• Croft

    Samordningsnummer och personbevis för barn PROBLEM!!!

    Hjälp!!!

    Hur gör man nu då man behöver personbevis för sitt barn? Skatteverket kan inte utfärda personbevis för barn med samordningsnummer. Ambassaden kan inte skriva ihop ett certifikat utan bara attestera det papper man får från skatteverket. Ambassaden påstår öven att man visst kan få personbevis utskrivna av skatteverket för barn med samordningsnummer men det nekar skatteverket till.

    Utbildningsministeriet där vi bor kräver att få se något annat än familjebeviset, vilket skatteverket kan skriva ut, eftersom det bara kortfattat innehåller barnets namn och samordningsnummer. På familjebevis står alltså inte utskrivet klart och tydligt var och när barnet är fött utan bara barnets namn och samordningsnumret. Passet räcker inte utan man måste även visa födelsebeviset/personbevis.

    Det som krånglar till det hela är att barnet föddes på sjukhus i Sverige under sommarsemestern, annars hade vi fått ett lokalt födelsebevis där vi bor. Vi var alltså vid tillfället fortfarande skrivna utomlands eftersom vi bara var i Sverige i 3 månader. De äldre barnen föddes här där vi bor, fick lokala födelsebevis och det har inte varit några problem alls med deras papper. Familjebevis gick bra för att få uppehållstillstånd men nu när yngsta barnet börjat skolan krånglar det hela till sig rejält och skolan har nu gett oss två veckor för att reda ut detta.  

    Någon annan som haft samma problem och hittat en lösning?

  • Svar på tråden Samordningsnummer och personbevis för barn PROBLEM!!!
  • oceanney

    Låter besvärligt... Ambassaden har fel. Skattemyndigheten kan inte kan utfärda personbevis för barn med samordningsnummer. 

    Kontakta Skattemyndigheten och hör om de kan skriva ett brev på sitt brevpapper som innehåller de erforderliga uppgifterna, undertecknat och stämplat av en handläggare? Det måste ju inte vara just ett 'personbevis'. Det vet ju inte skolan i ert nya land vad det är ändå.

  • Croft

    Tack för svaret. Det har ordnat sig sedan jag skrev sist. Skatteverket vägrade att göra något handskrivet dokument men till slut var ambassaden hygglig nog att utfärda ett certifikat som sammanfattar namn, föräldrar, födelsedatum och födelseort (grundat på diverse olika utskrifter från skatteverket), så nu tror jag det ska gå bra.

    Knöligt detta med samordningsnummer tydligen.

  • oceanney
    Croft skrev 2011-12-27 17:14:39 följande:
    Tack för svaret. Det har ordnat sig sedan jag skrev sist. Skatteverket vägrade att göra något handskrivet dokument men till slut var ambassaden hygglig nog att utfärda ett certifikat som sammanfattar namn, föräldrar, födelsedatum och födelseort (grundat på diverse olika utskrifter från skatteverket), så nu tror jag det ska gå bra.

    Knöligt detta med samordningsnummer tydligen.
    Skönt att det löste sig med trilskande ambassad!

    Ja det är knöligt med samordningsnummer och det känns nästan som om det är med flit att det ska vara besvärligt. Tror de att alla utlandssvenskar är kriminella skattesmitare eller? :)

    Lyckades i somras öppna ett svenskt bankkonto åt lillan med samordningsnummer men det tog personalen över en timma att trassla runt med fiktiva personnummer mmm. 
  • Croft

    Javisst kriminella skattesmitare, betalar varken lön till skatteverk eller ambassader, vi ska inte komma här och begära service, haha. Fast nu var ju tjejen på ambassaden hygglig till slut. Heja ambassaden!

    Ja det har jag också haft erfarenhet av, detta med bankkonto för barnen, också krångligt fast det gick till slut.

    Jag googlade lite på mitt problem och då stod det att utredningar pågår angående detta med samordningsnummer och de problem som folk har på grund av detta, särskilt i vuxen ålder, och det verkar som om det finns förslag på att ändra detta system.  Det finns ju rätt mycket utlandssvenskar så det lär väl bli ett växande problem. 

  • evaoregon
    Croft skrev 2011-12-27 22:48:38 följande:
    Javisst kriminella skattesmitare, betalar varken lön till skatteverk eller ambassader, vi ska inte komma här och begära service, haha. Fast nu var ju tjejen på ambassaden hygglig till slut. Heja ambassaden!

    Ja det har jag också haft erfarenhet av, detta med bankkonto för barnen, också krångligt fast det gick till slut.

    Jag googlade lite på mitt problem och då stod det att utredningar pågår angående detta med samordningsnummer och de problem som folk har på grund av detta, särskilt i vuxen ålder, och det verkar som om det finns förslag på att ändra detta system.  Det finns ju rätt mycket utlandssvenskar så det lär väl bli ett växande problem. 
    Kanske borde alla svenska medborgare kunna få ett vanligt personnummer i framtiden?  Man kan ju alltid hoppas.  Mina två barn har samordningsummer, men min man som inte är svensk medborgare (men som bott i Sverige och varit skriven där) har ett vanligt personnummer.  Lite lustigt... 
  • Croft
    evaoregon skrev 2011-12-28 02:34:14 följande:
    Kanske borde alla svenska medborgare kunna få ett vanligt personnummer i framtiden?  Man kan ju alltid hoppas.  Mina två barn har samordningsummer, men min man som inte är svensk medborgare (men som bott i Sverige och varit skriven där) har ett vanligt personnummer.  Lite lustigt... 
    Ja, det är likadant hos oss. Maken som bara bott en kortare tid i Sverige fick vanligt personnummer men barnen som är svenska medborgare fick det inte. Jag vet inte riktigt vad som är tanken bakom detta? Speciellt eftersom de med vanliga personnummer, jag själv t.ex. men som är folkbokförda utomlands, redan är spärrade i vissa system pga adress utomlands. Det råkade jag t.ex. ut för när jag skulle boka biljetter på SJ en gång. ICA-kort kunde jag inte få heller när jag försökte härom året. Så postadressen borde väl vara det som räknas egentligen tycker jag. Det känns som om man blir straffad av systemet när man väljar att följa alla regler som man ska. Vore inte svårt att skriva sig i Sverige tillfälligtvis eftersom vi har hus där men varför ska man behöva göra det egentligen?!
  • evaoregon
    Croft skrev 2011-12-28 07:39:58 följande:
    Ja, det är likadant hos oss. Maken som bara bott en kortare tid i Sverige fick vanligt personnummer men barnen som är svenska medborgare fick det inte. Jag vet inte riktigt vad som är tanken bakom detta? Speciellt eftersom de med vanliga personnummer, jag själv t.ex. men som är folkbokförda utomlands, redan är spärrade i vissa system pga adress utomlands. Det råkade jag t.ex. ut för när jag skulle boka biljetter på SJ en gång. ICA-kort kunde jag inte få heller när jag försökte härom året. Så postadressen borde väl vara det som räknas egentligen tycker jag. Det känns som om man blir straffad av systemet när man väljar att följa alla regler som man ska. Vore inte svårt att skriva sig i Sverige tillfälligtvis eftersom vi har hus där men varför ska man behöva göra det egentligen?!
    Helt klart är det knäppt.  Ja, om vi skrev oss i Sverige ett tag så skulle ju barnen få personnummer, men det känns verkligen dumt att man ska behöva göra det. 
  • oceanney
    evaoregon skrev 2011-12-28 17:49:18 följande:
    Helt klart är det knäppt.  Ja, om vi skrev oss i Sverige ett tag så skulle ju barnen få personnummer, men det känns verkligen dumt att man ska behöva göra det. 
    Funderar på att så småningom skriva in oss ett kort tag tills dottern får ett personnummer och sen skriva ut sig igen. Hon är svensk medborgare och det är retsamt att hon ska behöva dras med det här konstiga personnumret med en siffra "fel".

    Nu är dottern bara 10 månader men om man har barn i skolålder, ställer inte det till med problem då? Tänkte på skolplikten. Då ska de plötsligt gå några månader i svensk skola. Man kanske kan fixa det under sommarlovet? 
  • MikeyIdea

    Anledningen att staten anvander samordningsnummer ar att;


    Ditt "svenska" barn förlorar sitt svenska medborgarskap automatiskt när han/hon fyller 22 år om han/hon:


    är född utanför Sverige aldrig har bott i Sverige och inte har varit i Sverige under förhållanden som visar samhörighet med Sverige och inte speciellt har ansokt om att fa behalla det, kan bara goras nar man ar mellan 18 och 22 ar gammal Sedan sa galler ocksa att: Om mamman till barnet ar svenskt, da far barnet automatiskt permanent svenskt medborgarskap Om pappan ar svensk men mamman icke-svensk och de nagongang innan barnet ar 18 ar gammal ar gifta sa far barnet automatiskt permanent svenskt medborgarskap

    Ditt barn behöver inte göra en ansökan om att fa behalla sitt svenska medborgarskap om han/hon under någon tid har varit bosatt i Sverige eller regelbundet har besökt Sverige


    Sa nu vet ni varfor samordningsnummer finns...

  • YokohamaNr2
    MikeyIdea skrev 2013-04-25 05:50:32 följande:

    Anledningen att staten anvander samordningsnummer ar att;


    Ditt "svenska" barn förlorar sitt svenska medborgarskap automatiskt när han/hon fyller 22 år om han/hon:


    är född utanför Sverige aldrig har bott i Sverige och inte har varit i Sverige under förhållanden som visar samhörighet med Sverige och inte speciellt har ansokt om att fa behalla det, kan bara goras nar man ar mellan 18 och 22 ar gammal Sedan sa galler ocksa att: Om mamman till barnet ar svenskt, da far barnet automatiskt permanent svenskt medborgarskap Om pappan ar svensk men mamman icke-svensk och de nagongang innan barnet ar 18 ar gammal ar gifta sa far barnet automatiskt permanent svenskt medborgarskap

    Ditt barn behöver inte göra en ansökan om att fa behalla sitt svenska medborgarskap om han/hon under någon tid har varit bosatt i Sverige eller regelbundet har besökt Sverige


    Sa nu vet ni varfor samordningsnummer finns...


    Jo jag tror nog att många av oss utlandsvenskar förstår varför det finns men vad vi inte förstår är varför de har gjort det så krångligt, det går tex inte in i datasystemen i Sverige mm.
  • evaoregon
    YokohamaNr2 skrev 2013-04-25 12:59:56 följande:
    Jo jag tror nog att många av oss utlandsvenskar förstår varför det finns men vad vi inte förstår är varför de har gjort det så krångligt, det går tex inte in i datasystemen i Sverige mm.
    Jo, precis.  Dessutom är det här med " regelbundet har besökt Sverige" väldigt luddigt, tycker jag.  Hur ofta ska det vara?
Svar på tråden Samordningsnummer och personbevis för barn PROBLEM!!!