• Millan9901

Smakportioner till prematurer

Hej,

Jag behöver lite råd och hjälp.. Kan inte förstå att min lilla tjej nu är 6 månader och ska börja med smakportioner. Hur gjorde ni andra med era prematurer? Vår tjej kom 13 veckor förtidigt och följer 3 månads kurvan, men nu säger BVC att hon ska börja med smakisar..

Plutt fick bröstmjölk tills den tog slut vid 3 månader och har nu fått ersättning de senaste 3 månaderna.

Vad gav ni era? Vilken gröt ska man ta, med eller utan gluten? Började ni från 6 månader korr ålder?

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Smakportioner till prematurer
  • Min älskade dotter

Vår dotter är född 2 månader för tidigt och vi frågade läkaren på neo när man kan börja ge smakisar. Han sa att vi kunde börja ge henne smakisar vid 5 månaders ålder,alltså 3 mån korr. Ta tiden barnet är född förtidigt och dela på två sen plussar du på det på 4 månader ålder (då det är okej att börja med smakisar).

Vi började med morot, potatis, palsternacka. Men vi gav samma i några dagar. Sen utökade  vi vartefter i både smaker och mängd och började sen med lite gröt, mild havregröt. 

Lycka till! 

• Bliglin

Min son är också född prick 13 veckor för tidigt. Mina läkare sa också att jag skulle börja med smakportioner vid 4 månader korr, dvs 7 månader faktisk ålder. det funkade URDÅLIGT! Han kunde visserligen sitta ganska okej och han smakade gärna och smaskade och åt. Men han blev förfärligt förstoppad och det var ett helsicke. Jag var (häpnadsväckande!) klok nog att återgå till fullamning varje gång detta inträffade, dvs smakisar några dagar sedan helamning i några veckor tills magen kommit igång igen och sedan var vi på´t igen. Det funkade INTE. 

Men när han var 10 månader faktisk ålder, dvs 7 månader korr, så fungerade det utmärkt. Och då gick det snabbt!

Jag ångrar att jag ens provade tidigare för min magkänsla sa mig hela tiden att barn kan INTE hoppa över utvecklingstid. Föds de efter 6 månader så får man räkna de 3 första utanför magen i samma takt som om de vore i magen, låt vara att deras mage vant sig vid bröstmjölk/ersättning.

Det är ju ingen slump att man rekommenderar helamning/flaskmatning till 6 månaders ålder. många bebisars tarmar är inte mogna för annan föda. Faktum!

Och din bebis är ju egentligen bara 3 månader. Så om jag vore du skulle jag skynda oerhört långsamt. Och om du känner att du måste lyda de dåliga råd du fått av BVC så för jösse namn återgå till full flaskmatning om du upplever det minsta problem med magen.

Lycka till! 

• emoni23

Måste man vara så snabb att de smakisar? 
    Min dotter kom 8 veckor tidigt nu är hon 3 månader (okorr) jag har inga planer på att ge henne något annat förrän hon visar tecken på att hon inte blir mätt på ersättningen för det måste ju komma i deras egen takt lite kan man tycka ;)

Ha ingen brådska är mitt råd ;) 

• Min älskade dotter

Man måste såklart börja väldigt försiktigt.  Sen är alla barn olika, för vissa funkar det inte, vissa är inte intresserade osv. Testa kan man alltid göra., om man nu vill!
    Att inte ge barnet annat förrän det visar att de inte är mätta på ersättning ja då skulle nog vi fått vänta länge iaf. Dottern  skulle antagligen inte ens behöva annat än ersättning idag heller om vi inte introducerat mat, hon är 7.5 månad okorr.

Gör som du själv känner! 

• Muslimska mamman

Min föddes 2 månader för tidigt och även om BVC sade när han var 5 månader att vi kunde börja då (korrigerad ålder 3 månader) eftersom han var intresserad av mat, så följde jag mitt huvud och hjärta och började inte ge förrän han nu är 6 månader. Och då ger jag bara lite en gång om dagen. Inte en hel portion.

Bara araber förstår det roliga bakom mitt användarnamn.
  • Millan9901

Tack för alla svar.. Så skönt att höra att det inte bara är vi som har svårt att se hur lill plutten ska få i sej annat än mjölk just nu.
    Då följer jag magkänslan och väntar ett tag till. :0)

Sen blir det nog gröt till att börja med... Hittade en osötad variant från Nestle med låg gluten från 4 månader. Vi får se om damen uppskattar den i det nya året...

Tack igen... alltid lite svårt att veta när det kommer till småttingarna

• vittra

Även om våra barn inte har varit prematurer (födda i 37+1) så har de ändå inte varit mogna för fast föda så tidigt. Visst man kan prova, men precis som någon ovan skrev så måste man helt klart backa och ta ett steg tillbaka om man märker att det inte fungerar. Tex att de blir hårda i magen, eller helt enkelt inte har intresse. Man kan ju inte tvinga i dem! (Även fast vissa läkare uppenbarligen anser att man ska göra det, FEL!)

Yngsta kom inte igång med några större mängder förrän efter 8 månaders ålder, och hon fortsatte att amma i huvudsak tills hon var närmare året. Så egentligen är det nog samma sak oavsett hur tidigt eller sent de är födda, de är olika och man måste helt enkelt gå efter det individuella barnet. Och rent utsagt skita i läkarna på den punkten...

• prematurpappan

Håller med tidigare inlägg. 
    Vi gav inte vår dotter (24+5) smakportioner innan hon var över fyra månader korrigerad ålder.
    Det kändes som att hon visade när hon var intresserad och redo.
    Fortfarande är det så att hon inte diggar när det är stora bitar i maten, så vi ligger generellt två månade efter beteckningarna på burkarna. Men det känns helt ok
    Nestles havregröt fungerade bra, men den är ju rätt söt ändå, så vi började med potatis och morotspure, tror jag.
    Försökte göra egen, utblandad i mjölkersättning. Det blev aldrig någon succé...

Lycka till!

Kalle
    prematurpappan.blogspot.com

Svar på tråden Smakportioner till prematurer