• MamsT

Hatar MA...

Missed abortion, utdraget misfall, kalla det vad du vill. 

Förra veckan bokade jag en tid på kvinnokliniken för att jag var orolig över mina brunaflytningar och en lite skätt med blod på morgonen. BM lugnade mig med att jag nog bara hade stänkblödningar och att de kunde vara väldigt små..Ville ändå kolla med VUL på kvinnokliniken för jag var orolig, min förra grav slutade i missfall och det gjorde inte att jag var mindre orolig denna gången precis.

Kom dit efter att ha fått tag på en tid som någon avbokat och fick konstaterat av läkare att min lilla groda som jag sett med VUL för ett par veckor sedan inte levde mer. Där på skärmen såg jag en liten liten antydan till bebis med små armar och ben men inga rörelser. Jag ville ju se min bebis frisk och kry i vecka 12 och spralla för fullt med sin lilla kropp men det jag fick se va en guppande liten..Inga hjärtslag, det såg jag tydligt själv på skärmen och läkaren förklarade för mig att jag antagligen burit på fostret i 3 veckor utan något liv. MA va fan är det sa jag, jag kände mig grundlurad och så förkrossad. Tårarna sprutade och jag visste inte vad jag skulle ta vägen mitt i bland alla läkare och personer som också var på KK. En sköterska visade mig till ett rum , jag ringde min man, och han löste allt med dagishämtning ,barnvakt osv. Vår dotter som är 3 år fick sova borta den natten för på morgnen där på blev vi inlagda för ofrivillig abort.

Det var det värsta jag varit med om, dit kom jag vid 7 på morgonen svullen i hela ansiktet efter all gråt och skakig i kroppen. Det kändes som att jag skulle bli tvingad att göra mig av med min lilla groda som var sååå efterlängtad ! Den dagen var overkligt hemsk och därifrån gick jag utan någon liten i magen. 

Varför förstod inte min kropp att det var över?! Varför växte min mage och varför kände jag mig gravid?! 
    Nu har det gått en vecka sen vi var där och jag är så ARG ARG ARG..På mig själv, på min man,på mina vänner på allt och alla.
    Jag hatar sitsen jag är i och vet inte hur jag ska ta mig ur sorgen?! 
    Vågar jag bli gravid igen, och vill jag det nu..
    Jag vill olika varje dag och känner olika varje dag. När kommer man ur den tyngsta sorgen?

Jag kände att jag behövde skriva av mig och gärna få råd utav någon som varit i samma sits som oss?    

• Svar på tråden Hatar MA...
  • junilycka

Åh..Vill bara ge dig en stor och varm kram!!! Vilken sorg....Men du kommer att klara dig igenom detta och du kommer att våga bli gravid igen!!

• MamsT
    junilycka skrev 2011-12-15 18:37:08 följande:
    Åh..Vill bara ge dig en stor och varm kram!!! Vilken sorg....Men du kommer att klara dig igenom detta och du kommer att våga bli gravid igen!!

Tack så mycket!
  • Macolla

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga förutom jag tänker på dug och skickar massa styrkekramar

• Anonym (MA)

Beklagar! MA är det värsta lurendrejeri man ö.h.t kan tänka sig! Känna sig gravid,tro sig vara gravid,börja hoppas på bebis och det enda man gör är att bära ett dött barn i flera veckor... Ska det gå åt h-vete är det tusen ggr bättre med ett tidigt m.f. Då vet man direkt att det är slut,finito. Jag önskar jag kunde säga att sorgen går över,men det gör den inte förrän man får ett levande barn. För mig kommer det dröja över 4 år.

• MamsT

Ja håller absolut med! Mitt förra missfall var så tidigt att jag inte psykiskt hade förstått än tror jag..Så då kändes det tråkigt,självklart,men jag var redan inne o handlade stickor för den väntade ägglossningen. 
    Så känns det absolut inte nu. Ena dagen vill jag förstöka igen så fort jag bara får, kan och ägglossningen är tillbaka. Och andra dagar vill jag inte alls försöka mer, är så rädd att det ska hända igen!! 

Gynläkaren jag träffade på sjukhuset sa att det tyvär är risk att det händer igen.. Lugnade inte mig precis. Men det var skönt att veta att vid nästa graviditet så får jag tidigt VUL om jag känner att jag vill.

Beklagar sorgen till alla er som också har gått igenom ett MA. 

Anonym(MA) - varför kommer det att dröja 4 år? :/        

• Anonym (MA)

Jag har både svårt att bli gravid och får m.f varje gång och det är drygt 3 år redan sen mitt MA så även om jag skulle råka vara gravid just nu dröjer det ju minst 4 år efter mitt MA tills jag ev. får ett levande barn. Tar medicin varje graviditet,men det hjälper inte tyvärr...

• Anonym (j)

Beklagar det ni får gå igenom, Ma önskar man inte sin värsta fiende.

Min första graviditet slutade i Ma, fick reda på i vecka 18 att fostret slutade utvecklas runt vecka 8, kände mig såå lurad av kroppen. Det är över 3år sedan det hände och jag kan fortfarande tänka på det. Jag bleb gravid efter men det slutade i Mf så bröt ihop och tänkte Aldrig mer försöka bli gravid, men plötsligt var jag det och är väldigt glad över det nu när jag har min dotter.

Så sörj och ge inte upp en dag är det er tur att få fler barn! även om det nog inte känns så jsut nu. Kanske en kurator eller liknande skulle kännas bra att prata med?

• junilycka
    Anonym (j) skrev 2011-12-15 21:58:47 följande:
    Beklagar det ni får gå igenom, Ma önskar man inte sin värsta fiende.

Min första graviditet slutade i Ma, fick reda på i vecka 18 att fostret slutade utvecklas runt vecka 8, kände mig såå lurad av kroppen. Det är över 3år sedan det hände och jag kan fortfarande tänka på det. Jag bleb gravid efter men det slutade i Mf så bröt ihop och tänkte Aldrig mer försöka bli gravid, men plötsligt var jag det och är väldigt glad över det nu när jag har min dotter.

Så sörj och ge inte upp en dag är det er tur att få fler barn! även om det nog inte känns så jsut nu. Kanske en kurator eller liknande skulle kännas bra att prata med?
  • sukiojag

:( inget man önskar sin värsta... Det kommer

• Li79

MamsT: Lider med dig, åååå jag vet precis hur jobbigt det är.. Kan trösta dig med att efter vår son föddes fick jag först MA sedan MF innan vår dotter föddes. Har oxå relativt svårt att bli gravid; det har tagit minst ett års försökande mellan graviditeterna..

Stor kram till dig och jag hoppas det kommer ett litet mirakel till er, som det gjorde för oss, efter missfallen!

• Anonym (Mimmi)

Åhh du är INTE ensam!

Två MA har jag haft nu, och mer lurad kan man inte bli!

Ilskan mot omvärlden går inte att förklara, ibland har jag velat slå på nånting, men inte vetat varför.

KRAM

Svar på tråden Hatar MA...