• Längtan efter dig

Gluten-och laktosfritt julgodis/julbak - Recept?

Har tänkt att göra julgodis och ta med till sambons familj i jul. Det finns gluten-och laktosallergiker där, och jag har ingen erfarenhet av att göra/baka gluten-och laktosfritt godis/bakverk/gotta. Så jag behöver en massa tips och recept

• Svar på tråden Gluten-och laktosfritt julgodis/julbak - Recept?
  • Psychadelia

Laktosintoleranta eller allergiker? Är de "bara" intoleranta kan de kanske äta choklad och då kan du ju göra tryfflar i olika smaker med laktosfri grädde, kolor samma där laktosfri grädde etc. Finns ju mängder med godis som inte är gluten i och så byter du bara ut mejeriprodukterna till laktosfria alternativ.

• Längtan efter dig
    Psychadelia skrev 2011-12-15 00:48:09 följande:
    Laktosintoleranta eller allergiker? Är de "bara" intoleranta kan de kanske äta choklad och då kan du ju göra tryfflar i olika smaker med laktosfri grädde, kolor samma där laktosfri grädde etc. Finns ju mängder med godis som inte är gluten i och så byter du bara ut mejeriprodukterna till laktosfria alternativ.
    Tack för tipsen Vet att det finns 2 intoleranta, sedan är jag osäker på om det kommer några mjölkproteinallergiker, så jag tänkte ta det säkra före det osäkra.
  • Psychadelia

Om det är mjölkproteinallergiker så skulle jag leta recept på nån vegansida eller allergisida (finns väl nån som heter allergimat tror jag?) fast jag skulle nog helst ta reda på hur det står till med allergierna så jag vet, kanske nån som inte tål nötter också?

• Lampsken

Min dotter är både soja och mjölkprotein allergiker och jag brukar göra knäck på oatly eller go green grädde.

Är man glutenintolerant och mjölkallergiker (laktos och protein) och soja, kan man använda  tex krämig kokosmjölk till knäck och kolor. och tom tryffel.

Mörk choklad som oftast inte innehåller mejeriprodukter eller soja kan man göra mycket med....
    Smälta chokladen och blanda i russin och flingor av majs o sedan klicka ut på plåt.

Tryffel, mandelbollar med choklad utanpå, chokladbollar, nougat, fransk nougat ... finns mycket att göra, bara ersätt de vanliga ingredienserna i vanliga recept med mjölkfria och glutenfria produkter.
    Go green, oatly (gjort på havre), kokos, fruktjuicer.. finns massor i livsmedelsaffärerna  .
    Man kan göra fluff... smälta godis (gelehallon, persikor mm) och hälla i grädde (laktos eller proteinfri)  och koka upp till kokpunkt, låta svalna och sedan vispa och göra gott av...mums!

Lycka till. 

• MammasHjärta

Är själv glutenallergiker  och har ett recept på goda chokladsnittar som är glutenfria. För att få dom mjölkfria kan man istället använda sig av mjölkfritt margarin.
    Annars så finns det recept på både http://www.allergimat.com/ och http://www.mjolkfri.com/recept/

Chokladsnitt

2 1/3 dl mjölk- och glutenfri mix ( t ex Finax blå)
    3/4 dl socker
    2 msk kakao
    1 tsk vanillinsocker
    1/2 tsk bakpulver
    100g margarin ( mjölkfritt)
    1/2 ägg

Pensling, garnering

uppvispat ägg
    pärlsocker

Värm ugnen till 200 grader. Hacka samman mix, socker, kakao, bakpulver och margarin på bakbordet.
    Tillsättt ägget och arbeta ihop allt till en deg. Dela degen i två bitar. Rulla till längder och lägg dem på en smord plåt. 
    Platta till längderna. 
    Pensla med ägg och strö över pärlsocker.
    Grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter och skär sedan sneda kakor. 

• Zixi

Köp glutenfritt mjöl och minska mängden något jämfört med mjölet i ett vanligt recept. Använd margarin. Det är faktiskt inte så mycket svårare än så.

Vad vill du bjuda på? Jag har precis experimenterat fram jättegoda äpple-kanelmuffins, saffranskaka och pepparkakor som alla är glutenfria. Jag har dock använt smör men skulle tro att det går hur bra som helt att byta ut det mot margarin.

Sen kan du använda dig av annat som varken innehåller gluten eller lakos, som frukt och nötter. Fikonbullar rullade i kakao, kryddiga rostade mandlar, äpplechips osv.

2010-07-20 3040/50
  • Ann Lee

Kokostoppar kan man göra både mjölk- och glutenfria. Dessutom är det gott att smaksätta dem med saffran såhärårs!

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Miralicia

Här har jag lite olika som är fritt från såväl mjölkprotein, laktos, ägg, soja, gluten, sädesslag, nötter:
    utanallt.blogspot.com/search/label/Godis

Om de klarar havre eller soja så är det inga problem att byta ut kokosmjölk mot havregrädde (olika hur känslig man är som glutenintolerant om det funkar med havreprodukter, så kolla upp) eller sojagrädde.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
Svar på tråden Gluten-och laktosfritt julgodis/julbak - Recept?