• Nightrose

    I vilken storlek släpper ägget?

    Jag var precis på Vul efter en puregonomgång. Har tidigare inte fått mer än ett ägg med denna dosering med denna gång fick jag fram tre st. Vilket gör mig lite ledsen för jag hade hoppas på något till jul. Till saken är att blåsorna är 12mm, 14mm och 16mm. Min läkare tyckte att vi skulle avsluta denna omgång och starta igen då mensen kommer, vilket borde vara om ca 16 dagar trodde hon.
    Men då undrar jag kommer verkligen alla dessa ägg att lossa? Eller finns det bara en risk för det... När lossar äggen, i vilken storlek? Menar de måste väl vara i en viss storlek för att de ska vara mogna eller?                               

  • Svar på tråden I vilken storlek släpper ägget?
  • Pimpinellan

    Äggblåsor över 10 mm brukar släppa ägg så "risken" finns för tre ägg och flerbarnsbörd-du avgör själv risken. Avbryta när blåsorna blitt så stora går inte. Jag tog Gonal en gång och hade en liten blåsa,men dock över 10 mm när sprutorna var slut,men fick ändå äl av mig själv dag 21. Blåsorna är minst 20 mm när ägget släpper,men kan vara uppåt 30 mm också.

  • Nightrose

    Tack!

    Blir enormt kluven på det där... vill eg. inte vänta mer på ett barn... men samtidigt skulle jag säkert ha "oturen" att få trillingar. Hitills har det inte tagit sig då jag haft en fin äggblåsa men ja....risken finns... och så liten byggd så som man är så skulle även tvillingar bli en enda stor mage och man skulle väl typ bara se det och inte mer ;)

    Men hur är det då? Tänker på att den blåsan på 16 lär växa till sig först och uppnå 20mm... hänger de två andra med eller inväntar de också... man ägglossar väl bara en gång? Men antar att de bara hänger med då...     

  • Pimpinellan

    Att alla tre skulle släppa ägg och att du skulle bli gravid med trillingar är kanske väl långsökt för mest troligt släpper bara den största ägg. Och äggen ska ju vara befruktningbara också! Men man vet aldrig och just därför får vissa sexförbud när de har mer än 2 ägg. Du är dessutom ung och har PCO vilket i regel innebär att man är mer fertil än vanliga när man väl har äl.  En sån som jag skulle kunna ha sex med 10 ägg och mest troligt inte ens bli gravid med ett barn,men i ditt läge får ni själva avgöra.  Om ni inte uttryckligen fått sexförbud så kör på tycker jag. Glad

  • che71
    Pimpinellan skrev 2011-12-16 14:51:34 följande:
    Att alla tre skulle släppa ägg och att du skulle bli gravid med trillingar är kanske väl långsökt för mest troligt släpper bara den största ägg. Och äggen ska ju vara befruktningbara också! Men man vet aldrig och just därför får vissa sexförbud när de har mer än 2 ägg. Du är dessutom ung och har PCO vilket i regel innebär att man är mer fertil än vanliga när man väl har äl.  En sån som jag skulle kunna ha sex med 10 ägg och mest troligt inte ens bli gravid med ett barn,men i ditt läge får ni själva avgöra.  Om ni inte uttryckligen fått sexförbud så kör på tycker jag. Glad
    Men jag är 40 år o vi fick sexförbud på min första Pergotimeomgång!
    3 äggblåsor på dag 16, en som var 22, en på 20 o en på 14 mm..
    Läkaren sa att de brukar släppa vid minst 24 mm, så jag hade förmodad ÄL någon dag senare..(de växer tydligen 2 mm per dag)
    Jag var så besviken o ledsen o verkligen"tjatade" om att det väl inte kunde vara så stor risk o att mina "gamla" ägg o mannens "gamla" spermier o allt sånt...samt att den mindre på 14 mm kunde väl inte bli något,
    men hon var stenhård på den punkten!
    Jag gick hem o ringde sambon o grät för att jag var så besviken, ännu en månad att vänta...o vem vet om det inte blir likadant nästa månad..
    Vissa som tar Pergotime gör ju aldrig VUL för att kolla äggblåsor...konstigt att vissa är så petiga!
    Men sen när jag lugnat mig tänkte jag att hon vet ju bäst o hon säger ju inte så för att vara elak, riskerna är väl större...o hon vet ju hur länge vi väntat o hur lite tid vi har!!

    Jag undrar också om alla släpper samtidigt eller om man kan ha ÄL flera ggr per cykel?

    Jag har inte haft någon vanlig mens på 1½ månad nu, bara 2 omgångar småblödningar, första 4 dagar efter ÄL o en ännu mindre under bara en dag 14 dagar efter ÄL
     (o jag har testat många ggr, men gravid är jag inte Obestämd!!)
    Så Pergotime har strulat till det helt för mig!
    Undrar så när normal mens kommer så jag kan börja med Pergotime nr 2!
  • Pimpinellan

    che: jag hade t.o.m fått göra insemination med 4 äggblåsor eftersom jag inte ens med hela 6 ägg kom till ET vid IVF! Ert sexförbud fattar jag inte alls,fanns nog ingen risk alls för mer än max två ägg och att det ska bli två barn av det vid 40 är rätt otroligt. Två äl kan inträffa i extremfall,men inte om äggblåsorna är så nära i storlek. Då släpper den/ de största och resten tillbakabildas.

    Alla fertilitetshormoner kan ställa till det så just därför måste man vila ibland från allt vad mediciner heter. Brukar du ha regelbunden mens annars då och äl? Enligt min läkare är det ytterst sällan pergo hjälper då efter 40. Kommer ingen mens får du göra VUL för att verkligen utesluta graviditet och sen ta Provera då.

  • Nightrose

    Du gav mig en tankeställare där Pimpinellan...

    Nämen precis som du skriver... så ska det juh vara ett befruktningsdugligt ägg också. Enl. blodprover som jag tidigare tagit så ska jag ha bra äggkvalitet. Men likväl så är det juh bara max 20% chans och trots ett ägg vid varje försök så har jag inte blivit gravid... hrm...

    Men fårse hur vi gör... för ägglossning lär jag nog ha imorgon... märker det på flytningarna... och om äggen växer ca 2mm dagligen så lär de vara 20,18,16 imorgon.

  • che71
    Pimpinellan skrev 2011-12-16 15:25:28 följande:
    che: jag hade t.o.m fått göra insemination med 4 äggblåsor eftersom jag inte ens med hela 6 ägg kom till ET vid IVF! Ert sexförbud fattar jag inte alls,fanns nog ingen risk alls för mer än max två ägg och att det ska bli två barn av det vid 40 är rätt otroligt. Två äl kan inträffa i extremfall,men inte om äggblåsorna är så nära i storlek. Då släpper den/ de största och resten tillbakabildas.

    Alla fertilitetshormoner kan ställa till det så just därför måste man vila ibland från allt vad mediciner heter. Brukar du ha regelbunden mens annars då och äl? Enligt min läkare är det ytterst sällan pergo hjälper då efter 40. Kommer ingen mens får du göra VUL för att verkligen utesluta graviditet och sen ta Provera då.
    Ja jag förstår det inte riktigt heller!! Men läkaren borde ju veta bäst...om det bara varit 2 äggblåsor hade vi fått försöka tydligen..jag hoppas att hon hade rätt så vi inte bara slösar tid!!
    Hon vet ju också att vi lyckats bli gravid en gång, men tidigt missfall...o att det inte hänt något på nästan 1 år efter det trots att vi "prickar" rätt datum runt ÄL!!
    Ja, jag har ÄL (på dag 11-13) o regelbunden mens (ca 25-27 dagar), utslag på stickorna i alla fall, men sen så är det väl inte ÄL varje månad i min ålder..hormonproverna var bra...så därför skulle vi "maxa" våra chanser med Pergotime menade läkaren!
Svar på tråden I vilken storlek släpper ägget?