• slamkrypare

När börjar barn rita mer än "kladd"?

Ja, som rubriken säger, när börjar barn rita mer konkreta saker och inte bara abstrakt kladd? Det är förstås individuellt som allt annat, men när är det generellt vanligast? Har fått för mig att en del av 4-årskontrollen är att se om barnet kan rita en huvudfoting, räknas det som "sent" om de inte kan det då?

(Nej, jag är inte orolig för sen utveckling eller något sådant för egen del, bara nyfiken på vad normalspannet är.)

• Svar på tråden När börjar barn rita mer än "kladd"?
  • Pickeli

Min kille lärde sig huvudfotingar i samband med sin 3 års dag. Nu ritar han detaljerat med hår och pupiller etc! Tror det är ungefär då!

• Flickan och kråkan

Min äldsta ritade sin första gubbe för ungefär två veckor sedan. Han fyller 4 år om en vecka. I samma veva målade han en sol. Gubben var ingen huvudfoting utan en streckgubbe med kropp och så ögon och hår på huvudet. Han har alltid gillat att måla men han har mest intresserat sig för att blanda färger för att se vad man får för ny färg och så har han gjort mönster (som ingen annan än han begripit ). Av andras barn så verkar det som om 3-årsåldern är vanligt att det börjar dyka upp huvudfotingar och enklare bilder.  

• banangröt

På treårskontrollen fick sonen en penna och ett papper, och skule väl typ bara visa att han kunde kladda. 

Han ritade då en gubbe med hår öron, ögon armar, ben. Då sa hon att "oj, det var tidigt, det kollar vi inte förrän fyraårskontrollen" Så det varkar ju som att du har rätt i att det kollas på fyraårskontrollen. 

Det verkar som at Vickelipicky har rätt också att det börjar hända något runt tre år. Jag har sett fler kompisar på facebook som lägger ut bilder på barnens första gubbar (varför ritar så många barn gubbar som första riktiga sak att rita??) och de flersta är runt tre. Men med tanke på barns olikheter så ärsäkert allt mellan två och fyra normalt.

• Anne69

Vid 4 bör man kunna det, då följs det också upp på BVC. Mitt ena barn kunde rita huvudfotingar redan vid 3 år, den andra strax före 4 år. Min 3-åring har också börjat skriva bokstäver och kan nästan sitt namn, syskonet kunde skriva sitt namn strax efter 4-årsdagen. Vid 5 år ritar hon bilar, djur och ganska detaljerade figurer bl.a. med ögonfransar.

• mamma39

Min tjej är  2½ och överraskade mig med en huvudfoting häromdagen :)

• Lampsken

jag var väldigt tidig.. jag ritade avancerade prinsessor med klänningar, lockigt hår och tiaror när jag var 3,5-4år

Min dotter var 4-5 när hon ritade en gubbe...  som faktiskt liknade en gubbe..allt annat innan dess fick man gissa sig till vad det var hon gav. ååh en drake?? nä mamma det är en cykel juuu ;) 

Tror detdär är väldigt individuellt och man ska definitivt inte jämföra barn och barn.  

Svar på tråden När börjar barn rita mer än "kladd"?