• mr H

Rökning under graviditet? Hur tänker ni!?

Såg en gravid kvinna stå och röka idag, kan inte förstå att någon kan ge sig själv rätten att ta det beslutet!
    Jag vet att jag troligtvis kommer att få höra "Du är man och vet inte hur det är att vara gravid", men så mycket vet jag att om jag hade ett levande foster som växte och utvecklades i min mage så skulle jag aldrig tvinga det till att bli nikotinberoende!
    Ni som är gravida och röker hur tänker ni egentligen?

• Svar på tråden Rökning under graviditet? Hur tänker ni!?
  • guldplutt

ojojoj, det finns ungefär en miljon trådar här på FL i detta ämne, och alla slutar förr eller senare i en mer eller mindre hätsk debatt mellan folk som resonerar som du, och folk som faktiskt tycker att det är upp till var och en, eftersom det är så svårt att sluta/min mamma rökte minsann o det är inget fel på mig etc etc etc. Själv vet jag väldigt väl vad jag tycker, och jag håller minst sagt med dig fullständigt...

• Alvi

Tja, isåfall är jag "ickerökare och vet inte hur det är att vara gravid och nikotinberoende" men det SKITER jag i...!!

Det ser så respektlöst ut, att stå och röka..!

Vi vet ju alls ingen bakgrund, kanske kämpar mamman med näbbar och klor mot röksuget och kanske är cigaretten ett substitut mot något ÄNNU värre (hemska tanke) men det ser hur man än vrider och vänder på det, HEMSKT ut...!!

Så ja, TS, jag håller med dig...

• Lajsa82

Slutade röka... Men innan man lyckades helt så tänkte man på att man var dum och man kände sig dum...men ett beroende är ett beroende ( alltid lika svårt att sluta med) Lyckades och gladare än jag är ingen...men det var tufft när abstinensen kom på...

• bebbe2005

slutade roka samma sekund som jag fick reda pa att jag var gravid. Med tanke pa att man vet vilka skador rokning kan ge och hur endast en sjalv kan skydda sitt foster, sa ar det pissenkelt att sluta! kan kannas tungt vissa stunder i borjan, men nar man vet varfor man slutat, ja, da ar det verkligen sa busenkelt och sjalvklart, sa jag forstar absolut inte hur man kan roka som gravid!

• MissMijah

mr H .. håller me dig fullständigt...inte nog me att se gravida som röker...jag har läst mkt o hur d påverkar fostret..blir skrämd bara av att tänka på cigaretter..jag rökte innan jag blev gravid..mest feströkte...samma dag jag fick veta att jag va gravid slängde jag alla cigaretter jag hade kvar o har inte ens känt lust efter ett bloss..jag blir nästan irriterad på folk som röker i min närhet..gravida lr ej...givetvis e d ju deras val...man kan ju HOPPAS att de inte vet bättre..för gör de d...ja...då e de ju...ja, ska inte ens säga va jag tycker om d...men usch!

• Sanna K

Men alla kanske inte kan sluta, vad gör man då?

• guldplutt

Jag kan faktiskt också tom bli irriterad på folk som röker kring gravida o spädbarn. Särskilt pappor som tycker att det är självklart att mamman ska sluta, men inte har en tanke på att sluta röka själv! Många går ut o röker o tycker att då är det safe, men många senare rön tyder ju på att man tar med sig mkt giftiga gaser o ämnen in i hår, kläder o hud. + att det luktar o är allmänt ofräscht att hantera ett litet pyre om man stinker cigarett. tycker jag.

• Alvi

SannaK: Men hur KAN MAN INTE sluta...?? Om man slänger alla cigaretter, sätter upp bilder på stackars barn som mår dåligt pga mammans rökninng under graviditeten och alltid har med sig morötter att tugga på...??

Hur kan man då INTE sluta röka...????

• guldplutt

sanna k - ja det är ju där den hätska debatten ofta tar vid. för många som inte röker och även många som ahr rökt men slutat är det rätt obegripligt hur det skulle kunna vara så att man inte KAN sluta. att det är svårt och jobbigt, ja, men inte att det inte går. jag säger inte att jag vet hur det är och att jag kan svära på att alla kan, men det är min uppfattning att det borde man bara se till att det går, eftersom det handlar om ett annat liv än ens eget. Särskilt om graviditen varit planerad, då har man ju dessutom haft tid på sig...

• Mysan82

Jag försökte verkligen sluta... hade extrem panikångest över att inte rökte, trodde jag skulle slå ihjäl mig själv typ så dåligt mådde jag, vilket inte heller är speciellt bra. Så mitt svar är att jag rökte eftersom jag inte klarade att sluta. Det är mitt val oavsett hur många trådar ni öppnar om detta. Så avgör jag själv hur jag vill göra.

Svar på tråden Rökning under graviditet? Hur tänker ni!?