Min son är också född prick 13 veckor för tidigt. Mina läkare sa också att jag skulle börja med smakportioner vid 4 månader korr, dvs 7 månader faktisk ålder. det funkade URDÅLIGT! Han kunde visserligen sitta ganska okej och han smakade gärna och smaskade och åt. Men han blev förfärligt förstoppad och det var ett helsicke. Jag var (häpnadsväckande!) klok nog att återgå till fullamning varje gång detta inträffade, dvs smakisar några dagar sedan helamning i några veckor tills magen kommit igång igen och sedan var vi på´t igen. Det funkade INTE.
Men när han var 10 månader faktisk ålder, dvs 7 månader korr, så fungerade det utmärkt. Och då gick det snabbt!
Jag ångrar att jag ens provade tidigare för min magkänsla sa mig hela tiden att barn kan INTE hoppa över utvecklingstid. Föds de efter 6 månader så får man räkna de 3 första utanför magen i samma takt som om de vore i magen, låt vara att deras mage vant sig vid bröstmjölk/ersättning.
Det är ju ingen slump att man rekommenderar helamning/flaskmatning till 6 månaders ålder. många bebisars tarmar är inte mogna för annan föda. Faktum!
Och din bebis är ju egentligen bara 3 månader. Så om jag vore du skulle jag skynda oerhört långsamt. Och om du känner att du måste lyda de dåliga råd du fått av BVC så för jösse namn återgå till full flaskmatning om du upplever det minsta problem med magen.
Lycka till!