• busmor

Sjukvårdsupplysningen

Jag brukar vara nöjd med sjukvårsupplysningen, men idag vet jag inte vad det var för människa jag pratade med. Mina barn har en kraftig förkylning som jag misstänker orsakas av RS-virus. De har en seg hosta och massor av segt slem. Min son som är fyra år, har dessutom astma. Dock har han inte varit astmapåverkad idag, men han hade lite svårt att ta medicinen i morse. Han kunde inte ta de djupa andetag som han i vanliga fall kan. Jag ringde in för att fråga om jag skulle ge honom Airomir (luftrörsvidgande) före Pulmicorten (förebyggande). Jag fick aldrig tillfälle att ställa den frågan, så fort jag sa RS-virus blev hon hysterisk och när jag sa att han dessutom har astma så gick hon i taket. Hon ville att jag skulle åka in till jourläkaren för undersökning och ordnade så att vi skulle få komma in tidigare än första lediga tiden. jag försökte tala om för henne aqtt jag inte trodde att det var nödvändigt, men hon envisades. När jag kom in var vi lika fulla i skratt åt denna människa som personalen (hon hade ju ringt till dem). Vad som var mindre roligt var att jag fick åka totalt fem mil i onödan och dessutom betala 100 kronor (bor i Värmland och här betalar man 100 kronor för barn). Att jag sedan var själv hemma med barnen gjorde det ju inte bättre. Jag var ju tvungen att dra med mig lillan (18 månader) också. Dessutom mitt i Bolibomba, kvällsmat och nattning .

Det enda positiva var väl att sonen sa att han var hungrig när han såg Mc Donalds. Det blev alltså hamburgare till kvällsmat. Kanske inte det nyttigaste, men vad gör man inte när den lilla matvägraren säger att han är hungrig. Han har inte ätit något annat på hela dagen, men som tur är så har jag fått i honom vätska.

Jag funderar på att ringa Landstinget på måndag och informera dem om detta. Jag tycker det är väldigt dåligt att de har personal som blir så hispig av ingenting. Läkaren sa, vad jag redan visste, att RS-viruset bara är farligt för de allra minsta. Borde inte personalen på sjukvårdsupplysningen veta det? Är det verkligen rätt att jag ska behöva betala för deras misstag. Jag påpekade även att han inte hade några syntom på astma, utan att jag hade en medicinfråga.

Svar på tråden Sjukvårdsupplysningen