• kimsi

HJÄLP! Abstraktionsnivåer i ett samtal.

Jag har en inlämningsuppgift till skolan på måndag, men jag får inte grepp om en uppgift och jag känner mig allmänt korkad. Jag läser och läser, men fattar ändå inte. Det handlar om de tre abstraktionsnivåerna i ett samtal, element-nivå, meta-nivå och meta-meta-nivå. Jag förstår så här:

Element-nivå: konkreta saker som ord, fakta och liknande.
    Meta-nivå: Människans förståelse av vilka normer som styr kommunikationen mellan människor och samvaron med andra. Kan också innefatta värderingar och synsätt.
    Meta-meta-nivå: Här handlar det om människans funderingar och svar på existentiella frågor, en människas världsbild och deras roll i tillvaron. Det står också att det är svårt för en människa att se sitt problem från ett högre perspektiv än det hon själv befinner sig på. Men det kan gå med hjälp av en annan människa, under förutsättning att den personen som ska hjälpa kan se världen från olika perspektiv och nivåer.

Jag får inget grepp om detta, jag kan inte konkret se de olika nivåerna i ett samtal och jag känner paniken krypa på. Inlämning är måndag och läraren är sjuk nu.

Kan någon förenkla för mig och skriva ett samtal där de olika nivåerna representeras, då kanske det blir lättare att förstå. För jag läser klart och tydligt vad nivåerna innefattar, men jag kan inte konkret omvandla det i praktiken. Om någon till exempel säger att den var med om en bilolycka för två år sedan, då är väl det på element-nivå eftersom det är klara fakta. Eller? Men de andra nivåerna kan jag inte se framför mig. Och jag kör totalt fast i uppgiften om jag inte förstår de olika nivåerna mer konkret. :(

Hoppas någon kan tänka sig att bolla och diskutera lite med mig.

Svar på tråden HJÄLP! Abstraktionsnivåer i ett samtal.