• Anonym (mamma till tre)

Uvi

Min dotter på 15 månader har haft uvi. På uppföljningsprovet efter avslutad antibiotikakur visade det att hon hade två olika sorters resistenta bakterier. (Har ätit antibiotika endast en gång och det var nu när hon hade uvi) Läkaren skickade en remiss vidare till barnläkare för utredning. Vad gör de på en sån utredning? Hur hög prioritet i turordning på att få komma dit är det, anses det som mer allvarligt eller kan väntetiden bli lite längre?

• Svar på tråden Uvi
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Att barn har UVI är inte så ovanligt. Flickor mer än pojkar. Man brukar dock alltid utreda detta med olika undersökningar, bl.a. en röntgenundersökning där man vill se om kisset åker "åt fel håll", om barnet har s.k. reflux och i så fall i hur stor utsträckning. Då kan man behöva ha antibiotika förebyggnade en tid och det brukar "växa bort" om det inte är för mycket.

Nyligen har man dock pulbicerat en del studier, där man ifrågasätter alla de undersökningar som görs, men det är ännu inget som ändrats vad jag vet, utan man vill kontrollera dessa barn. Viktigt är dock, att du kontaktar din vårdcentral vid minsta misstanke tills dess att ni vet. Avseende prioritet ber jag dig höra med den barnklinik dit du hör.

God Jul!
    Carmen

Svar på tråden Uvi