• Anonym (bestulen)

Ersättning för stulen iphone

Om jag har en hemförsäkring med allrisktillägg kan jag få ut någon ersättning för min iphone som blev stulen för ett tag sen??

• Svar på tråden Ersättning för stulen iphone
  • Philippa

Beror på hur gammal telefonen är... man har ju en självrisk på ca 1500 kr plus avdrag på ålder på telefonen.

• Anonym

Har läst att man inte ffår det för det sker så många som bestuls på nyare telefoner att försäkringsbolagen börjar säga nej

• Anonym (bestulen)
    Philippa skrev 2011-12-15 21:36:23 följande:
    Beror på hur gammal telefonen är... man har ju en självrisk på ca 1500 kr plus avdrag på ålder på telefonen.
    drygt 1 år var den...  måste man köpa ny från affären eller kan man köpa varhelst ifrån om man får ersättning att köpa ny?
  • Anonym

Det är just därför man ska teckna den försäkringen dom erbjuder när man köper mobilen, självrisken på hemförsäkringen är så hög och telefonen inte värd lika mycket så det blir ju inga pengar att få ut.

• Anonym (bestulen)
    Anonym skrev 2011-12-15 21:51:56 följande:
    Det är just därför man ska teckna den försäkringen dom erbjuder när man köper mobilen, självrisken på hemförsäkringen är så hög och telefonen inte värd lika mycket så det blir ju inga pengar att få ut.
    Men det blir ju alltid lite pengar, om man inte är tvingad att köpa en i affären så kan man ju ändå hitta en för det priset. Eller måste man köpa den för samma pris ny i affär?

• Svanungen

Det bästa är ju att  du hör¨av dig till ditt försäkringsbolag så får du veta hur det funkar.

• Anonym

Vilken beteckning var det på mobilen? Finns ju i alla möjliga prisklasser, Har du kvittot kvar?

• Occam

Olika försäkringsbolag har olika villkor, och självrisken kan variera tillika (själv har jag valt en självrisk om 5000 i hemförsäkringen från If - mot det fick mycket lägre premie). Jag har dock svårt att föreställa mig att någotmförsäkringsbolag skulle ersätta påmannat sätt än kontant i ett sådant här fall (gäller nästan alltid). Så, om du kan få ersättning så får du nog kontant, men troligen har du minst 1500 i självrisk, och försäkringsbolagen räknar med rätt så snabb värdeminskning på telefoner så du lär inte få så mycket pengar (vissa försäkringar tjänar man in en självrisk bank under skadefria år som kan minska självrisken, dock). Prata med ditt försäkringsbolsg ... endast de kan ge dig det rätta svaret.

• Occam

Någon skrev att det är därför man skall teckna försäkringen som eruds vid köp. Jag tycker inte det är självklart, de försäkringarna är snordyra. Jag avstår alltid och räknar med att det lönar sig bra i längden. Detta gäller kanske inte om man inte kan leva utan prylen och inte har råd att ersätta den, eller om man är rejält slarvig/vårdslös. Som exempel så hade det kostan mig 2000 kr att försäkra min iPad i två år, eftersom den kostade runt 6000 kr så är det (i en riskneutral värld) en försäkring som lönar sig för mig endast om jag räknar med att behöva få en ny med minst 33 %msannolikhet ... alltså en väsentligt högre premie / risk än vad som är rimligt.

• alanbanks

Jag fick betala självrisken på 1500 kr, men för en ny iPhone var det verkligen värt det!

Svar på tråden Ersättning för stulen iphone