Kan man lära en vuxen människa att bli mer empatisk?
Jag träffar en kille som jag tycker om på många sätt. Men där finns saker i hans personlighet som inte är riktigt normala. På något sätt intalar jag mig att om vi bara kommunicerar så kan han bättra sig med dessa saker men jag vet inte om han kan det.
Han är väldigt självisk och kan säga klumpiga saker, vilket han vet om. Han säger att han vill bättra sig med det men han verkar inte fatta när han går över gränsen. Han är också manipulerande och kan bete sig på ett sätt som gör att alla tycker om honom. Men sen när han vet var han har personerna så dyker den andra sidan upp. En sida som jag först betraktade som elak, men som jag nu börjar tänka att han kanske inte är elak utan bara har svårt att sätta sig in i andras känslor. T.ex om man berättar något tufft man varit med om så är det något han kan dra upp i ett senare sammanhang och skämta om det. Det kan vara ganska råa skämt. Nu senast så berättade jag att jag varit tvungen att avliva min katt pga att den blev sjuk. Han skrattade och sa att jag var en mördare. Till hans försvar så är han definitivt ingen djurmänniska och kan inte sätta sig in i hur andra kan älska sina djur. Så kanske insåg han inte att det var elakt? Från hans perspektiv så var det kanske inte alls menat så. Det är iallafall den känslan jag fått efter att jag lärt känna honom. Att han inte kan se saker från andras perspektiv och därför har svårt att inse när han sårar dom.
Han har haft en tuff uppväxt så det finns förklaringar till varför han är som han är. Han har svårt att komma nära andra på ett äkta sätt. Ibland undrar jag om han är kapabel till äkta kärlek. Han kan tycka om någon, men kanske inte älska. Han har en tendens att kunna stänga av sina känslor totalt och kapa närstående från hans liv utan problem. Verkar inte sakna dom för han ersätter dom bara med andra direkt. Han är en person som känner sig väldigt ensam och han har svåra problem med att få en normal relation pga hans beteende. Men det är sån han är...
Jag vet inte om jag kommer att kunna ha en sådan person i mitt liv. Om jag kommer att kunna lära mig att inte ta åt mig av hans ibland olämpliga beteende. Han har som sagt också sidor som jag trots allt gillar, och jag har slutat att bli arg över hans beteende, blir mer ledsen för hans skull för att han är så känslomässigt förstörd. Är det ens lönt att försöka nå fram till honom och försöka lära honom att bli mer empatisk?