• AnnaBolt

Mögel i badrummet och sovrummet, ont i huvudet!!!

Kan möglet i badrummet och sovrummet vara anledning till min ständiga huvudvärk och mitt dåliga humör??? Går hemma hela dagarna eftersom jag distanspluggar! Rynkar på näsan 

• Svar på tråden Mögel i badrummet och sovrummet, ont i huvudet!!!
  • Philippa

Vet inte.. men ska det inte åtgärdas´snart om du vet att du har mögel?

• Adonai

Jag tror det iaf! Har en kompis som bodde i en lägenhet med mögel och hon var bla konstant förkyld när hon bodde där.

• AnnaBolt

Vi försöker få det åtgärdat men vi bor i hyresrätt :( dom är såå sega ! jag har haft förkylning typ sen vi flytta hit och bihåleinflammation en gång... har bott här sen i maj men möglet kom typ i september..

• Ruggugglan

Kan säkert orsaka huvudvärk. Vi bodde i en bostad med mögel och jag var konstant sjuk. Var det inte halsfluss var det något annat. Min lillebror hade kraftig hosta väldigt länge.

• AnnaBolt

Usch och fy! Läste detta på en sida och fick lite smått panik -->Läste en historia om ett par som röjde i en möglig lada. Båda insjuknade med yrsel, svimning och anfall och kräktes blod. Tjejen i fråga fick mögelsporer som växte i hjärnan som dom fick operera bort. Hon överlevde visserligen!

• Ruggugglan
    AnnaBolt skrev 2011-12-15 11:25:05 följande:
    Usch och fy! Läste detta på en sida och fick lite smått panik -->Läste en historia om ett par som röjde i en möglig lada. Båda insjuknade med yrsel, svimning och anfall och kräktes blod. Tjejen i fråga fick mögelsporer som växte i hjärnan som dom fick operera bort. Hon överlevde visserligen!
    Men det är säkerligen ett extremfall. För du är väl inte och petar och röjer i möglet?
  • IsDimma

Visst kan det vara så. Själv känner jag möglet som finns i mammas sommarstuga med att få huvudvärk och näsan blir täppt och rinner.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • AnnaBolt
    litenlitenliten skrev 2011-12-15 11:30:14 följande:
    Men det är säkerligen ett extremfall. För du är väl inte och petar och röjer i möglet?
    Nej det är jag inte! Men det är ovanför badkaret i taket och ovanför min sängg... :/ Jag sover alltså under det och när jag duschar stiger funkten upp i taket och droppar ner :/ Uuuuscccchhh!
  • AnnaBolt
    IsDimma skrev 2011-12-15 11:37:17 följande:
    Visst kan det vara så. Själv känner jag möglet som finns i mammas sommarstuga med att få huvudvärk och näsan blir täppt och rinner.
    Fyy då!  Min sambo känner inget men han jobbar ju om dagarna.. Det är jag som sitter hemma i det jämt! 
  • Autumnbeauty

Om det är bekräftat mögel skulle jag OMGÅENDE göra något åt det!! Mögel är livsfarligt i och med att det utvecklar sk. "aflatoxiner" som är extremt cancerframkallande vid inandning...och när det väl finns mögel så finns det även överallt i luften....

• AnnaBolt
    Autumnbeauty skrev 2011-12-15 12:05:46 följande:
    Om det är bekräftat mögel skulle jag OMGÅENDE göra något åt det!! Mögel är livsfarligt i och med att det utvecklar sk. "aflatoxiner" som är extremt cancerframkallande vid inandning...och när det väl finns mögel så finns det även överallt i luften....
    Men usch! Jag visste inte att det var så farligt! Har garanterat bekräftat mögel, det är helt svartfläckigt i taket :/ Men vad ska jag göra???? Bor i hyreslägenhet och hyresvärden har skickat hit vaktmästaren ett par gånger utan resultat!
  • Philippa
    AnnaBolt skrev 2011-12-15 12:13:20 följande:
    Men usch! Jag visste inte att det var så farligt! Har garanterat bekräftat mögel, det är helt svartfläckigt i taket :/ Men vad ska jag göra???? Bor i hyreslägenhet och hyresvärden har skickat hit vaktmästaren ett par gånger utan resultat!

Du kan prova ringa hyresgästföreningen eller miljökontoret i din kommun...
  • Autumnbeauty
    Philippa skrev 2011-12-15 14:34:03 följande:
    Du kan prova ringa hyresgästföreningen eller miljökontoret i din kommun...
    Precis, det där borde det vara saneringsplikt på, eftersom det är en hälsofara!! Och ännu värre om ni dessutom har barn!!! Anmäl det till något miljökontor eller kommunen om inte hyresvärden gör något!!!
  • Autumnbeauty
    Autumnbeauty skrev 2011-12-15 15:12:56 följande:
    Precis, det där borde det vara saneringsplikt på, eftersom det är en hälsofara!! Och ännu värre om ni dessutom har barn!!! Anmäl det till något miljökontor eller kommunen om inte hyresvärden gör något!!!
    Det måste saneras, omgående! Vad är det för idiotvaktmästare som "lallar dit" men inte gör något? Helt otroligt! Sök på nätet på mögelgift/aflatoxin och stick upp det i hans ansikte nästa gång han kommer! Vill han inte göra något kan du be honom själv att flytta in i eran lägenhet...

Lycka till!
  • Autumnbeauty
    Autumnbeauty skrev 2011-12-15 15:14:16 följande:
    Det måste saneras, omgående! Vad är det för idiotvaktmästare som "lallar dit" men inte gör något? Helt otroligt! Sök på nätet på mögelgift/aflatoxin och stick upp det i hans ansikte nästa gång han kommer! Vill han inte göra något kan du be honom själv att flytta in i eran lägenhet...

Lycka till!
    hittade by the way en forskings/hälsosida som handlar om just ovan, du kan ju läsa nedan och även lämna det till hyresvärden/vaktis:

Mykotoxikosis
    För att skydda sig mot rivaliserande arter bildar mögel olika giftiga substanser (Aflatoxin, Ochratoxin och Trichotehecnes). Aflatoxin är den substans som smittar via inandning och bildas av mögelsorterna aspergillus och penicillium, vilka ofta förekommer i inomhusmiljö. En vanlig sjukdom orsakad av dessa substanser är levercancer. Huvudvärk, illamående, astma och allvarliga immunologa förändringar är vanligt förekommande. Nya rön pekar på att Mykotoxosis är inblandad i fall av Alzheimer. Dessa gifter benämns under samlingsnamn mögelgift.
  • AnnaBolt

USSSCH! Som tur är har vi inga barn! men det här lär kollas upp på en gång!

Svar på tråden Mögel i badrummet och sovrummet, ont i huvudet!!!