• Filosofen Nova

Gravsten till mor - text?

Min mor gick bort snart ett år sedan och det har nu blivit dags att tänka på gravstenen/vård (för Er som undrar så är det traditionsenligt att man väntar med stenen där mina föräldrar kommer från).
    Jag har funderat en hel del över vad man ska skriva på stenen . . det jag kan komma på som vore fint är citaten nedan, men jag undrar om Ni andra har några tips? Något Ni själva hört/läst som är vackert . . . min mamma var en väldigt varm människa. Hon hjälpte många och gav mig och mina syskon det bästa tänkbara livet . . känns som att det inte räcker med bara namn och år . . .

Hur som helst, dela gärna med Er! Och säg vad Ni tycker om det jag hittat hittills?

Många tack!

"Vi fattas bara Dig"

"Paradiset står vid varje mors fotsteg" (dålig översättning från ett Persiskt ordspråk)

"Här sover X - älskad fru & saknad mor" (eller något i den stilen)

"Du gjorde livet ljust"

"Din kärlek lever kvar inom oss"

"Jag saknar Dig"

"1960 - 2010 Det enda av betydelse är åren emellan"

Jag har inte hittat på dessa själv, utan har hämtat inspiration från andra hemsidor/gravar . . . tänkte att detta får bli min slutstation innan jag tar upp ämnet till diskussion med det som nu är familjen . . . ber om ursäkt i förväg om jag råkat placera detta i fel kategori (får då be en OV/MOD förflytta tråden).

• Svar på tråden Gravsten till mor - text?
  • JennyPenny0102

det första är lite konstigt.. det betyder att bara hon saknar er.. ? man brukar ju säga "du fattas oss". dom andra är bättre. 

• p0ppaN

Ibland liksom hejdar sig
    tiden ett slag
    och någonting alldeles
    oväntat sker.
    Världen förändrar sig
    varje dag
    men ibland blir den aldrig
    densamma mer.

Den är fin. Det finns en som en jätte fin som jag letar efter. Återkommer om jag hittar den.

• p0ppaN

Åh nu tänkte jag på dödsannonsen. Typiskt.
    Återkommer om jag hittar något till sten.

• Anonym (Minna)
    Din kärlek lever kvar inom oss.
    Tyckte jag var fint.
  • p0ppaN

man kan ju ha något så enkelt och vacker som "sov gott älskade mor/mamma."

Mamma till ängeln Lilly 11.07.27 - 11.10.07 <3
  • camber

Min mamma gick bort i cancer våren -10, har ännu inte ordnat med gravsten till henne. Det har varit för tungt att ta tag i.

Men jag tycker "Jag saknar dig" är vackert, enkelt okonstlat, kanske blir det så jag skriver.

• Anonym (Vet)

Du kan välja en personlig text... har du minne till någon låt eller nåt särskilt som ni sade till varandra?

När min syster gick bort så är texten från hennes sista SMS till sin dotter på gravstenen: Du kommer alltid finnas i mitt hjärta.

Fint och personligt :)

• liana86

På min mammas sten skrev vi Älskad-Saknad tycker det är enkelt och fint. Beklagar sorgen

Svar på tråden Gravsten till mor - text?