• Förväntansfull0406

Navelbråck på kattungen, vad gör man?

Jag ska köpa en raskatt i januari. Jag har full tillit till uppfödaren och känner henne väl men jag vill ändå höra med er, lite andra åsikter är inte fel.

Hon skrev nu att hon upptäckte bråcket när hon vägde honom, men att man kan sätta ett stygn när han blir kastrat. Något annat man bör tänka på? Jag ska skriva papper i morgon och vi är mycket förväntansfulla.

Tips tack!
  • Svar på tråden Navelbråck på kattungen, vad gör man?
  • Sacre

Har ni tänkt att avla på han innan han kastreras?

• Loreena

Det enda ni behöver tänka på är att han inte kan användas till avel(iaf inte om ni vill ha kattungar på honom med stamtavla). Eventuellt kanske ni kan be att få priset reducerat med en 1000lapp. Det som är lite synd vad gäller aveln är att navelbråcket kan uppstå vid förlossningen också, så det är inte säkert att det är genetiskt, men eftersom att man inte kan veta i varje enskilt fall så har Swerak beslutat att man inte ska avla på katter med navelbråck. Annars så är det ju som sagt inget konstigt ingrepp, bara för veterinären att sy ihop. Men om det är en raskatt ni köper så kanske ni vill ha honom som innekatt? Och då är det väl inte läge att ha honom okastrerad heller eftersom att fertila hanar "spraymarkerar" med urin. Så ett stygn samtidigt som kastreringen blir ju bra. Kastrerade hankatter brukar ju vara lite gosigare också. :)

Lycka till med kattköpet! Vad är det för ras? :)

• lennartsdotter

Rent praktiskt spelar det ingen roll såvida du inte ska avla och då ska du inte köpa katten. Dessutom bör du få reducerat pris på katten eftersom korrigeringen av navelbråcket kommer kosta lite extra utöver kastreringen.

• Förväntansfull0406
    Loreena skrev 2011-12-14 22:06:09 följande:
    Det enda ni behöver tänka på är att han inte kan användas till avel(iaf inte om ni vill ha kattungar på honom med stamtavla). Eventuellt kanske ni kan be att få priset reducerat med en 1000lapp. Det som är lite synd vad gäller aveln är att navelbråcket kan uppstå vid förlossningen också, så det är inte säkert att det är genetiskt, men eftersom att man inte kan veta i varje enskilt fall så har Swerak beslutat att man inte ska avla på katter med navelbråck. Annars så är det ju som sagt inget konstigt ingrepp, bara för veterinären att sy ihop. Men om det är en raskatt ni köper så kanske ni vill ha honom som innekatt? Och då är det väl inte läge att ha honom okastrerad heller eftersom att fertila hanar "spraymarkerar" med urin. Så ett stygn samtidigt som kastreringen blir ju bra. Kastrerade hankatter brukar ju vara lite gosigare också. :)

Tack för svaren!

Nej han ska inte gå till Avel, han ska bara vara inne och som sällskap till oss och den andra katten vi har (som är hans pappa)

Jag har fått kraftigt reducerat pris 3500 mindre än vad hon tar för de andra kattungarna. Så detta känns bra. Han ska kastreras så fort han har kommit upp i lagom ålder.

Det är en Devon Rex, tack! Ska gosa med honom idag, sist var han mest liten och ynklig
  • MammaTillDomFinaste
    Förväntansfull0406 skrev 2011-12-15 09:04:37 följande:

Ville bara visa honom, lille godingen

Här är han ju liten, men kommer nog få en mycket fin teckning sen. Brun burma.
    åh jag dööör, en sådan sötnos!!!
  • PumpkinQueen
    Loreena skrev 2011-12-14 22:06:09 följande:

Varför skulle det sinnas något samband mellan att det är en raskatt och att man håller den som innekatt? Alla katter kan vara innekatter, även huskatter.
  • Hettie
    PumpkinQueen skrev 2011-12-16 11:44:01 följande:
    Varför skulle det sinnas något samband mellan att det är en raskatt och att man håller den som innekatt? Alla katter kan vara innekatter, även huskatter.
    Jag tolkade det som att om man lägger flera tusen på en katt så kanske man håller den inomhus så att den inte råkar ut för otrevligheter ?
  • Daeminimon
    Förväntansfull0406 skrev 2011-12-15 09:04:37 följande:

Ville bara visa honom, lille godingen

Här är han ju liten, men kommer nog få en mycket fin teckning sen. Brun burma.

*dör sötdöden*
  • PumpkinQueen
    Hettie skrev 2011-12-16 11:47:25 följande:
    Jag tolkade det som att om man lägger flera tusen på en katt så kanske man håller den inomhus så att den inte råkar ut för otrevligheter ?
    Eeh...om man har en katt så vill man väl aldrig att den ska råka ut för otrevligheter? Man tycker liksom inte mer om en katt för att den kostat mer pengar. Man bör vara precis lika rädd om en huskatt som man är om en raskatt. Det är ju en familjemedlem.
Svar på tråden Navelbråck på kattungen, vad gör man?