• tjolaflippen

Frågor om misstänkta höstblåsor

Igår fick min son röda utslag på fötterna och senare på händerna. Sen på kroppen. På kroppen ser det precis ut som höstblåsor man får upp om man googlar. Men på fötterna är det  inga knottror, mer som röda sammanhängande utslag. Ej upphöjda. Samma sak på händerna. Det kliar på fötter och händer men inte mer än vanligt på övriga kroppen. BVC sa över telefon att det säkert var höstblåsor.'

Min fråga: Kan höstblåsor även se ut så som jag beskrivit här? Det är ju inga blåsor :(

• Svar på tråden Frågor om misstänkta höstblåsor
  • tjolaflippen

Pratat med BVC igen och hon kommer hem hit och kollar på honom i em. Hoppas på att hon vet vad det är.

Jag satt här och funderade på om det kan vara en allergisk reaktion på något. Men det enda jag vet att han varit i kontakt med är en svart balja köpt på granngården som han badat i.. funderar på om huden inte tål den. Låter det rimligt??

• SandraP81

Höstblåsorna kommer ju oftast på händer och fötter och runt munnen o så.. så det är säkert höstblåsor. För länge sen kallade man det ju för mul o klövsjukan ;)

• Autumnbeauty

har han något i munnen också? Det brukar vara en klassiker om man även får blåsor på händer/fötter. Det här kallas ju egentligen för "människans mul och klövsjuka" och är väldigt smärtsamt för barnet. De blir extremt kinkiga under ca en vecka, och vill ofta inte äta heller pga blåsorna i munnen. Kolla om du ser några i munnen!

• Flickan och kråkan

Mina blev ordentligt prickiga. Det började i underlivet och spred sig sedan upp på magen. Sedan kom utslag och blåsor på händer och fötter och även runt munnen. Vi såg inget i munnen, men de ville inte äta så hade ont. Jag åkte på det jag med . Fick små miniblåsor på fingertopparna ganska djupt under huden......som knappnålshuvuden storleksmässigt.

• Lussekatten87

Min dotter fick även hon höstblåsor, i September var det och hon hade turen att bara få på tungan,inte kroppen.  Dock gjorde dessa blåsor att hon inte ville äta på någon vecka. Det gick på dagis just då så därför vet jag att det var höstblåsor.

• tjolaflippen

Det var aldrig höstblåsor. Troligen något virus som orsakade utslagen. Det blev nämligen aldrig några blåsor, utan bara rött. BVC kom hem och kikade, kändes skönt. Efter tre dagar var allting borta

Svar på tråden Frågor om misstänkta höstblåsor