• Suri

Svår Nötallergi (cashew och pistage) hur är det med mandel?

Sonen är svårt allergisk mot cashewnötter och pistage. Läkaren förklarade dock att alla nötter är "förbjudna". På testsvaret står mandel inom parantes efter pistage, vad betyder det tror ni? Är pistage en sorts mandel? Mandel i sig testades inte. Vi kommer givetvis inte ge honom saker med mandel i, men kanske han klarar "spår av mandel"?

• Svar på tråden Svår Nötallergi (cashew och pistage) hur är det med mandel?
  • Suri

Tack Bimsan för svar. När vi satt med läkaren var jag mest chockad och hade inga frågor. Tänkte för mig själv att han aldrig någonsin skall få äta något nötliknande. Varför i allsindar skriver doktorn så här: "xxxx reagerar starkt i proverna mot chashewnötter och pistage=mandel"? Och i testsvaret (som vi fick med oss) står mandel i parantes efter pistage. jag blir så fundersam. Ska jag be att de testar mandel också? Det är ju skönt att veta.

• Tessita

Jag är själv nötallergisk sen barn. Däremot kan jag äta mandel. Men alla andra nötter avstår jag.  Be läkaren att ta test mot mandel också så får du veta säkert. 

• tundra

Är nötallergiker och kan inte äta mandel (som är en nöt liksom pistage).
    Cashewnötter är en typ av böna likt jordnötter och är en grupp för sig. Men ofta är nötallergiker känsliga mot båda.
    Jag personligen klarar "böngruppen" lättare än nötterna.

Svar på tråden Svår Nötallergi (cashew och pistage) hur är det med mandel?