• Anonym

Går inte ner i vikt!!! Hjälp!

Hej.
    Behöver råd ifrån er på familjeliv som lyckats komma ner i vikt!!

Är mammaledig så jag sitter inne/stilla nästan hela dagarna förutom:
    Jag tränar hemma framför tv:n 4-6 ggr i veckan.
    Då blir det oftast Body Combat 40 min + ca 15 min styrka eller aerobic ca 45 min.
    Promenerar ca 30 min promenad iaf 4-5 ggr vecka.

Jag vägde 127 kg innan jag födde min son.
    Nu 9,5 veckor efter hans födsel väger jag 106,4.
    Min målvikt är 60 kg.
    Kan tillägga att jag slutat röka och är helt nikotinfri nu och jag tuggar sockerfria Extratuggumin (många!!!) för att hålla suget borta.
    Jag ammar inte så jag har inte det till någon extrahjälp för att tappa vikt.

Jag är medlem på en annan klubb via min mobil för att kunna ha mitt kaloriräknande där (tycker det är snabbt och lätt, de har dock ingen coaching så därför är jag här med)
    Den klubben säger att jag skall äta 1445 kcal/ dag för att minska  kg i veckan.

Räknar kalorier för att tappa vikt, är det enda som funkat så vill inte byta metod.
    Har appen Shape Up som säger att jag skall äta 1445 kcal om dagen.

Jag äter alltså nu mina 1445 kcal om dagen, då räknar jag inte med grönsakerna eller frukten i mina kcal. Jag äter oftast 2 clementiner och 1 äpple om dagen och massa grönsaker till middagen. Skall jag räkna grönsakerna och frukten?
    Jag äter inte upp mina träningskalorier heller. Bör man göra det? Vill ju tappa så mycket och så fort som möjligt.

Denna veckan hade jag inte tappat mer än 0,1 kg!
    Har bara kört med träningen i ca 1,5 vecka men jag borde ha tappat mycket mer eftersom jag börjat träna tänkte jag....
    Vad är fel? Snälla hjälp!
    Mvh Lina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-15 09:36

Ex på en dag:

Frukost: Havregrynsgröt med kanel och mjölk 0,5 % 160 kcal

Lunch: Soppa (pulversoppa ifrån blå band, de har kalorimärkning per port, smart tycker jag)
    Knäckebröd med philadelphia och skinka
    Riven morot, tomat. 300 kcal

Mellanmål: Knäckebröd eller annat grovt bröd med philadelphia, skinka, ost, tomat. Varierar lite. 300 kcal

Middag: Lax med ris och dillsås, kokta grönsaker. 500 kcal

Tot 1260 kcal men då är inte de 3 frukterna eller de grönsakerna inräknade.
    Ibland tar jag ett litet snack på 100-200 kcal på kvällen eftersom jag ej ätit upp alla mina kcal.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-15 09:40
    Förbränner ca 1850 kcal i vila enligt någon internetsida där man kunde räkna ut sådant.

• Svar på tråden Går inte ner i vikt!!! Hjälp!
  • Happymom

Ja, du ska räkna med frukt o grönsaker. Det kan göra att du hamnar över din kalorinivå.

Barnvagnspromenader är bra också för förbränningen

• Anonym
    Happymom skrev 2011-12-15 09:30:04 följande:
    Ja, du ska räkna med frukt o grönsaker. Det kan göra att du hamnar över din kalorinivå.

Barnvagnspromenader är bra också för förbränningen
    Är så himla dåligt väder så vill inte ta ut min lille.
    Promenerar vid bra väder.
    Men när jag räknade isbergssallad, tomat och gurka så var de nästan inga kalorier alls.
    Men morötterna och broccolin är ju mer men äter ca 200 kcal om dagen i grönsaker.
    Kollade vad matdagboken.se rekommenderade för kaloriintag och de sa 2223 kcal!
    Det kan väl inte stämma? Då går jag väl upp i vikt eller?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-15 09:39:03 följande:
    Är så himla dåligt väder så vill inte ta ut min lille.
    Promenerar vid bra väder.
    Men när jag räknade isbergssallad, tomat och gurka så var de nästan inga kalorier alls.
    Men morötterna och broccolin är ju mer men äter ca 200 kcal om dagen i grönsaker.
    Kollade vad matdagboken.se rekommenderade för kaloriintag och de sa 2223 kcal!
    Det kan väl inte stämma? Då går jag väl upp i vikt eller?
    Matdagboken tar upp den mängd kalorier du ska äta för att stanna på den vikt du har, sen får du räkna bort en mängd kalorier per dag för att gå ner i vikt.

Och självklart ska du räkna med frukten och grönsakerna, en banan innehåller ca 106 kalorier per 100 g tex!
  • Anonym (LCHF?)
    Anonym skrev 2011-12-15 09:21:57 följande:
    Hej.
    Behöver råd ifrån er på familjeliv som lyckats komma ner i vikt!!

Är mammaledig så jag sitter inne/stilla nästan hela dagarna förutom:
    Jag tränar hemma framför tv:n 4-6 ggr i veckan.
    Då blir det oftast Body Combat 40 min + ca 15 min styrka eller aerobic ca 45 min.
    Promenerar ca 30 min promenad iaf 4-5 ggr vecka.

Jag vägde 127 kg innan jag födde min son.
    Nu 9,5 veckor efter hans födsel väger jag 106,4.
    Min målvikt är 60 kg.
    Kan tillägga att jag slutat röka och är helt nikotinfri nu och jag tuggar sockerfria Extratuggumin (många!!!) för att hålla suget borta.
    Jag ammar inte så jag har inte det till någon extrahjälp för att tappa vikt.

Jag är medlem på en annan klubb via min mobil för att kunna ha mitt kaloriräknande där (tycker det är snabbt och lätt, de har dock ingen coaching så därför är jag här med)
    Den klubben säger att jag skall äta 1445 kcal/ dag för att minska  kg i veckan.

Räknar kalorier för att tappa vikt, är det enda som funkat så vill inte byta metod.
    Har appen Shape Up som säger att jag skall äta 1445 kcal om dagen.

Jag äter alltså nu mina 1445 kcal om dagen, då räknar jag inte med grönsakerna eller frukten i mina kcal. Jag äter oftast 2 clementiner och 1 äpple om dagen och massa grönsaker till middagen. Skall jag räkna grönsakerna och frukten?
    Jag äter inte upp mina träningskalorier heller. Bör man göra det? Vill ju tappa så mycket och så fort som möjligt.

Denna veckan hade jag inte tappat mer än 0,1 kg!
    Har bara kört med träningen i ca 1,5 vecka men jag borde ha tappat mycket mer eftersom jag börjat träna tänkte jag....
    Vad är fel? Snälla hjälp!
    Mvh Lina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-15 09:36

Ex på en dag:

Frukost: Havregrynsgröt med kanel och mjölk 0,5 % 160 kcal

Lunch: Soppa (pulversoppa ifrån blå band, de har kalorimärkning per port, smart tycker jag)
    Knäckebröd med philadelphia och skinka
    Riven morot, tomat. 300 kcal

Mellanmål: Knäckebröd eller annat grovt bröd med philadelphia, skinka, ost, tomat. Varierar lite. 300 kcal

Middag: Lax med ris och dillsås, kokta grönsaker. 500 kcal

Tot 1260 kcal men då är inte de 3 frukterna eller de grönsakerna inräknade.
    Ibland tar jag ett litet snack på 100-200 kcal på kvällen eftersom jag ej ätit upp alla mina kcal.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-15 09:40
    Förbränner ca 1850 kcal i vila enligt någon internetsida där man kunde räkna ut sådant.
    Det är ju väldigt mycket kolhydrater.  

Själv är jag en förespråkare för LCHF eller GI . Frukt är rena sockerbomberna och inte sådär jättenyttigt. 
  • MHM

Tycker att det låter som om att du äter väldigt mycket kolhydrater. Jag äter enligt GI, rekommenderas!

• Anonym (hmm)

Sen så ska man  väl helst äta de kaloririkaste målen vid frukost och lunch.

• Anonym

Det är inte mycket kolhydrater!
    Det är normalt att äta kolhydrater och det är ingen fara att göra det när man tränar heller.
    Jag vill hålla på med någonting som jag kan fortsätta med resten av livet och där man kan äta livets goda. 
    Inte hålla på med Gi och Lchf och sådant som inte tillåter allting. För mig känns det inte rätt, har provat men funkar inte på mig.

Det är normalt att äta en käckemacka till lunchen och 2 dl kokt ris till middag som ex.

Att räkna kalorier funkar såhär (verkar som inte alla vet eftersom ni skriver att jag äter mycket kolhydrater)

Det spelar egentligen ingen roll vad man äter utan det är mängden kalorier som spelar roll.
    Jag förbränner ca 1850 kcal i vila på ett dygn och äter jag mer än det så går jag upp och äter jag mindre än det så går jag ner.
    Så funkar det. Så man skulle kunna (kommer inte göra det) äta onyttigt för sin kaloriranson på en dag tex hamburgare men då får man också skylla sig själv sedan när man går hungrig eftersom man inte får så mycket hamburgare för de kalorierna medans man får massvis av grönsaker, ris, kött osv för de kalorierna.

Har fått det bekräftat av min läkare att det spelar absolut ingen roll om det är kolhydrater eller fett osv som man äter utan hur många kalorier det är man stoppar i sig som spelar roll.

Så frågan här var mest om man skulle räkna frukt och grönsaker vilket jag fått svar på nu.
    Det kanske är därför jag inte gått ner så mkt denna veckan då.
    Får prova att väga exakt allt, allt, allt...

Tack ni som tagit er tid. Satsar på mera - på vågen till nästa vecka.

• Anonym

Det finns även vetenskapligt bevis för att det inte spelar någon roll vilken tid på dygnet man äter. Bara vad man äter. Att jag äter mest kalorier på eftermiddagen är för att jag tränar först och sedan äter mitt största mål eftersom jag då är som hungrigast.

Svar på tråden Går inte ner i vikt!!! Hjälp!