Katt som borde vara utekatt men inte kan vara det just nu, vad gör jag?
Jag lever ihop med två svarta kattdamer. Den ena av dem har varit utekatt i perioder och föredrar nog helt klart att få gå ut när hon känner för det. Just nu bor vi i en lägenhet på andra våningen där det är svårt, för att inte säga omöjligt, att ha henne som utekatt.
Hon visar en del tecken på att hon är missnöjd med detta, bland annat så slickar hon av en massa päls på magen, vilket både jag och veterinären tror beror på att hon är understimulerad och missnöjd, dock så är inte min sambo lika övertygad om det eftersom att hon haft sådana tendenser även när hon varit ute. Det är inte så att hon mår dåligt hela tiden, men bara det faktum att hon mår lite dåligt får mig att tycka jättesynd om henne.
Jag har funderat på att sätta en planka på sidan av balkongen men har insett att det nog inte kommer gå här där jag bor. Har också funderat på att hissa upp och ner henne i en korg från balkongen, men sambon tror inte heller att det kommer funka.
Hon blir helt galen när man försöker sätta på henne sele också, men det kanske man kan komma över om man gör det gång på gång? Vi har också testat feliway, men det har inte hjälpt så mycket tyvärr.
Förhoppningsvis kommer vi inte bo kvar här så länge och när vi flyttar ska vi se till att bo där hon får vara ute, men vad kan man göra tills dess.
Har ni några tips på lösningar?