• slamkrypare

Era bästa tips mot halsont?

I går kväll kom det smygande, halsontet. I natt har jag haft så ont att jag knappt kunde andas och jag vaknade flera gånger av en tjock klump i halsen med slem och saliv som jag inte kunde svälja för det gjorde så ont.
    Direkt när jag kände att det var på gång i går tog jag en Bafucin, det brukar kunna stoppa upp förloppet men bacillerna blev visst bara förargade för det blev snabbt värre. Jag har provat med värktabletter, både Alvedon och Ipren (dock inte samtidigt), men upplever ingen lindring av det heller. Pimplar hett te i mängder idag men det ger inte mer än lite bedövning för stunden just medan jag dricker, sen är det kört igen. Honungen är tyvärr slut och jag har inte orkat mig iväg för att handla mer, men det ska inhandlas under eftermiddagen.

Så nu efterlyser jag era bästa tips, vad gör ni som alltid (eller åtminstone oftast) funkar mot halsont?

• Svar på tråden Era bästa tips mot halsont?
  • Glad i hågen

Klara varma drycker - honungsvatten! Eller om du ska hålla dig hemma och inte köra bil (och inte är gravid eller ammar), 1 del whisky blandat med 2 delar hett vatten. Det bränner bra!

• Glad i hågen

Värktabletter och bafucin dämpar bara symptomen, dom botar inget.

Apoteket har tabletter som heter zyx, som har lite dubbel effekt, både bedövande och behandlande, ta hellre dom.

Såg nu att du skrev att honungen var slut. Har du vanliga halstabletter, vicks blå eller fisherman, så lös upp dom i hett vatten, det är också lindrande.

• LitaFord

Gurgla whisky! Eller gurgla ljummet vatten med salt i. Asäckligt men dödar bakterier.

• faffner

Jag brukar göra varm mjölk med honung och kanel i. Det lindrar väldigt skönt! Har själv ont i halsen och är förkyld just nu :(

• slamkrypare
    Glad i hågen skrev 2011-12-15 12:11:48 följande:
    Värktabletter och bafucin dämpar bara symptomen, dom botar inget.

Apoteket har tabletter som heter zyx, som har lite dubbel effekt, både bedövande och behandlande, ta hellre dom.

Såg nu att du skrev att honungen var slut. Har du vanliga halstabletter, vicks blå eller fisherman, så lös upp dom i hett vatten, det är också lindrande.
    Bafucin innehåller ämnen med bakteriehämmande effekt, och som sagt så brukar de oftast hjälpa annars. I övrigt är det skit samma för mig om det botar eller bara lindrar, då det främst är den lindrande effekten jag akut är ute efter. Har testat Zyx tidigare men de hjälpte inte ett skvatt den gången, men jag skriver upp dem på inköpslistan.

Whisky har jag testat en gång mot en begynnande förkylning. Tappade rösten och låg däckad med 40 graders feber i en vecka så det gör jag inte om    Troligtvis inte whiskyns fel förstås men associationerna går lätt ditåt. (Varken jag eller sambon tycker om whisky för den delen så det finns ingen sådan hemma heller.)
    LitaFord skrev 2011-12-15 12:12:38 följande:
    Gurgla whisky! Eller gurgla ljummet vatten med salt i. Asäckligt men dödar bakterier.
    Saltvattengurglet har jag hört om förut men aldrig testat. Hur mycket salt ska man ha?
  • LitaFord

Det ska vara rätt mycket salt, men inte mer än att det löses upp i vattnet. Värm en liten kopp vatten och häll sedan på salt typ en tesked i taget och rör om. Det ska vara så mycket salt att det är riktigt äckligt! Blä. Vidrigt, men hjälper faktiskt. Gurgla flera gånger om dagen.

Svar på tråden Era bästa tips mot halsont?