• Dr Mupp

7200 kr and counting...

Varför är det så fruktansvärt dyrt med simskola?

Betalade nyss in nästa termins simskola. 2300 kr för tre barn.  Det betyder att vi är uppe i 7200 kr totalt. Inget av barnen klarar än gränsen för simkunnighet dvs falla i vattnet få vatten över huvudet och sen simma 200 meter varav 50 meter på rygg. 

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Svar på tråden 7200 kr and counting...
  • FruZäll

Exakt jag lärde min dotter:) nu är det min sons tur:)

• HarperSeven

Jag tycker att det är värt att lägga ner pengar på simskola. Det är en livförsäkring. Sedan så tar det tid att lära sig simma. Jag har läst att det tar ungefär två till tre år att bli simkunnig. Barnen behöver öva. Min son som blir sju år i mars har gått jätte mycket i simskola. Han har gått en gång per vecka sedan februari i år med uppehåll för lov. 2010 gick han en tvåveckors sommarkurs i Sverige. Han gick även på simskola när vi bodde i Tyskland men där övade han mest vattenvana. Nu kan han simma 50 meter bröstsim och 50 meter ryggsim (inga armrörelser). Han kan säkert simma längre men vi har inte provat. Han håller på och övar för att ta ett simdiplom.

Hur många gånger är det per termin för era barn? Vad kostar det per barn och gång? Hur många barn och hur många simlärare? Tycker du att simlärare har alldeles för hög lön eller tycker du att kommunerna ska betala en del av kostnaden?

Jag tror också att man kan sänka kostnaden per barn om man inte börjar alltför tidigt. Jag tror det är lagom att börja vid 5,5-6 års ålder. Innan dess så kan man öva själv på att hämta föremål från botten, hoppa från kanten osv. Börjar man för tidigt så kan det ta ett år extra istället.

• 071001

2300 kr för tre barn är rena rean jämför med Stockholms priser för ett barn. Sett allt mellan 1400 kr till 1800 kr för några lektioner.

• skånegås

OJ!!! Här kostar varje barn ca 320:- för en termin på 10ggr... Fler anledningar till att det är bra att bo i en liten håla

• bustjejen

Vi har lärt våra barn simma själv, och de är utmärkt simkunniga för sin ålder. 9 åringen simmar lika bra som vilken simkunnig som helst, och 6 åringen simmar ca 50-100 meter utan problem.
    Jag förstår inte varför så många tycker att simskola är ett måste. Det är det inte! Att lära barnen simma är däremot ett måste.

• Dr Mupp
    Sweet life skrev 2011-12-15 10:57:33 följande:
    Anmäl dem till en simklubb istället!
    De går i simklubb.
    HarperSeven skrev 2011-12-15 10:49:29 följande:

Jag tycker att det är värt att lägga ner pengar på simskola. Det är en livförsäkring. Sedan så tar det tid att lära sig simma. Jag har läst att det tar ungefär två till tre år att bli simkunnig. Barnen behöver öva. Min son som blir sju år i mars har gått jätte mycket i simskola. Han har gått en gång per vecka sedan februari i år med uppehåll för lov. 2010 gick han en tvåveckors sommarkurs i Sverige. Han gick även på simskola när vi bodde i Tyskland men där övade han mest vattenvana. Nu kan han simma 50 meter bröstsim och 50 meter ryggsim (inga armrörelser). Han kan säkert simma längre men vi har inte provat. Han håller på och övar för att ta ett simdiplom.

Hur många gånger är det per termin för era barn? Vad kostar det per barn och gång? Hur många barn och hur många simlärare? Tycker du att simlärare har alldeles för hög lön eller tycker du att kommunerna ska betala en del av kostnaden?

Jag tror också att man kan sänka kostnaden per barn om man inte börjar alltför tidigt. Jag tror det är lagom att börja vid 5,5-6 års ålder. Innan dess så kan man öva själv på att hämta föremål från botten, hoppa från kanten osv. Börjar man för tidigt så kan det ta ett år extra istället.

14 tillfällen per termin. För de två som inte kan simma alls är det ca 15 barn, två ledare och 30 minuter i vattnet. För dottern som är simkunnig (dock ej på rygg) så är det 30 elever på 2 lärare. En timme i vattnet.

Dottern var 7 när hon började simskola (fick ingen plats tidigare) son 1 var 6 år och son 2 börjar nu, precis 5 år fyllda.

Jag gissar att det säkert inte går att göra mycket åt kostnaden och visst 2300 kr för tre barn är trots allt betydligt mindre än vad en termins ridskola skulle vara till ett barn.  
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Tant Green
    071001 skrev 2011-12-15 10:50:37 följande:
    2300 kr för tre barn är rena rean jämför med Stockholms priser för ett barn. Sett allt mellan 1400 kr till 1800 kr för några lektioner.
    700 kr för kommunala simskolan i Stockholm, men vad hjälper det om de inte lär sig något... Min tjej har gått fyra terminer á 7 lektioner * 30 minuter. Första gången kollar de mest vad barnen kan, sista gången är det "uppvisning" för föräldrarna och diplomutdelning, en gång är det livräddning och de mellersta fyra gångerna är det ca 15 minuters simträning (resten lek). Det är klart de inte lär sig något på typ 2 timmars effektiv simtid per år.

Men det tar ju ändå tid, och det blir ju inte av att man går och simmar själv med barnet samma dag (hon har gått på söndagar), så det känns mest som att man förlorar en massa tid. Nu kommer hon inte få gå mer på simskolan. Hon kan ta sig framåt hyfsat 25 meter på mage och rygg, och därifrån till att bli riktigt simkunnig borde vi klara själva, nu när vi inte behöver slösa tid på simskolan längre.
  • Hultis

Jag lärde mig simma en sommar. Det tog inte många gånger innan man kunde grejen och gick plaska runt själv undet uppsikt. Gick snabbt, tror att barnen har svårt/scårare att lära i grupp, blir så mycket annat att titta på/göra :)

Svar på tråden 7200 kr and counting...