• MiSu78

Enäggs eller inte?

Jag är lite konfunderad...lär väl få svar så småningom dock.

Var på VUL i vecka 6 först där man såg ETT foster o EN moderkaka.
    (dock stressad läkare o suddigt snabbt VUL)

På VUL vecka 7 var det två små humlor med tickande hjärtan i samma moderkaka, monoamniotiska sa läkaren o skrämde faktiskt upp mig med att säga typ man inte ska hoppas för mkt o att det är verkligen en högriskgraviditet.....att det är mkt som kan gå fel osv osv...

På privat VUL vecka 9 ser läkaren inte heller nåt emellan småttingarna, han försöker leta efter hinnsäckar....de verkar ligga helt utan nåt emellan, han ser det också som monotwins. Enäggs säger han. Pratar om tvillingtrasfusionsriskerna lite grann men lugnar ändå med att det ändå ÄR OVANLIGT.

På VUL v 11 ser läkaren hinnsäckar kring båda! Skrattande
    Frågar om det ännu innebär att det är enäggs, då de ligger i samma moderkaka än?

Får som svar att det vet man inte i detta läge än...utan moderkakorna kan ju ha växt ihop i tidigt skede...
    Pratar då om att de legat som man sett i samma utan väggar emellan sen v 7.... men hon menar ändå på att de kan ha vuxit samma ändå tidigt.

Googlar lite o blir inte vettigare.Skäms

Tiden lär utvisa...men med tanke på hur alla verkar ha tätare kontroller o läkarna på de tidigare VULen pratat om att det blir mkt tätare kontroller om det är enäggs så vill man ju veta?
    Pratade med BM där jag jobbar o hon sa att det stämmer ju att med enäggs så är det tätare kontroller.... frågade henne hur man får reda på om det nu är då enäggs eller tvåäggs o hon svarade att det kan man se på ultraljud hur navelsträngarna leder till moderkakan.... (??)
    Hon blev dock förvånad att man inte kollat det än på mig.

Ska till mvc idag o har min chans att fråga...men är rädd att de ska bara "nonchalera" på nåt vis o typ säga "det visar sig..." 
    Verkar ju som de flesta har tätare kontroller från tidigt skede?
    Fast det kanske i regel inte är förrän efter RUL det isf blir täta kontroller??

Allt är såååå nytt o man känner sig så förvirrad.Obestämd

• Svar på tråden Enäggs eller inte?
  • LillaRu

Jag har fått svaret att enda sättet att vet säkert om det är TVÅÄGGS är när det är ett kön av varje! Vi fick till oss att vi väntade en flicka och en pojke och att vi då skulel ha tvåäggstvillingar (såklart) men sedan visade det sig att de sett fel och att det är två av samma kön. Enda sättet nu är att ta blodprov (som man själv bokar in) när bebisarna kommit ut...vare sig de delar moderkaka eller ej, eller om de ligger i egen säck. De brukar mäta skiljeväggen och mena om den är tjock attd et är tvåäggs men njae min är tjock occh de pratar mest kring det hela nu!

Förmodligen tittar de på könen vvidd RUL och då kanske du får ett litet svar?  

• mandelblomma

Ligger barnen i samma fostersäck utan skiljevägg så är det alltid enäggs.
    "Utan att göra en blodanalys, kan man bara vara säker i två skilda fall: Tvillingpar som består av en flicka och en pojke är alltid tvåäggstvillingar. Tvillingar som har gemensam fosterhinna med inga eller bara två tunna hinnor emellan sig är alltid enäggstvillingar."

www.tryggabarn.nu/gravid/tvillingar/tvillingar-fakta

Nu kan skiljeväggen vara svår att finna om den är väldigt tunn, jag gjorde flera ultraljud innan man till slut fann en tunn liten fladdrande skiljevägg.
    Det kan ändå vara enäggs såklart även om man har skiljevägg ( mina är det) och risken för tvillingtrasfusionssyndrome kvarstår lika mycket, men det är ändå en mindre riskfylld graviditet då de annars tar ut barnen i v. 32 ungefär annars för att inte riskera att de snor in sig i navelsträngarna.

Om de inte hittar en skiljevägg kommer de betrakta graviditeten som en monoamniotiska tvilling graviditet och även om de hittar skiljevägg och det således är monozygota tvillingar så är det att betrakta som en större riskgraviditet än om det är dizygota tvillingar man väntar.

Den här sidan tyckte jag hade bra information när jag väntade mina killar!
    www.9manader.nu/gravid/forloss/tvilling

Bland annat står detta.

"Enäggstvillingar
    En tredjedel av alla tvillingar är enäggstvillingar, monozygota tvillingar (mono=en, zygot=ägg). Dessa är identiskt lika, samma kön, samma genetiska uppsättning, samma fysiska egenskaper men deras hand- och fotavtryck skiljer något. I livmodern kan det se lite olika ut beroende på när ägget delar sig i två embryon.

morulastadiet (8-12 celler) - två moderkakor och två fostersäckar. Moderkakorna kan antingen vara helt separata eller vara förenade. blastocyststadiet - en placenta och två fostersäckar senare delning - en placenta och en fostersäck Monozygoti kan sägas vara en dubbelmissbildning, misslyckas klyvningen bildas siamesiska tvillingar. Monozygota tvillingar som delar moderkaka löper många risker: det kan hända att den ena tvillingen dominerar cirkulationen i moderkakan vilket gör att den växer till på bekostnad av den andra tvillingen det ena fostret kan sakna riktigt hjärta men ändå leva och parasitera så länge det är kvar i livmodern. Monozygota tvillingar som delar fostersäck är väldigt sällsynt, största risken för ett sådant tvillingpar är att de snärjer in sig i navelsträngen eller att de lyckas slå knut på navelsträngarna vilket medför att näringstillförseln kan strypas.

Monozygota tvillingar som delar på sig tidigt i graviditeten och därmed får var sin moderkaka och fostersäck med fullständiga hinnor emellan löper inga andra risker än dizygota tvillingar. Därför är det viktigt att försöka hitta hinnor och moderkaka/moderkakor under graviditeten."

• Dohgon

Så till att börja med fanns ingen skiljevägg med andra ord, som de såg iaf. Men de ser en nu. Grattis till mindre risker =) Riskerna minskar rejält om de ligger i varsin fostersäck.
    Däremot så kan det fortfarande vara enäggstvillingar Det kan de se lättare längre fram. de kommer mäta skiljeväggen och försöka räkna antal "lager"

Samma sak när barnen väl föds så kommer de räkna lite för att försöka lista ut. men enda sättet att vara helt säker är DNA test när de föds. om de inte ligger i samma fostersäck. eller är av olika kön då vill säga.

• Humhum

Gick hela min graviditet i tron att vi väntade enäggs, då läkarna bedömde att det var så. Fick därför också gå på kontroll och UL varannan vecka eftersom det är mer risker med enäggs. Ut kom två friska tvåäggstvillingar!

Svar på tråden Enäggs eller inte?