• lisadragon

STORA insomningsbesvär, hjälp!! överaktiv..

Hej..
    Sonen är 3 år och har sen han föddes ALDRIG kunnat va still, pga ÖF så hörde han oerhört lite mellan 10 mån-2 år, då fick han rör samt opererade bort polyp och halsmandlar, vi trodde verkligen att det var därför han inte kunde sova för att dom var extremt förstorade, så stora att han sista månaderna kräktes om han åt nåt lite för stort (1/4 köttbulle) eller fick en hostattack..
    Men han blev inte lugnare av denna operation, han blev ännu värre..
    Han kan sitta still om han pysslar med deg, om han inte ser/hör nåt annat som är intressant..
    Han kan också sitta still och titta på film, OM han får ha sin napp och filt, annars är det ett himla spring på honom..
    Han gillar inte att äta mat, han har INTE tid, man kan få i honom mat om man matar medans han pysslar med det som fångat hans intresse för stunden. (har ser ut som ett benrangel)
    Han är fin/grovmotoriskt utan dess like men koncentration finns inte.

Han har fruktansvärt svårt att varva ner utan varvar istället upp ännu en växel när det är dags för läggning även om han varit JÄTTE trött under hela dagen.. Detta har nu tärt på mig sen han föddes och hans syster vill inte längre ens pröva att sova i samma rum som honom, hon är 2 år! Hon tar sin filt och napp, går till våran säng och lägger sig för att sova där.. (hon är mycket klok och lugn, tänker före och aktar sig för sånt som är farligt medans Viggo lär sig genom att kasta sig in i det som är farligt och tänker efteråt)
    Jag väcker honom kl 7, oavsett om han sovit 6 timmar eller 12 timmar. Han är helt sjukt trött om han somnade vid midnatt dagen innan (förståeligt)..
    Det jävligaste med denna sömnträning är att när jag väl fått honom somna kl 19-7, då har han så mkt ork att han inte kan somna kvällen efter det utan speedar upp till kl 00, så har vi hållit på..
    Jag har gråtit hos läkarn med Viggo, hjälp honom så han kan varva ner, ge honom ngt men nepp, han skrattade åt mig..
    Har träffat psykologer och dom säger att han är för liten, dom kan inget göra..
    ska träffa en annan psykolog på tisdag och händer inget då så ringer jag BUP och ber om akut hjälp, annars hamnar jag själv på psyket för att jag inte kan hjälpa honom.. Jag blir så arg på mig själv när jag ser hur trött han är och jag inte kan få honom att somna förrns han är helt slut :(..
    Han bröt armen och frakturen skulle ta 2-3 veckar att läka, det tog 8 VECKOR för viggo att läka pga att han ALDRIG var still, han sov ju inte heller..

Jag är helt inne på att han har ADD eller ADHD för det är så himla mkt som stämmer in och har alltid gjort, jag tänker inte dra upp allt för det blir FÖR mkt, men sömnproblem måste man väl få hjälp med? Vi går isär om inget händer inom kort!!

Hjälp oss, hur har ni gjort ang. insomningsbesvär?

Snälla, jag gråter.. Pappan finns här och han har gett upp för länge sen..

• Svar på tråden STORA insomningsbesvär, hjälp!! överaktiv..
  • Amoudara

Vänd er till en barnläkare och be att få theralendroppar eller liknande utskrivet som gör att han kan sova det har min son fått och det har hjälpt honom att sova bättre.

• Amoudara

Melatonin kan också hjälpa barn med sömnbesvär. Men det är e barnläkare ni ska vända er till inte psykolog när det gäller sömnen.

• Snöankan

Vår dotter har haft mycket problem att somna och har också ett mindre sömnbehov än normalt. Jag får en känsla av att det är lite varannannatt med 7 timmar varannan och 12 timmar varannan. Om han har litet sömnbehov så kanske 7 är för tidigt att lägga sig, han kanske ska lägga sig runt 9 istället och sova 10 timmar. Min dotter sover oftast 11 timmar men även 9 och 10 timmar är normalt och då vaknar hon av sig själv, inte att jag väcker henne. Hon fyller snart 3 men så har hon sovit sedan hon var 2,5. Nu verkar han visserligen ha svårt att se på film men det är något som vi gör med vår dotter. Vi lägger oss tillsammans i sängen och hon kollar på film medan jag ligger och läser. Ibland håller hon på och hoppar runt i sängen, går upp och ska byta kläder, går upp och ska äta, går upp och ska hämta något. Till slut så lägger hon sig ner och kollar på filmen och då somnar hon oftast på 20 minuter. Hela proceduren kan ta allt från en kvart till 2 timmar men jag tycker ändå det fungerar bra. Jag har det ganska lugnt och skönt med min bok (är själv kvällstrött och uppskattar att få ligga och läsa) och om hon går ut ur rummet så tar pappa över att fixa macka eller vad det nu kan vara. Och han har behov av enda tid på kvällarna och får ju det i och med att vi är i sovrummet så för oss tre så fungerar faktiskt det här sättet riktigt bra även om jag känner mig ganska övertygad om att många skulle tycka att det var ett helvete. Är hon hungrig så får hon något att äta men om hon vill leka så är inte det ok. Jag ignorerar mest när hon far runt i sovrummet men om det håller på för länge säger jag till att ligga ner och vara tyst. Då gör hon det i några minuter och hoppar sedan upp igen några gånger. Som sagt, det funkar bra för oss och vi trivs med det då både jag och min sambo får våra behov av att ligga i sängen tidigt för mig och enda tid för honom uppfyllda.

• Snöankan

Ensamtid ska det stå, inte enda tid. Rättstavningen på telefonen...

• Amoudara

Kedjetäcke eller bolltäcke kan också hjälpa en del att sova. Min son har autism och därför antagligen problem med sömnen.

• plutten73

Har du testat omega 3? Signaturen Little Ms Catterbox har jättemycket erfarenhet av detta. I hennes presentation finns en länk till den stora mega omega-tråden där många verkar ha liknande besvär som din son, och har blivit hjälpta av omega 3.

• pcalma

Efter år av kämpande med sömnen så ringde jag en natt till barnakuten och storgrät!
    Jag sa att vi måste få hjälp nu! Jag kan snart inte ta ansvar för mina handlingar, jag har lust att skicka ut henne!!

DÅ fick vi hjälp!! Vi fick en tid redan nästa dag!

• Little Ms Chatterbox

Här är jag! Be att få komma till dit landstings arbetsterapeut hos bup eller hab. Säg att du gör en egenremiss. Be om bolltäcke. Tror det skulle vara bra så din son kan hålla i en boll när han ska sova och se till att täcket är helt slutet runt honom. Om du inte ger Omega så testa det. Jag tror att han skulle behöva ha 1-2 kapslar PlusEPA på morgonen och 2 MorEPA på kvällen. Andra produkter som du skulle kunna testa är Eye Q eller Eskimo kids. Jag skriver från mobilen nu så får bli lite kortfattat, skriver mer sen. Fråga gärna om det är något du undrar.

• urstina

Hej!
    Jag har tre barn, varav två med sömnstörning. Denna har de haft sen de var bebisar. De får båda melatonin till natten. Det är ingen sömnmedicin egentligen, utan kroppens eget sömnhormon. Människor som saknar det i kroppen har mycket svårt att sova. Det har räddat livet på oss. Vi har också provat atarax och theralen, men de blev så trötta dagen efter av det. Melatonin har inga biverkningar.
    Medicinen skrivs ut av läkare (på bup och habiliteringen i vårat fall). Sen tycker jag att du ska kontakta bup om ev adhd utredning, men var beredd på att få kämpa! (hur man nu ska orka det när man aldrig får sova!) Min son har bl.a. adhd, autistiskt syndrom och utvecklingsstörning och dottern utreds just nu på bup och man tror att hon har adhd och/eller aspergers och/eller tourettes. 
    Kämpa på! Och stå på dig tills du får hjälp! 

• bezzie1

min son har haft väldiga sömproblem efter en trafikolycka då han skadades svårt. Han har fått väldigt starka sömnmediciner. Vi trappade ner och han gick över på  theralen, utan den bara skrek han på natten. Men så fick jag rådet att prova fiskolja....helt otroligt men det har hjälpt min son att sova bättre än på theralen....Så mitt råd är att iallafall prova fiskolja...

• Rubia

Min äldsta son var som din när han var liten. Vi fick Lergigan av barnläkare när vi satt och grät hos doktorn. Det är en gammal allergimedicin som man blir sömnig av. Funkade ganska bra, det blev fler sammanhängande timmar av sömn i alla fall och inga biverkningar. Vi fasade ut det efter drygt ett år tror jag. Den här superaktiviteten har dämpats med åren och nu vid 10 års ålder så är han som alla andra så jag tycker inte du ska låsa fast dig vid att han måste ha en diagnos. Går han på förskola? Vad säger de där? Jag pratade mycket med fröknarna om hans aktivitetsnivå, om de upplevde honom som hyperaktiv eller onormalt aktiv men det tyckte de aldrig. Väldigt aktiv, envis och påhittig - ja, onormal - nej. Jag hade deras åsikt lite som rättesnöre eftersom de alla hade jobbat minst 25 år på förskola och ändå sett väldigt många barn. Min äldsta kille var verkligen ett yrväder som många i bekantskapskretsen tyckte var asjobbig och jag var skitstressad över att han alltid var värst. Men det gick faktiskt över. Otroligt nog. Fast är du orolig ska du förstås söka hjälp men det måste inte vara något fel.

• norgefru

Jag tycker definitivt att man skall pröva ALLT innan man börjar ge små barn theralen o liknade. Sjukt starka droppar dock inte beroendeframkallande vilket är positivt. Mitt tips är att besöka master Tha www.artofliving.nu/ han har gjort underverk i mitt och många av mina näras liv. Lycka till!

• UlrikaA

Din son är kanske för liten, men när min dotter var 10 och inte kom till ro på kvällarna (hon har ADHD) så provade jag att låta henne ligga på spikmatta 15-20 minuter. Hon slappnade av och somnade utan minsta problem.

Svar på tråden STORA insomningsbesvär, hjälp!! överaktiv..