• Ninns

PCO? Provera? Pergotime? Progesteron? Hjälp... vi vill ju bara ha en liten bebis...

Hejsan!

I augusti 2010 slutade jag med mina ppiller efter att ha ätit dem i över 12 år. Efter det fick jag inte min mens så i januari sökte jag upp en läkare som påstod att jag kanske kunde ha pco men att det var oklart. Efter detta flyttade jag till en ny stad och fick en ny läkare som inte heller kunde fastställa om jag hade pco eller inte. Denna läkare slutade så jag fick än en gång leta upp en ny. I september fick jag min nuvarande läkare som även inte hon kunde fastställa om jag har pco eller inte, men att det tyder på det då jag sedan jag slutade med ppillerna endast hade mens i januari, mars, juli och augusti, samt att jag har äggblåsor.

Jag fick Provera av läkaren och tog dessa i oktober, jag reagerade starkt på dem men fick min mens efter sista tabletten. På dag 5 började jag med en kur Pergotime och på dag 22 fick jag lämna ett progesterontest som visade ett resultat på 20, alltså inte så bra. På dag 35 hade jag fortfarande inte fått någon ny mens och ringde då min läkare som tyckte att jag skulle köra en omgång till med Provera, men hann aldrig börja på denna då mensen dök upp dagen efter.

På 5 dagen (november) började jag med omgång 2 av pergotime och för en vecka sen lämnade jag ett till progesterontest som jag idag fick reda på, låg på de låga siffrorna 1.4.

Min läkare är bortrest och kommer först kontakta mig på måndag, men det hjälper inte mig just nu då jag blev väldigt ledsen och upprörd över det låga resultatet.: :(

Är det någon därute som genomgår samma sak just nu? Behöver få prata med någon som genomgår eller har genomgått samma sak då ingen i min omgivning förstår mig just nu...

Mvh 
    Ninns

• Svar på tråden PCO? Provera? Pergotime? Progesteron? Hjälp... vi vill ju bara ha en liten bebis...
  • Treasures

Jag åt åtta kurer pergotime innan vi äntligen blev gravida. Fick bara ÄL av tre av dessa. Jag tror att du kan ha fått ÄL av första kuren men att progesteronprovet togs lite tidigt så det fortfarande var på väg upp eftersom du sedan fick sen mens. Men nu andra gången har du nog inte haft ÄL, det resultatet var ju jättelågt. Din läkare har inte sagt nåt om att höja dosen? Jag fick prova både dubbel och trippel med och det var på trippel som d ert fungerade. Lycka till!

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Ninns

Kan man ta hjälp av ägglossningstester och hur fungerar dom i sådana fall? Min läkare kommer förhoppningsvis höra av sig på måndag och då kanske hon höjer min dos. Men om jag nu inte haft ÄL denna månaden, kommer jag ändå få min mens nu eller behöver jag äta en omgång provera till?

• Äppelblad

Fråga läkaren.

Du kan få mens fast du inte har haft ägglossning. Provera tar du om det finns risk för att mensen inte kommer igång annars.

• Ninns

Pratade med min läkare idag och hon tycker inte att jag skall fortsätta med pergotime (bara haft det i 2 månader?!) utan vill att jag ska göra en hormonspegel? Vad är det?

• slamkrypare

Har du fått göra vul för att se om och hur snabbt dina äggblåsor växer eller har du bara fått ta blodprov omkring dag 22? Om du inte har gjort vul tycker jag att du ska be om att få prova en kur till med vul-kontroll. Det låter inte alls omöjligt att dina prover har tagits för tidigt, att du fick mens på dag 35 tyder på att du hade ägglossning runt dag 21 (plus/minus ett par dagar). Progesteronprov ska tas ca en vecka efter förmodad ägglossning, då är nivån på topp, så att ta provet på dag 22 var i så fall alldeles för tidigt och då var 20 ett jättebra värde. Samma sak med den senaste kuren, vilken dag togs det provet?
    Själv hade jag aldrig äl före dag 19 med pergotime och som längst kunde det dröja till dag 25.

Sen tycker jag att det låter lite konstigt att dina läkare inte har kunnat konstatera om du har pco eller inte, har du gått hos en gynekolog/kvinnoklinik och vad har du gjort för undersökningar? Har du några andra symptom än oregelbunden mens?

• Ninns

Jag har gjort ett vul, men inte nu under tiden som jag åt pergotime utan innan. Båda testen tog jag dag 22, men det är som du säger, det kan ju ha varit för tidigt. Men varför vill inte min läkare att jag fortsätter? Höjer dosen? Är jag ett hopplöst fall? & vad 17 är en hormonspegel?

Vad gällande pco'n så har jag varit hos 3 läkare nu som alla är oeniga i huruvida jag har pco eller inte. Äggblåsor, utebliven menstraution, mindre östrogen, lättare för att lägga på vikt runt bål. Dock gjordes det ett blodprov som visade att jag inte hade pco... Så de är nog lika förvirrade som jag är...  

Idag går jag inte på dag 41 utan mens :( vet ju inte alls när/om jag har ägglossning, men har varit på apoteket och köpt ältest, får se om de kanske kan hjälpa mig. 

Svar på tråden PCO? Provera? Pergotime? Progesteron? Hjälp... vi vill ju bara ha en liten bebis...