tag tycker man. Jag ska verkligen testa det, kanske väntar lite tills det blir varmare dock. Hon får vara så mycket hon vill på balkongen, men självklart går inte det att jämföra med att vara ute.

LilleSkutt: Berätta mer om hur ni gjort med plankan. Hur högt upp bor ni? Vi har ca 4 meter ner till marken så det känns väldigt högt, det blir väldigt brant tror jag plus att den skulle vara för grannens fönster och det är mest därför jag tror inte vi inte kan ha så.

Turia: Veterinären har inte sagt något om antideppressiv medicin, men det var dom som rekomennderade feliway, vilket är en form av antidepp kan man nog säga. Men det funkade inte så bra i vårt fall. Området är relativt kattvänligt tycker jag nog, bodde jag längst ner hade det varit en självklarhet att låta henne gå ut.

Angående att låta katten bo någon annanstans känns inte som ett alternativ. Om katten mådde jättedåligt skulle jag tycka det, men nu mår hon inte så dåligt plus att jag inte känner någon som skulle kunna ta emot henne som utekatt och det brukar ju inte var det enklaste att hitta folk som kan tänka sig att ta sig an en katt tillfälligt. Dessutom tror jag inte att vi kommer bo kvar här så länge, väntar mest på att sambon ska få ett jobb så att vi vet var vi ska flytta

• LilleSkutt

Vi har bor ungefär lika högt som ni, ca 4 meter. Vi har "lutat" plankan från golvet på balkongen, ner till marken. Sedan har vi stagat upp den med en bräda under, så att den ska stå stadigt och inte bli så böjd (förstår du hur jag menar?). Grannen under har inget fönster under just där vi har plankan, så vi har inte det problemet... Fast vi har förstås pratat med grannen innan vi satte dit plankan! Om ni har shyssta grannar, så kanske ni kan prata med dem? Kanske värt ett försök i alla fall? Det beror ju lite på vilket fönster som blir drabbat också... Och ni tänker ju inte bo där så länge, så det är ju bara en tillfällig lösning!

• Medusan

Tack för tipsen. Vi kan tyvärr inte sätta plankan där golvet börjar eftersom det inte finns något hål där som katten kan gå in i. Jag ska fundera mer på det här och eventuellt ta upp det med grannen. Ska dock i första hand "tvinga" på katten sele vare sig hon vill eller inte, för jag är rätt säker på att hon kommer gilla det efter ett tag med tanke på att hon kommer att förstå att det innebär att hon får komma ut

Går katten upp och ned för plankan även nu på vintern. Tänker på att det är så kallt ute plus att det kanske blir snö och is på den som gör att det blir svårt att gå på den?

• LilleSkutt

Jajja män, vi bor i Norrland och här är det ju en del snö ibland. Katten traskar upp och ner för plankan i alla väder ;.D!

• JcJ

har bott på 3.e o 4.e våningen när jag hade mina katter...man fick springa upp ock ner i trappen för insläpp o utsläpp...funkade kanon...+ det är ju en bra räning.... :)

• musli

sprang i trappen med mina katter när jag bodde i lägenhet...
    funkade bra och man fick lite extra motion!!!

• LilleSkutt

Jaaa, det funkar ju också!!!

• Piri

Jag skulle fortsätta att försöka med sele. När jag bodde i min lägenhet i Karlstad (bottenvåningen) hade jag en planka från balkongen som funkade i alla väder. Men när vi besökte mina föräldrar som bor i ett villaområde med ganska mycket trafik så fick Piri vackert ha sele. Det lustiga är att man bara behövde ta fram selen så sprang hon till altandörren och SKREK! Hon visste ju att hon skulle få gå ut. Till att börja med var det såklart lite bökigt, men hon vande sig.

Var bara noga med att inte göra selen till något obehagligt och jobbigt. Bråka inte alltför mycket med kissen så kommer det nog att gå bra.

Kram Piri

• Madeleonten

Du har inte funderat på en kompis?
    Det brukar gå utmärkt att "konvertera" en utekatt till innekatt om man bara har tålamod & stimulerar katten tillräckligt. Som innekatt är det som du förmodligen vet extra viktigt med klösmöjligheter & stimulans, i gengäld så lever katten ett betydligt säkrare & oftast längre liv.

Överdrivet slickande kan bero på understimulans men även klåda eller smärta. Har veterinären kollat om det kan vara något fysiskt?

• Medusan

JcJ och musli: det där med att springa upp och ner i trappen är ju faktiskt också helt klart något att överväga. Tack för tipset! Har inte ens tänkt på den möjligheten.

Piri: Jag tror också på det här med sele, det är det första jag ska testa innan jag börjar överväga det här med planka och trappaspring

Madeleonten: Hon har redan en kompis, jag har ju två katter. Vi har varit hos veterinären för att kolla upp slickandet. Dom har tagit prover och kan inte hitta något fysiskt. Vi har trots att de inte hittade något gett henne cortison men det hjälpte inte alls. Hon är en väldigt krävande katt, hur mycket uppmärksamhet hon än får så vill hon ändå ha mer. Vi gör vårt bäst för att stimulera henne, men det räcker inte. Jag tror att lösningen är att hon verkligen får springa av sig utomhus igen, i de perioder då hon gjort det har hon varit som mest nöjd. Och även om hon slickat en del då med så är det ingenting jämfört med hur det är nu.

Jag tror också att en av förklaringarna till varför det bara blir värre och värre är att det kliar när håret är så kort och växer, och det gör att det blir svårt att sluta. Det är antagligen det kombinerat med allmänt "nervöst beteende".

Hon mår rätt bra, stora delar av tiden myser och hon spinner och är jättenöjd. Det är bara när det här sjukliga slickandet på magen tar över som jag tycker att det är problematiskt

• maja under eken

Har inte läst alla svar så jag kanske kommer m nåt som nån redan tipsat om.

Ett par kompisar bor på 3:e vån vid Slottsskogen i Gbg, deras 2 katter har kattlucka på balkongdörren o sen ett rör m virat rep runt, samma som klöspelare. Röret står nån halvmeter ut fr balkongen mot husfasaden, mellan har dom en planka.

Kan d va nåt?

Lycka till!

• Medusan

Maja under eken - Vad häftigt, det är onekligen bara fantasin som kan sätta stopp

Det är ungefär som att ha en planka förmodar jag, jag ska lägga det på minnet. Tack för tipset

Svar på tråden Katt som borde vara utekatt men inte kan vara det just nu, vad gör jag?