• Anonym (TS)

Varför får man inte säga "duktig" till ett barn?

Jag läser både här och i några olika bloggar att många föräldrar tänker noga på att aldrig säga ordet duktig till sina barn. Jag har försökt förstå varför men blir inte klokare.

Min dotter får ofta höra att hon är duktig i olika sammanhang. Nu är hon inte så gammal (10 mån) men det kan t.ex. vara att hon stoppar tillbaks en leksak i lådan, att hon förstår hur man ska göra med en klurig leksak, när hon satte sig själv för första gången o.s.v.

Gör jag något heltokigt och varför får man inte säga just duktig till ett barn?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-15 21:13
    Här har jag varit duktig hela kvällen, lagat mat och städat lite och ser att jag har mycket att läsa igenom. (Förlåt, kunde inte låta bli )

FÖLJDFRÅGA: Alla ni som aldrig tar ordet i er mun, hur är det med övriga människor i barnens omgivning? Har era män samma tänk eller har ni fått nöta in det även hos dom? Far och morföräldrar? Förskolepersonal?

Hur reagerar ni om lämnar på förskolan och någon i personalen utbrister ett "Oj vad du är duktig Stina som ställer upp skorna i hyllan" t.ex.?

• Svar på tråden Varför får man inte säga "duktig" till ett barn?
  • Anonym (håller med)

Säger till min dotter hela tiden hon gör något bta att hon är duktig. Varför inte?
    Säger även till henne när hon gör fel, att så får man inte göra, men dom måste väl få höra att dom är bra också?! 

• Anonym

Jag är inte tillräkligt insatt för att förklara på djupet men som jag förstår det som handlar det om att man inte vill skapa krav och press på barnet att vara duktig och fin. Enligt det tankesättet som tex min mamma har så är det typ såhär: Alla barn är ju inte söta och fina men man säger ju det till dem med eftersom det blir de glada av att höra, det spelar ju ingen roll hur de faktiskt ser ut. Men det skapar ett behov hos barnet att vara sött och fint och det kommer finnas hos dem under deras barndom och också när de är vuxna. Typ så.

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2011-12-15 11:36:49 följande:
    Jag är inte tillräkligt insatt för att förklara på djupet men som jag förstår det som handlar det om att man inte vill skapa krav och press på barnet att vara duktig och fin. Enligt det tankesättet som tex min mamma har så är det typ såhär: Alla barn är ju inte söta och fina men man säger ju det till dem med eftersom det blir de glada av att höra, det spelar ju ingen roll hur de faktiskt ser ut. Men det skapar ett behov hos barnet att vara sött och fint och det kommer finnas hos dem under deras barndom och också när de är vuxna. Typ så.

Men hur ska man då berömma barnet? För gör det något bra måste det väl få höra det?
  • Anonym

kanske ska tillägga att jag inte är LD, bara en som läser hennes blogg

• thegoddess

Jag säger då hela tiden att hon är duktig
    Eller braaaa och klappar händerna och hon härmar. Snart 1 år btw.
    Jag vill gärna uppmuntra när hon gör bra saker och säger givetvis ifrån till sånt som inte är bra.

• DeathByPickles

Äsch, trams!
    När jag är omkring barnen nere på gården får de minsann hela tiden höra uppmuntrande ord såsom - "Duktig." "Rätt!" och "Braaaa!" (precis som hundarna *vissel*) ... och det fungerar alldeles utmärkt! Tror inte att de får bestående men.
    Intressant läsning dock.

Jag hänger (egentligen) bara här för att jag blivit blockad på flashback.
  • Anonym

Det där med att inte få säga "duktig" och liknande till barn låter riktigt löjligt.

Kraven på att vara fin & duktig skapas snarare av betygssystem, veckotidningar & annat i samhället. Eller om föräldrarna pockar på att barnet inte är tillräckligt duktig eller fin, även om de presterat så bra de kunnat.
    .
    "Du som är så duktig, borde kunna..." skapar nog avsevärt större problem än "Oj, ad du är duktig"..

• Betty Ballbreaker

Det handlar nog om att man genom att kalla barnet "duktig", bekräftar barnet för vad det GÖR snarare än vem det ÄR, och detta skulle i förlängningen kunna göra att barnets självkänsla hängs upp på hur väl det presterar. Om man berömmer sitt barn för både prestationer OCH ger beröm för vilken underbar varelse barnet är genom att bara finnas till, så tror jag inte det på nåt sätt är skadligt att säga "duktig" till barnet.

Svar på tråden Varför får man inte säga "duktig" till ett barn?