• lotta69

Svullen lymfkörtel på halsen !! Rädd.

Upptäckte en svullen lymfkörtel på sidan av halsen!! Nu har jag typ panik. Den är ej öm och när man googlar på de så står de bara om cancer. Någon mer som varit med om något liknande? 

• Svar på tråden Svullen lymfkörtel på halsen !! Rädd.
  • yoyo90

Har haft lymfkörtel som svullnat upp så pass att jag knappt kunna käka, bara på ena sidan av halsen typ 2-3 gånger och det har aldrig varit något farligt. Gått över efter 1-2 veckor. Var hos läkaren en gång han klämde o kände men det var ingen fara alls.

Så ta det lugnt några dagar och ring läkaren om inte svullnaden lägger sig eller blir värre.

• Themis

Öhm....jag har kroniska bihåleproblem på ena sidan och kan ha svullen lymfkörtel på en eller båda sidorna typ 16 veckor per år, ingen läkare har nämnt ordet cancer för det.

Det finns ju faktiskt övergående och mindre infektioner/förkylningar som kan ge svullnad en tid, utan så mycket andra symptom. Man kanske snyter sig några gånger bara och är lite trött, för att ett virus är försvagat, eller så.

Men är du orolig över detta så ring vårdupplysningen, det kan i alla fall knappast skada.

Och är du säker på att det är en lymfkörtel, en del kan ju faktiskt få halsbölder? Men de brukar vara ömma.

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • TARANTINO83

Gå till doktorn o kolla upp?? lär ju inte vara cancer, säkert nån infektion eller så! men onödigt att gå o vara rädd i onödan.

• Millans hustru

kolla upp du men det kan vara helt helt ofarligt också. ibland får jag flera stycken svullna, sonm ett pärlhalsbande på utsidan, sidan av halsen. kan vara nån liten infektion ikroppen. körtlar lever sina egna liv. var inte rädd. men kolla, det ska man göra!

• lotta69

Tack för era svar . Ska ringa vc på måndag och kolla upp den.

• Palsternacka

Jag hade hörselgånginflammation för några år sen och då var mina körtlar svullna på samma sida av halsen. Jag blev också rädd innan jag kom på att det berodde på inflammationen.

• korfu08

Trist att allt på nätet skall ta upp det värsta när man slår på det, har själv haft svullna lymfkörtlar men de var inte farliga utan hade dem i samband med infektion men kollade dem och gör det du också så blir du kanske lugnare.

• Millans hustru

hur har det gått?

• lotta69

Hur gick de för dig? min försvann som tur är :)

• idape

Fler som kan svara på detta! Har hittat en svullen lymfkörtel på ena sidan halsen! Livrädd vad det ska vara... Någon som kan svara på hur det gått för er eller nån annan som varit med om samma sak?!

Svar på tråden Svullen lymfkörtel på halsen !! Rädd.