• Lantani

Eksem på 2 fingrar som vägrar försvinna, vätskar sig och spricker..

Har haft eksem som barn och även i vuxna livet, på sommaren när solen är framme.

Sedan i sommars har jag haft  eksem på pek och ringfinger på ena handen.
    I början var det små små vätskefyllda blåsor, och var lite rött.

Nu är det blåsor från och till (och kliar fruktansvärt), men har även blivit vääldigt torrt, samt att de spricker upp.
    Gör riktigt ont och är rött från och till. Ringfingret är värst!

Var hos diskriktsköterska för ett tag sedan och fick då locoid kortison, men de hjälper inte.
    Fick även elocon med mig hem i en liten burk, som jag skulle använda de första dagarna.
    Efter eloconen blev huden  liksom skrovlig och känns jättekontigt, så känns som att den tunnar ut huden för mycket..

Någon som har liknande och kan ge mig tips? 

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Svar på tråden Eksem på 2 fingrar som vägrar försvinna, vätskar sig och spricker..
  • yoyo90

Det kan inte vara svinkoppor som misstolkats som eksem? Då blir det värre med kortison salva. Ring och fixa en läkartid så dem får avgöra för är det svinkoppor behöver du antibiotika.

• Lantani

Nepp några svinkoppor är det inte.
    Har haft detta sedan i sommras och ibland är blåsorna borta, sen kommer dom tillbaks igen.

• Namin

Använder du mjukgörande kräm? Vilken? Hur ofta?

Hur använde du kortisonkrämen? Det är viktigt att trappa ut den och inte sluta med den för snabbt, annars är det risk att det blir värre. Kortison kan ha bieffekten att huden blir tunn. Hur länge använde du Elocon?

• Lantani
    Namin skrev 2011-12-15 16:30:50 följande:
    Använder du mjukgörande kräm? Vilken? Hur ofta?

Hur använde du kortisonkrämen? Det är viktigt att trappa ut den och inte sluta med den för snabbt, annars är det risk att det blir värre. Kortison kan ha bieffekten att huden blir tunn. Hur länge använde du Elocon?
    Försöker smöja med mjukgörande morgon och kväll, ibland mitt på dagen. Har provat locobase repair, miniderm, intyol (till sprickorna), även haft mjukgörande med handskar på natten, för att mjuka upp.

Locoiden använde jag väl 2 veckor (och har använt den 2 veckor från och till när det varit eksem och inte bara torrt). Har fasat ut den på slutet, så kanske 1 vecka med morgon och kväll, sen någon dag bara kväll osv.
    Eloconen har jag testat 2-3 dagar 1gång/dag) och sedan börjat med locoiden därefter.

Vissa veckor märker jag inte alls av eksemen, utan bara torrheten och sprickorna, sen helt plötsligt ploppar det upp massa vätskefyllda blåsor som kliar så förbaskat och så blir det rodnad över fingret.. Sprickorna och torrheten verkar dock inte ha några planer alls på att försvinna, oavsett hur mycket jag smöjer. 
  • Lantani

På ringfingret är det värst, där får jag blåsorna från toppen på fingret, ner till typ 2/3 av fingret. Nageln har blivit jättekonsig på detta finger, väldigt raggig och ser skum ut, det är väl pga all kortison misstänker jag.
    På pekfingret är det inte alls lika illa, där sitter bara eksemen och de torra kring leden under nageln.

• hopparmamma

Har haft handeksem sedan tidiga tonåren som också börjar som små vätskefyllda blåsor som sedan torkar och spricker. Jag lär tyvärr aldrig bli av med det då det är böjveckseksem som blommade upp igen iom puberteten vilket inte alls är ovanligt. Så jag har fått lära mig att leva med det och försöka förebygga så gott det går.

Se till att smörja händerna med mjukgörande så snart du varit i kontakt med vatten eller när du känner dig torr om händerna. Använd apotekets produkter, tex propyderm, miniderm eller canoderm. De kan bränna och svida lite i början när man är mycket torr men det går över.

Finns en kräm som heter Uniderm som jag tycker har hjälpt bäst mot blåsorna. Tyvärr har de slutat med den lilla receptfria tuben utan nu finns den bara på stor tub som man behöver recept för. Har nu en annan receptbelagd som heter Betnovat som också funkar bra. 

I det stora hela undvik att blöta ned händerna i onödan, tex handdiskning. Använd handskar vid disk och städ. Ha gärna flera par så du kan byta om/när det bildas kondens i dem så du inte går och är fuktig trots handskarna. För mig blir det också värre om jag blir kall om händerna så vantar på även om det inte är jättekallt ute.

Nu har jag en liten bebis så det blir en hel del tvättande av händer under dagarna. För att komma ihåg att smörja har jag en tub precis vid skötbordet. 

• hopparmamma

Glömde skriva att köp flera tuber med mjukgörande så du har dem överallt. I handväskan, i badrummet, i köket, vid sängen osv. Även utan bebis smörjer jag minst 10 gånger om dagen vilket faktiskt hjälper en del. Helt eksemfri blir jag dock aldrig. 

• Namin

Blir det inte bättre alls av kortisonet?

• Lantani
    Namin skrev 2011-12-15 21:51:02 följande:
    Blir det inte bättre alls av kortisonet?
    Jo det blir det! De brukar försvinna efter en "kur" för att sedan komma tillbaka igen efter några dagar!

• yoyo90

Kanske konstigt råd men smörj med olivolja - mkt bättre än massa krämer och kan göra mkt mer nytta.

• Namin
    Lantani skrev 2011-12-15 22:07:41 följande:
    Jo det blir det! De brukar försvinna efter en "kur" för att sedan komma tillbaka igen efter några dagar!
    Ok. Då kanske du måste fortsätta med en underhållsbehandling, typ 2 ggr/vecka, för att undvika att det kommer tillbaka. Det kanske kan räcka med ett svagare kortison (typ hydrokortison) som underhållsbehandling.
Svar på tråden Eksem på 2 fingrar som vägrar försvinna, vätskar sig och spricker..