• Kristin28

namnet Sam

Vad tycker ni om det?  Har redan en pojke som heter Max

• Svar på tråden namnet Sam
  • Kristin28

Vad tänker ni på när ni hör det ?

• Stårschan
    Kristin28 skrev 2011-12-15 09:56:07 följande:
    Vad tänker ni på när ni hör det ?
    Samantha Fox och Samwise Gamgi.
    På korståg för bondförnuftets bevarande!
  • Havsjungfrun

Kille eller tjej, eller till vilket som? Passar bra ihop med Max.

• Brünnhilde

Gräsligt. Det är ett smeknamn, inte ett riktigt namn. Dessutom kan det vara smeknamn för både Samuel och Samantha - d.v.s. könsambivalent. Det är också alldeles för mjukt för ett pojknamn. Dessutom är det - i alla fall för lite äldre - förknippat med svarta. Många kända svarta, både på riktigt och i fiction, har hetat Sam eller Sammy.

• fluu

Gillar Samuel bättre.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • MuffinCake

Fint! Har också en pojke som heter Max och hade kunnat tänkt mig det om han skulle fått en bror

Laschesis - på vilket sätt är det negativt att namnet förknippas med svarta (intressant iaktagelse för övrigt - jag har själv aldrig tänkt på det)? Kanske bebisen är svart? Det vet vi ju faktiskt inte.

• Shorona

Jättefint. Hade det som förslag till våran yngsta.

Kände en Sam och det var en jättefin människa på alla sätt och vis, så för mig är det bara positivt.

♥Niclas 061103 ♥Linus 091110
  • Mrs Moneybags
    Brünnhilde skrev 2011-12-17 23:12:24 följande:
    Gräsligt. Det är ett smeknamn, inte ett riktigt namn. Dessutom kan det vara smeknamn för både Samuel och Samantha - d.v.s. könsambivalent. Det är också alldeles för mjukt för ett pojknamn. Dessutom är det - i alla fall för lite äldre - förknippat med svarta. Många kända svarta, både på riktigt och i fiction, har hetat Sam eller Sammy.
    Haha, vad har du fått det ifrån? Jag är själv svart och känner INGEN svart person som heter Sam oavsett ålder...däremot känner jag en finsk kille som heter Sam. Dessutom, med alla som döper sina barn efter kändisar, platser, hittepånamn osv, så ser jag inget problem med namnet Sam, som ju är ett helt normalt namn. 

Många namn är smeknamn som sedan har blivit vanliga namn, t ex Charlie, Bella, Jimmy, Lena, Anni osv osv.

Jag tycker Sam passar bra med Max  
  • gobbledigook

Ganska gulligt och passar till Max.

Svar på tråden namnet Sam