• Chris 063

Inneboende regler

Hej,

Jag har en trea som jag delade med en polare förut(min lägenhet) och han kunde inte respektera de regler vi satt upp (rökte inomhus, väsnades, städade inte, allmänt ofräsh) efter mycket tjafs och strul flyttade han ut.

Då skaffade jag en tillfällig inneboende då jag hade en bekant som kunde tänka sig flytta in om två månader..

Nu hyr jag ut ett rum och delar hyran exakt lika med min nya roomie. Hon tog med sig en soffa som står i vardagsrummet, tv och matbord plus en massa annat som står i hennes rum nu. Jag satte mig snabbt ner och gick egenom reglerna med henne dagen efter hon flyttat in för att inte upprepa samma misstag som med min första kompis som flyttade in. Reglerna är rätt basic:

*hon hyr ett rum men har tillträdde till min lägenhet självklart
    *tyst efter 22:30 på vardagar
    *diska direkt och städa upp efter sig
    *inget bed and breakfast för massa människor, för jag vill inte ha massa okända människor här
     *lugn bostad (inga fester, kan ha lugn förfest IBLAND) ex ingen inflyttningsfest
    *visa respekt

det är i princip alla regler jag satte upp 
    Hon började med att fråga om två polare fick sova över för en mötorhead konsert vilket jag tillätt. och att tre kunde förfesta här om det gick lugnt till. Vilket hon bjöd in lite andra polare till när jag inte var hemma.

Sedan dess har det fungerar rätt bra, hon har lämnat disk och diskat dagen efter vilket inte varit världens deal.
    Hon har varit lite seg med att flytta sina kartonger och fixa till efter sig, men jag har gjort ganska mycket och sagt till så nu är det i princip klart. (hon tyckte inte att det gjorde något om några flyttkartonger stog kvar, vilket jag klargjorde att det skulle bort)

Denna vecka är det exakt två veckor sen hon flytta in och denna vecka i torsdags drog hon hem någon kille som hon känner tidigare från krogen kl 3 på morgonen askalas och väckte mig när dom kom in och höll mig vaken av skäll ni nog kan klura ut själva. Var rätt pissed, men släppte det under dagen på jobbet, men när jag kom hem så låg det disk kvar från tre dagar sen som hon inte fixat (hon skyllde på jobbet, fast hon spenderar någon timma per kväll och läser innan hon lägger sig) och då tog jag upp det med bed and breakfast. Jag berättade att jag hörde allt och sa att det inte är okej med okända personer här. 
    Då frågade hon mig om jag skulle bli sur om han kom tillbaka, vilket jag svarade nej på först. Sen skulle hon ut ikväll igen och då frågade jag om hon skulle komma hem inatt vilket hon skulle och ta med sig killen igen. Då sa jag nej och refererade till bed and breakfast regeln. hon sa att det inte spelade roll för det var helg och hon kände honom. jag sa åt henne att vi diskuterar det här imorgon och hon borde chilla med att ta med honom hem igen. 

Grejen är att jag vill inte ha en massa människor springandes här, speciellt inte okända, jag har själv begränsat mig med att bjuda över mina vänner hit nu i början så hon ska kunna komma in i rutinen. 

Värt att nämna är att hon är en "rocker" och umgås mest med punkare gamla som unga. 

Vad ska jag säga till henne imorgon? Det här är mitt hem och jag vill inte mig utelåst från min lägenhet, för att hon drar hit massa okända människor.. Vi delar hyran 50/50  

• Svar på tråden Inneboende regler
  • flumhum

om ni delar hyran 50/50 har hon väll rätt  till sitt egna rum..hon måste väll få vara social och träffa killar? om du inte står ut med okända människor för dig som kanske är kända för henne borde du nog leva ensam inte med en inneboende...
    hon måste ju också få ha  ett liv även om hyr ett rum av dig..

• Chris 063

Hon är ganska lössläppt av sig när det gäller killar och som jag sa från början till henne är det här inget bed and breakfastställe.. Jag vill inte vakna känna den ofräsha doften gårdagen och hitta en halvnaken punkare i mitt kök som äter på mina mackor..... true story

• Försök inte

Okey, jag har hyrt ut rum tidigare i ganska många år. Jag hade ganska hårda regler.

Dock bodde jag då i Stockholms innerstad så det var rätt lätt att hitta hyresgäster.

De hade endast tillgång till sitt rum, dvs ej vardagsrum.

Fick ej ta dit polare. Ev kunde ngn kompis/släkting som besökte Sthlm sova över ngn gång.

Studerande är bäst. Som har skoldagar, ej föreläsningar då och då. Det innebär att de behöver sova om de ska upp 7-8. De är bäst ev veckopendlare.

Man kanske inte kan ta % av hyran men ganska mkt ändå i attraktiva områden.

Tillgång till kök men inte långkok. Toa och bad förståss.

• kossan

Jag skulle säga att du gör helt rätt! Hon har gått med på att följa reglerna vilket hon inte gör...

Men att hon har nattligt besök borde vara ok om hon frågar innan, och visar respekt, typ försöker vara tyst etc. Men jag förstår att du inte vill ha in okända människor i din lägenhet, man vet aldrig vad det är för några. SÅ jag skulle föreslå att om hon ska ha personer på besök ska hon ta hem dom innan typ 10 så du hinner hälsa på dem, inte komma hem full klockan 3 med en random snubbe...=)  

• Försök inte
    Chris 063 skrev 2011-12-16 23:53:58 följande:
    Hon är ganska lössläppt av sig när det gäller killar och som jag sa från början till henne är det här inget bed and breakfastställe.. Jag vill inte vakna känna den ofräsha doften gårdagen och hitta en halvnaken punkare i mitt kök som äter på mina mackor..... true story

Gör dig av med henne dvs om det är lätt att hitta en hyresgäst och sätt upp ännu tydligare regler.

Det bästa är att hitta ngn som har ett arbete under dagtid. 
  • Försök inte
    mylife skrev 2011-12-16 23:56:41 följande:
    Okey, jag har hyrt ut rum tidigare i ganska många år. Jag hade ganska hårda regler.

Dock bodde jag då i Stockholms innerstad så det var rätt lätt att hitta hyresgäster.

De hade endast tillgång till sitt rum, dvs ej vardagsrum.

Fick ej ta dit polare. Ev kunde ngn kompis/släkting som besökte Sthlm sova över ngn gång.

Studerande är bäst. Som har skoldagar, ej föreläsningar då och då. Det innebär att de behöver sova om de ska upp 7-8. De är bäst ev veckopendlare.

Man kanske inte kan ta % av hyran men ganska mkt ändå i attraktiva områden.

Tillgång till kök men inte långkok. Toa och bad förståss.
    50% av hyran skulle det vara
  • Chris 063

Jag har en nybyggd trea precis vid årstaberg, så jag har inga problem att hitta inneboende.

Våra familjer är kompisar det är, vi känner varandra ytligt. Så jag vill att det här ska fungera, kändes som hon förstod reglerna när jag gick igenom dom med henne....

Det här mitt hem, jag vill inte vakna mitt i natten av att hon knullar en annan i rummet brevid. Då kan hon göra det hemma hos honom. Jag vill inte komma hem och hitta tre punkare som ej duschat på en vecka i soffan och tittar på min tv.. jag vill ha så lite folk som möjligt här hemma, så jag slipper känna mig instängd i mitt sovrum i min egna lägenhet 

• Chris 063

Hon arbetar dagtid som städare.. Men hon är ju lite "rebel" och festar även om hon jobbar dagen efter..

Jag har alltid vetat att hon festar mycket tidigare, men trodde hon skulle lugna ner sig (vilket det har varit innan det här inträffa) nu när hon har ett jobb och flyttat ner till sthlm 

• Försök inte
    Chris 063 skrev 2011-12-17 00:01:48 följande:
    Jag har en nybyggd trea precis vid årstaberg, så jag har inga problem att hitta inneboende.

Våra familjer är kompisar det är, vi känner varandra ytligt. Så jag vill att det här ska fungera, kändes som hon förstod reglerna när jag gick igenom dom med henne....

Det här mitt hem, jag vill inte vakna mitt i natten av att hon knullar en annan i rummet brevid. Då kan hon göra det hemma hos honom. Jag vill inte komma hem och hitta tre punkare som ej duschat på en vecka i soffan och tittar på min tv.. jag vill ha så lite folk som möjligt här hemma, så jag slipper känna mig instängd i mitt sovrum i min egna lägenhet 

Det bästa är att försöka bli av med henne och hitta en inneboende som du inte känner så väl. Som då endast får använda sitt sovrum och köket. Då har du v-rum och ditt s-rum för dig själv:). Med tanke på var du bor så kan du ta ut bra hyra samt hitta en jättestädad tjej som pluggar t ex.

Alternativet nu är att sätta upp regler. Hon får sova hos killen. Kompisar får hon träffa ute. Synd att du lovat henne att använda v-rummet.  
  • Försök inte
    Chris 063 skrev 2011-12-17 00:04:00 följande:
    Hon arbetar dagtid som städare.. Men hon är ju lite "rebel" och festar även om hon jobbar dagen efter..

Jag har alltid vetat att hon festar mycket tidigare, men trodde hon skulle lugna ner sig (vilket det har varit innan det här inträffa) nu när hon har ett jobb och flyttat ner till sthlm 

Jobbig sits och du blir utnyttjad.
  • Koppkakan

Vi har också en inneboende. Som faktiskt flyttar ut i morgon, tack och lov. Jag hade ALDRIG gått med på att den betedde sig som din inneboende. För det första så är det DITT kontrakt (din BR?). Om man hyr ut legalt i andra hand så kan man så klart inte sätta upp några direkta regler, för då står ju ändå den som hyr till svars för alla eventuella problem som uppstår. Men eftersom du fortfarande har ansvar så är det klart som fan att du får bestämma, för du får ju ta alla konsekvenser om något inträffar (med lägenheten, störningar, etc.). För det andra så spelar det ingen roll hur löjliga regler du än skulle komma på, om din hyresgäst har gått med på dessa innan inflytt så är det bara att följa. Och om de inte följs - kasta ut. Det är ditt hem. Hon hyr ett rum. Så länge hon inte står på kontraktet så bestämmer du.

• Enter Sandman

Du har satt dina regler i din lägenhet, hon följer dom inte och testar och pushar gränser.

Nej, det skulle jag inte ta om jag var du, hon skulle åkt ut.

Ditt hem, din lägenhet, dina villkor gäller.

• Enter Sandman

Vänd på det, om det hade varit du som var inneboende, hade du betett dig på det viset som hon gör?

Jag hade inte gjort det, kan jag inte acceptera dom regler som min hyresvärd sätter upp, så flyttar jag inte in.  

• Försök inte
    Jennifer 060828 skrev 2011-12-17 00:32:43 följande:

Vill du hyra rum Jennifer ;), hehe
  • Jennifer 060828
    mylife skrev 2011-12-17 00:34:30 följande:
    Vill du hyra rum Jennifer ;), hehe
    Hehe har ju en egen 3 rumslägenhet Bor ju i "hus" fast det är fyra lägenheter, men med trädgård, sån fin baksida med alla hallonbuskar och vinbärsbuskar som växer på sommaren. Så har jag även ett  garage om jag vill och tillgång till tvättstuga utan att boka, så nej jag är nog nöjd här jag bor med dottern på 5 år. 
Svar på tråden Inneboende regler