• sirap98

Föräldrar med ds-barn!!

Jag tänkte höra om ni med ds-barn anade att barnet hade ds med hjälp av kub el ul? Jag hade halvkasst resultat på kub 1:328 blodprovet drog ner nackspalt 1,8 Idag på rul så fanns det två markörer som kunde tyda på kromosomavvikelse, cystor (helt ofarliga) i hjärnan och förkalkning(även den ofarlig) i hjärtat. Hur har era ul sett ut? Jag kommer inte gå vidare med fvp och kommer älska vårt barn oavsett men att vara lite förberedd underlättar ju lite. Hoppas ni vill dela med er av eran ovärderliga erfarenhet?

• Svar på tråden Föräldrar med ds-barn!!
  • seccasecca

På KUB-testet fick vi resultatet 1/627, inte bra men inte dåligt heller. BM som gjorde ultraljudet är en av de bästa i Sverige (forskar i ämnet också) och enligt henne såg allt bra ut. Jag har haft kontakt med henne efter att sonen föddes i maj och frågat om hon med facit i hand kan se nåt som tyder på DS. Hur mycket hon än tittar på bilderna kan hon inte det.

För oss kom det som en chock men den chocken la sig relativt snabbt och vi älskar vår son nåt innerligt. Hur mysig som helst!!

• sirap98

Det förstår jag jag har jobbat med många ds-barn och de är helt underbara små individer!

Som jag förstod var det inte de starkaste markörerna men ändå en ökad risk.

• Septemberknodd

Har inte gjort vare sig nup el kub, men vi fick i v. 18 på ul också se plexus choroidea cystor i hjärnan. Vid noggrannare screening "friades" lilla Tea helt från misstankar, ingenting såg konstigt ut - och sedan föddes hon, med DS

mamma till vackra Tea -06 (ds) & underbara Anna-Klara -08
  • sirap98

Ja, min läkare sa att markörerna är ganska svaga och som jag förstått det så har många ds-barn haft felfria UL

Vi kommet få göra UL var 4:e v för att ha koll på tillväxt och se om ngt mer tillkommer längs vägen. Vad som än sker Är han lika välkommen och älskad ändå.

• anne h

lillebrors UL (6 till antalet pga tvärläge) var som det skulle, så var också han när han föddes, inklusive en extra charmkromosom.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Rubia

Antons UL var helt felfria. KUB & NUPP fanns inte i mitt landsting då heller så det var aldrig aktuellt med den typen av undersökning.

• sirap98

Som jag förstått det så är det flesta UL helt felfria sen föds barnet med ds ändå? Ändå sägs dessa markörer öka risken ganska mkt min risk dubblerades efter markörerna.

De stora markörerna, ungt näsben, hjärtfel och kort lårben verkar vara väldigt sällsynta.

Ofta ses bred nackspalt på kub men väldigt sällan beror det på ds. Fvp är ju enda säkra metoden för att Veta men ngt mer borde ju synas kan man tycka

Har era barn varit små vid födseln? Blev bi flyttade på UL?

Förlåt för alla frågor men ni sitter ju med facit

• Rubia

Lårbenet var exakt lika långt som storebrors vid samma tid (och som lillasysters också). Anton vägde 3030 g och var 48 cm lång och är född 10 dagar för tidigt. Storebror är född 12 dagar för tidigt, 50 cm lång och 3440 g så Anton var lite mindre men inom normalspannet (alltså inte "lätt för tiden" som det kan stå i journalen). BM påpekade på UL vilket tydligt och fint näsben hon såg men jag visste inte då att otydligt/litet näsben var en markör för DS så jag fattade inte varför hon nämnde det.

• sirap98

Nä då va han ju inte så liten när han dessutom var tidig. Mina vägde knappt 2,6 och 2,7 utan ds så jag får små barn.

Jag tycker att det är konstigt att de flesta UL är ua när det sen visar sig att de har ds.

Gjorde du fler UL? Jag kommer göra var 4:e v för att kolla tillväxten och annat som kan tyda på ds men annars får jag vänta till maj

Svar på tråden Föräldrar med ds-barn!!