Enäggs eller inte?
Jag är lite konfunderad...lär väl få svar så småningom dock.
Var på VUL i vecka 6 först där man såg ETT foster o EN moderkaka.
(dock stressad läkare o suddigt snabbt VUL)
På VUL vecka 7 var det två små humlor med tickande hjärtan i samma moderkaka, monoamniotiska sa läkaren o skrämde faktiskt upp mig med att säga typ man inte ska hoppas för mkt o att det är verkligen en högriskgraviditet.....att det är mkt som kan gå fel osv osv...
På privat VUL vecka 9 ser läkaren inte heller nåt emellan småttingarna, han försöker leta efter hinnsäckar....de verkar ligga helt utan nåt emellan, han ser det också som monotwins. Enäggs säger han. Pratar om tvillingtrasfusionsriskerna lite grann men lugnar ändå med att det ändå ÄR OVANLIGT.
På VUL v 11 ser läkaren hinnsäckar kring båda! 
Frågar om det ännu innebär att det är enäggs, då de ligger i samma moderkaka än?
Får som svar att det vet man inte i detta läge än...utan moderkakorna kan ju ha växt ihop i tidigt skede...
Pratar då om att de legat som man sett i samma utan väggar emellan sen v 7.... men hon menar ändå på att de kan ha vuxit samma ändå tidigt.
Googlar lite o blir inte vettigare.
Tiden lär utvisa...men med tanke på hur alla verkar ha tätare kontroller o läkarna på de tidigare VULen pratat om att det blir mkt tätare kontroller om det är enäggs så vill man ju veta?
Pratade med BM där jag jobbar o hon sa att det stämmer ju att med enäggs så är det tätare kontroller.... frågade henne hur man får reda på om det nu är då enäggs eller tvåäggs o hon svarade att det kan man se på ultraljud hur navelsträngarna leder till moderkakan.... (??)
Hon blev dock förvånad att man inte kollat det än på mig.
Ska till mvc idag o har min chans att fråga...men är rädd att de ska bara "nonchalera" på nåt vis o typ säga "det visar sig..."
Verkar ju som de flesta har tätare kontroller från tidigt skede?
Fast det kanske i regel inte är förrän efter RUL det isf blir täta kontroller??
Allt är såååå nytt o man känner sig så förvirrad.