• Anonym (äcklig)

Hur illa måste det vara för att man ska få en bukplastik av landstinget?

Jag ser riktigt hemsk ut och jag har sedan graviditeten sett på min kropp med ren och skär avsky. Jag hatar det jag ser i spegeln både med och utan kläder. 

Min mage hänger. Den hänger något extremt. Det spelar heller ingen roll hur jag försöker dölja den, för den syns ändå. Den hindrar mig från att göra saker som jag vill då den hela tiden är i vägen. Jag kan inte springa, inte hoppa och så vidare, för då hoppar magen också och känslan kan liknas med att springa och hoppa utan bh när man har stora bröst. Jag har dock inga "kroppsliga problem". Jag har inte svamp och jag har inte skav.

Det finns liksom ingen chans att någon terapi eller whatever någonsin kommer att få mig att älska det jag ser, för att jag någonsin ska vara nöjd med mig själv igen så måste jag operera mig, men jag kommer aldrig ha råd att bekosta en operation själv.

Kan man bli godkänd enbart på grund av det psykiska och för att den är i vägen?

Jag kan länka bild till de som vill se eländet. Vågar inte lägga upp en bild här, för folk lär få mardrömmar Rynkar på näsan 

• Svar på tråden Hur illa måste det vara för att man ska få en bukplastik av landstinget?
  • Anonym

Har du en synlig valk? Så att det blir hud mot hud? Har du obehag i specifika situationer?
    Jag hade det och fick en stor bukplastik betald.
    Ring din vårdcentral och be en läkare där titta på det och ev skicka en remiss till kirurgen så får dom ta ställning till ev operation! 

• Anonym

Har du faktiska besvär (annat än att du skäms och tycker att den är i vägen) kan du få operationen betald, annars inte. Och det är inte landstinget som betalar, utan vi skattebetalare.

• Anonym (äcklig)
    Anonym skrev 2011-12-14 23:13:54 följande:
    Har du en synlig valk? Så att det blir hud mot hud? Har du obehag i specifika situationer?
    Jag hade det och fick en stor bukplastik betald.
    Ring din vårdcentral och be en läkare där titta på det och ev skicka en remiss till kirurgen så får dom ta ställning till ev operation! 
    Nu kommer alla kunna lista ut vem jag är, men skitsamma. Menar du såhär? imageshack.us/photo/my-images/708/mmpretteey.jpg/
    Anonym skrev 2011-12-14 23:17:07 följande:
    Har du faktiska besvär (annat än att du skäms och tycker att den är i vägen) kan du få operationen betald, annars inte. Och det är inte landstinget som betalar, utan vi skattebetalare.
    Vad menar du med faktiska besvär? Jag kan inte röra mig ordentligt, jag tycker att det är ett ganska stort besvär.

• Charlotte1987

Jag har också så, inte jätteextrem men upplever detsamma som du skriver. Känner mig inte alls sexig längre.
    Magen låter vid sex..myys.
    Har också funderat på detta med operation.

Nu är den här bilden gammal och ganska så dålig, detta är 2 månader efter jag födde.
    Svårt att se hur det hänger. Men jag har som en pung som hänger, det syns väldigt väl även när jag har kläder på mig.

Gå till en läkare som ovan skrev, ska jag göra så fort jag fått mitt andra barn. Dumt att göra det innan.
  • Anonym (äcklig)
    Charlotte1987 skrev 2011-12-14 23:24:03 följande:

Jag har också så, inte jätteextrem men upplever detsamma som du skriver. Känner mig inte alls sexig längre.
    Magen låter vid sex..myys.
    Har också funderat på detta med operation.

Nu är den här bilden gammal och ganska så dålig, detta är 2 månader efter jag födde.
    Svårt att se hur det hänger. Men jag har som en pung som hänger, det syns väldigt väl även när jag har kläder på mig.

Gå till en läkare som ovan skrev, ska jag göra så fort jag fått mitt andra barn. Dumt att göra det innan.
    Ska man bara vända sig till vanliga vårdcentralen? För när jag försökte boka tid för det sist så verkade dom inte fatta nånting så det slutade med att jag struntade i det Rynkar på näsan
  • Leone i Västerås

Ja, jag tror att du har möjlighet att få en operation genom landstinget men väntetiderna kan vara väldigt långa. Har du undersökt möjligheten att betala för operationen själv ist? Du kan du bli av med magen väldigt fort.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • LindaJohanna

Jag fick en betald operation av följande skäl:
    En hudficka som vätskade.
    Konstanta infektioner eller svamp.
    Obehag i huden.
    Svårighet i sexlivet pga obehag vid "stötar"
    Problem med tätt sittande trosor eller byxor.

Man kan få en betald operation av tre skäl.
    1, Man ett veck där minst 2 cm är hud mot hud. 
    2, Magmusklen har delat sig pga graviditet eller annat.
    3, Man har väldigt mycket obehag. Detta måste vara fysiskt obehag, enbart psykiskt lidande funkar inte. 

• Charlotte1987
    Anonym (äcklig) skrev 2011-12-14 23:32:23 följande:
    Ska man bara vända sig till vanliga vårdcentralen? För när jag försökte boka tid för det sist så verkade dom inte fatta nånting så det slutade med att jag struntade i det Rynkar på näsan
    Det är det stället alla säger till mig. Tom när jag frågade min barnmorska. Hon sa att jag skulle boka en tid hos en läkare på VC för att prata om min mage.
    Testa att ring ingen och berätta varför du vill träffa en läkare. En läkare borde ju veta vad det är du pratar om.
Svar på tråden Hur illa måste det vara för att man ska få en bukplastik av landstinget?