Inneboende regler
Hej,
Jag har en trea som jag delade med en polare förut(min lägenhet) och han kunde inte respektera de regler vi satt upp (rökte inomhus, väsnades, städade inte, allmänt ofräsh) efter mycket tjafs och strul flyttade han ut.
Då skaffade jag en tillfällig inneboende då jag hade en bekant som kunde tänka sig flytta in om två månader..
Nu hyr jag ut ett rum och delar hyran exakt lika med min nya roomie. Hon tog med sig en soffa som står i vardagsrummet, tv och matbord plus en massa annat som står i hennes rum nu. Jag satte mig snabbt ner och gick egenom reglerna med henne dagen efter hon flyttat in för att inte upprepa samma misstag som med min första kompis som flyttade in. Reglerna är rätt basic:
*hon hyr ett rum men har tillträdde till min lägenhet självklart
*tyst efter 22:30 på vardagar
*diska direkt och städa upp efter sig
*inget bed and breakfast för massa människor, för jag vill inte ha massa okända människor här
*lugn bostad (inga fester, kan ha lugn förfest IBLAND) ex ingen inflyttningsfest
*visa respekt
det är i princip alla regler jag satte upp
Hon började med att fråga om två polare fick sova över för en mötorhead konsert vilket jag tillätt. och att tre kunde förfesta här om det gick lugnt till. Vilket hon bjöd in lite andra polare till när jag inte var hemma.
Sedan dess har det fungerar rätt bra, hon har lämnat disk och diskat dagen efter vilket inte varit världens deal.
Hon har varit lite seg med att flytta sina kartonger och fixa till efter sig, men jag har gjort ganska mycket och sagt till så nu är det i princip klart. (hon tyckte inte att det gjorde något om några flyttkartonger stog kvar, vilket jag klargjorde att det skulle bort)
Denna vecka är det exakt två veckor sen hon flytta in och denna vecka i torsdags drog hon hem någon kille som hon känner tidigare från krogen kl 3 på morgonen askalas och väckte mig när dom kom in och höll mig vaken av skäll ni nog kan klura ut själva. Var rätt pissed, men släppte det under dagen på jobbet, men när jag kom hem så låg det disk kvar från tre dagar sen som hon inte fixat (hon skyllde på jobbet, fast hon spenderar någon timma per kväll och läser innan hon lägger sig) och då tog jag upp det med bed and breakfast. Jag berättade att jag hörde allt och sa att det inte är okej med okända personer här.
Då frågade hon mig om jag skulle bli sur om han kom tillbaka, vilket jag svarade nej på först. Sen skulle hon ut ikväll igen och då frågade jag om hon skulle komma hem inatt vilket hon skulle och ta med sig killen igen. Då sa jag nej och refererade till bed and breakfast regeln. hon sa att det inte spelade roll för det var helg och hon kände honom. jag sa åt henne att vi diskuterar det här imorgon och hon borde chilla med att ta med honom hem igen.
Grejen är att jag vill inte ha en massa människor springandes här, speciellt inte okända, jag har själv begränsat mig med att bjuda över mina vänner hit nu i början så hon ska kunna komma in i rutinen.
Värt att nämna är att hon är en "rocker" och umgås mest med punkare gamla som unga.
Vad ska jag säga till henne imorgon? Det här är mitt hem och jag vill inte mig utelåst från min lägenhet, för att hon drar hit massa okända människor.. Vi delar hyran 50/50